Bart van de Brug van Pulitzer Amsterdam: 'Welzijn personeel is belangrijk'

Bart van de Brug - Pulitzer - Uitgesproken
Tags: hotel

Bart van de Brug van Pulitzer Amsterdam: 'Welzijn personeel is belangrijk'

In de rubriek Uitgesproken quoten we horecaondernemers, financiële experts, horeca-adviseurs en -medewerkers over actuele aspecten rondom ondernemerschap en ontwikkelingen in de horeca. Dit keer Bart van de Brug van vijfsterrenhotel Pulitzer Amsterdam en boetiekhotel Kimpton De Witt (Amsterdam) over: Hoe anticipeer je als luxehotel op de dynamische markt?

Tekst Kristi Houtkamp

“2023 zal rustiger beginnen, verwacht ik. Niemand weet niemand hoe lang de oorlog en de opkomende economische crisis nog duurt. Het vrij besteedbare inkomen van gasten komt de komende maanden deels onder druk te staan. Ons antwoord op de dynamische markt kan alleen maar zijn: flexibel meebewegen en inspringen op de behoefte van onze gasten. Focussen op dat waar we goed in zijn en uitgaan van onze eigen kracht. We zijn veerkrachtiger dan ooit. Dat is de winst van de afgelopen twee coronacrisisjaren”, aldus Bart van de Brug, Regional General Manager bij Lore Group, waartoe zowel Pulitzer Amsterdam als het Amsterdamse boetiekhotel Kimpton de Witt behoort.

Bart van de Brug - Uitgesproken - Pulitzer Suite

Welzijn personeel is belangrijk

“Ondernemen zit in ons DNA. Ondanks de neergaande spiraal van omzetverlies en helaas ook personeelsverlies de afgelopen twee jaren, is het team veerkrachtiger en flexibeler dan ooit. Allemaal hebben we bedden staan opmaken, kamers schoongemaakt en diners op kamers geserveerd. We zijn inmiddels multi-inzetbaar en kennen alle kanten van het werken in een hotel. Het was een kwestie van buiten je eigen job denken en schouders eronder. En dat werkte”, vertelt Van de Brug. “En hoewel ook wij nu toch wel moeite hebben om het team te versterken, is het personeelsprobleem hier niet onoverkomelijk. We maken het aantrekkelijk door personeel op waarde te schatten. We behandelen onze medewerkers net zo goed als onze gasten. Hun welzijn op financieel, mentaal en fysiek vlak is belangrijk. We willen een goede werkgever zijn en gaan regelmatig met onze medewerkers het gesprek aan. Blijkt daaruit dat ze op een van genoemde vlakken ondersteuning nodig hebben, dan bieden we dat. Net als learning & development-trajecten. Als wij goed voor ons personeel zijn, zijn zij goed voor onze gasten.”

Doelgroep verbreden

“De tijdloze charme en de klassiek-moderne uitstraling van de vijfentwintig zeventiende en achttiende-eeuwse grachtenpanden die samen luxehotel Pulitzer Amsterdam vormen, trekken al jaren een diverse doelgroep aan. De internationale, zakelijke gast, de luxury traveller én de buurtbewoner komen hier graag. Die doelgroep willen we uitbreiden. We zien potentie in het aanbod voor gezinnen met jonge kinderen. Speciaal voor hen ontwikkelden we het Very Important Kids-programma, met allerlei leuke extra’s zoals een speurtocht door het hele hotel. Daar is vraag naar; gasten die jaarlijks wel een paar stedentrips ondernamen, doen dat ook met hun jonge gezin. Ze verblijven nog steeds in hotels en verwachten zowel voor zichzelf als voor hun kinderen de nodige faciliteiten en meer.” Ook de trend dat hotels steeds meer de functie van woon- en werkplek krijgen, speelt Pulitzer Amsterdam in de kaart. “Ons hotel, met al z’n hoekjes en gangen, grotere en kleinere kamers en tijdloze charme, heeft die functie van nature al. Oorspronkelijk waren dit de woningen van Amsterdamse notabelen en in iedere kamer hangt dan ook een bordje met de naam en het verhaal van die beroemde bewoner. Het heeft iets huiselijks. Gasten waarderen dat. Het is het onderscheidend vermogen van Pulitzer Amsterdam.”

Groeien

Pulitzer Amsterdam en boetiekhotel Kimpton De Witt in Amsterdam zijn onderdeel van Lore Group, een internationaal hospitalitybedrijf dat hotel-, restaurant- en barconcepten ontwikkelt, ontwerpt en bestuurt in Europa en de Verenigde Staten. Het bedrijf telt momenteel naast de twee hotels in Amsterdam nog vier hotels: Riggs en Lyle in Washington DC en Sea Containers en One Hundred Shoreditch in Londen. Komende jaren wil de groep groeien. Ze zoekt naar gebouwen met een eigen verhaal en karakter, gelegen in wereldsteden binnen Europa en de Verenigde Staten.

Artikel delen