Anne de Buck en Marco Lemmers: ‘Het luxe hotel van nu is een beleving’

Anne de Buck en Marco Lemmers

Anne de Buck en Marco Lemmers: ‘Het luxe hotel van nu is een beleving’

Anne de Buck (oprichter Your Little Black Book) en Marco Lemmers (oprichter Conscious Hotels) bezochten als jury voor de Entree Awards en aantal nieuwe luxe hotels. Wat viel ze op? Ze zagen onder andere de focus op ouders met kinderen, en samenwerkingen met luxe automerken.

 

Tekst: Anne de Buck

Hoofdfoto: Samuel van Leeuwen (links: Anne de Buck en rechts: Marco Lemmers)

 

1. Hotel als bestemming

Steeds meer hotels worden zélf de bestemming, waarbij gasten het hotel niet hoeven te verlaten. Alles wat nodig is voor ontspanning, gastronomie en vermaak bevindt zich onder één dak, zoals restaurants, bars en spa’s. Hotels richten zich hiermee niet alleen op gasten van buiten, maar ook op locals die een dagje of avondje willen genieten van het luxe aanbod. Deze ontwikkeling laat zien dat hotels steeds vaker verder kijken dan alleen overnachtingen: ze creëren een complete ervaring die gasten aantrekt voor een weekend, een dag of zelfs enkel een diner of spa-bezoek. Alles draait om experiences en het maken van herinneringen. 

2. Multi-generation travel

Ouders nemen hun kinderen steeds vaker mee naar luxe hotels. Denk aan Millenials die hun jonge kids gewoon meenemen naar luxe hotels, waar vaak een apart programma is voor de kleinsten. Voor Gen Z en jonger is dit vaak ook de enige manier waarop een luxe hotel nog bereikbaar is — als ouders of grootouders meebetalen. Waar dat in Azië of het Midden-Oosten al jaren normaal is, groeit die markt hier snel en luxe hotels spelen steeds meer in op multi-generation travel. 

*Tekst gaat verder onder de foto's van Efteling Grand Hotel.
Efteling Grand Hotel Efteling Grand Hotel

3. Navulbare verpakkingen

Duurzaamheid is geen trend meer, maar een basisvoorwaarde waaraan hotels moeten voldoen om concurrerend te blijven. Deze verandering sluit aan bij de verwachtingen van moderne gasten, die bewust kiezen voor accommodaties die verantwoordelijkheid nemen voor het milieu. Hotels hebben bijvoorbeeld duurzaamheidslabels en ook zie je het terug in simpele maar duidelijke maatregelen: de mini-verpakkingen in badkamers verdwijnen steeds meer, en alles is groot en navulbaar.

'Hotels werken graag samen met luxe automerken'

4. Porsche en Mercedes

Het luxe hotelsegment laat zien dat luxe niet alleen gaat om comfort, maar ook om status en exclusiviteit. Het ultraluxe verblijf biedt gasten het gevoel van iets unieks, een ervaring die zich onderscheidt van het standaardaanbod en die perfect aansluit bij de wens om te genieten zonder compromissen. De veel geziene samenwerkingen met high-end automerken, zoals Porsche en Mercedes, passen daarbij. Gasten ervaren een extra beleving, zoals exclusieve testdrives of brand experiences. Het is een trend die niet alleen internationale bezoekers aantrekt, maar ook lokale high-end reizigers aanspreekt.

*Tekst gaat verder onder de foto.

Tentoonstelling in Rosewood Hotel van Porsche Nederland, Casper Braat, en TORCH Gallery.
Tentoonstelling in Rosewood Hotel van Porsche Nederland, Casper Braat, en TORCH Gallery.

5. Body, mind & soul

Wellness is niet langer alleen een massage boeken; het draait om een holistische ervaring met technologie, mindfulness en traditionele methoden. Hotels ontwikkelen complete lifestyleprogramma’s met gecureerde events, workshops en activiteiten voor zowel gasten als locals. Deze focus op beleving en persoonlijke ontwikkeling maakt dat een verblijf in een hotel niet meer beperkt blijft tot slapen en eten, maar een volledig programma van welzijn en lifestyle omvat.

Reizigers willen dat hun verblijf bijdraagt aan hun mentale en fysieke balans, en hotels spelen hier steeds beter op in met op maat gemaakte retreats en wellnessconcepten die body, mind & soul centraal stellen.

*Tekst gaat verder onder de foto's van Thermen Berendonck in Wijchen.

Thermen Berendonck in Wijchen Thermen Berendonck in Wijchen


6. Digital convenience

Hotels bieden steeds meer digitale gemakken. De rekening ontvang je per e-mail, betalen gaat volledig digitaal en je hoeft niet in de rij te staan bij de uitcheckbalie. Steeds vaker heb je geen fysieke keycard meer nodig; kamers worden geopend met een code of via een app. Dit maakt het verblijf soepel en efficiënt, zonder dat het persoonlijke aspect verloren gaat. In sommige hotels brengen robots de roomservice of leveren ze extra handdoeken aan de deur.

Artikel delen