Bjorn van Dijl zet met zijn restaurants een nieuwe standaard in de Drechtsteden

Bjorn van Dijk en Natascha Lansbergen - Header - Adv Satelliet

Bjorn van Dijl zet met zijn restaurants een nieuwe standaard in de Drechtsteden

Bjorn van Dijl en zijn partner Natascha Lansbergen richten zich met horecagroep Willaerts Group volledig op de Drechtsteden, zoals Alblasserdam en Hendrik-Ido-Ambacht. Het succes is met restaurants als Kita, Le Barrage en Urban Streetfood Bar, onmiskenbaar. Alles leek rooskleurig totdat er in april 2023 een grote brand woedde door Kita en Il Mercato. Hoe is het nu met beide restaurants? En hoe is de Willaerts Group uitgegroeid tot een bloeiend horeca-imperium dat de culinaire standaard zet in de regio?

Tekst: Satelliet en Nadine Muijt
Foto's: Satelliet

Verwoestende brand

Op bedrijventerrein Antoniapolder in Hendrik Ido Ambacht bevindt zich sinds februari van dit jaar Restaurant Kita. het restaurant trok direct de aandacht. "Als je een zaak opent, bouw je als het ware naar een climax toe," vertelt van mede-eigenaar Bjorn Dijl. "De opening van Kita was een happening. We zaten vol, het team was ontzettend gemotiveerd en er hing een fantastische vibe. En toen.. Boem! Brand. Il Mercato en Kita moesten dicht."

"Het personeel werd onzeker en beide restaurants moesten volledig gestript worden. We wilden per sé voor de zomervakantie weer open zijn. Dat is gelukt. In de tussentijd hebben we ons personeel opgeleid en aan het werk gehouden in onze andere zaken. Iedereen kreeg gewoon doorbetaald, ook de parttimers."

'De restaurants zijn echt volledig gestript'

De zaken zijn nu weer open. "De schade van de brand is in beide zaken inmiddels echt volledig onzichtbaar. Je ziet geen verschil met hoe het was, terwijl zowel Kita als Il Mercato volledig gestript is. Bij Il Mercato stroomde het na de heropening gelijk alweer vol. Bij Kita merkten we dat we sinds de brand van de radar verdwenen waren. Dat moesten we echt opnieuw opbouwen, maar gelukkig lukt dat."

Kita, de nieuwste aanwinst

Bij binnenkomst in Kita word je verwelkomd in 'de dikke wijnkamer' met een indrukwekkende selectie exclusieve flessen. Het interieurontwerp is tot stand gekomen in samenwerking met Ferry Tabeling van Heineken Interior Design. Met organische vormen, houten wanden die overgaan in een plafond vol golvende verlichting, een spectaculaire verlichte vloer van blauwe agaat, marmer, velours en warme kleuren waan je je met gemak in Dubai of Hongkong.

Overdag kun je genieten van het uitzicht op het water buiten, terwijl op donderdagavonden een 'dj after dinner' zorgt voor extra entertainment. Het menu, samengesteld door chef Barry van Wilgenburg, presenteert een moderne Japanse keuken met subtiele twisten die de smaakpapillen verrassen. En dat is ook precies de bedoeling, stelt Van Dijl. De verwachting waarmaken is het minste wat je moet doen in de horeca, is zijn stellige overtuiging. Beter nog overtref je die, elke dag opnieuw.

De tekst gaat verder onder de foto. 

Bjorn van Dijl
Bjorn van Dijl

Samenwerking met Satelliet

“Om een indrukwekkend interieur zoals KITA te creëren heb je de juiste partners nodig die begrijpen wat wij zoeken. Wij werken al heel lang samen met Satelliet," vertelt Bjorn van Dijl. "Je kunt daar niet alleen terecht voor stoelen en krukken, door de samenwerking met Inspirium kan je bijvoorbeeld ook terecht voor verlichting en andere zaken die je interieur helemaal afmaken. Je stelt er een volledig interieurpakket op maat samen. Van fauteuils tot barkrukken en van tafels tot lampen: ze hebben alles. Dat maakt het uniek. Het is als het ware een maatpak, in plaats van een pak dat je kant en klaar in de winkel koopt."

Waar het allemaal begon...

Samen met een compagnon introduceerde |Van Dijl eind jaren negentig al iets nieuws in Nederland: Crazy Pianos. Deze unieke zaak met twee piano's en getalenteerde muzikanten, was geïnspireerd op een concept dat hij in Amerika had gezien. Toen Crazy Pianos in 1999 uitbreidde van Rotterdam naar de Scheveningse boulevard, was het meteen een succes. De combinatie van live muziek, getalenteerde artiesten, heerlijk eten en de ligging aan zee trok mensen uit het hele land.

'Live muziek, artiesten, lekker eten, en dat aan zee. Crazy Pianos was een hit'

Tijdens deze bijzondere periode leerde Bjorn zijn partner Natascha kennen. Natascha werkte destijds als mondhygiëniste en had daarnaast een baan bij Crazy Pianos. De vonk tussen hen sprong over en ze vonden elkaar in hun passie. Bjorn: “Vanaf dat moment zijn we het echt samen gaan doen, als een team.” Er volgden vestigingen in het buitenland: Barcelona, Miami. “Een fantastische ervaring, waar ik enorm van heb geleerd. Drie jaar lang reisde ik elke week van Barcelona naar Miami.” Uiteindelijk bleken de afstand, én het cultuurverschil, op te breken.

De tekst gaat verder onder de foto. 

Natascha Lansbergen
Natascha Lansbergen

Uitbreiding: Papendrecht, maar ook Dordrecht én Alblasserdam 

Op het moment dat Van Dijl en Lansbergen hun buitenlandse avontuur afsloten, doken er in 2009 een nieuwe kans op. Het Café Willaerts in Papendrecht stond te koop. Bjorn, die in Papendrecht was opgegroeid, besloot de zaak nieuw leven in te blazen. Binnen een jaar openden ze ook een tweede zaak in Papendrecht, genaamd Il Mercato: Italiaans, maar dan anders. “Toen Willaerts te koop kwam, voelde ik dat ik er weer iets leuks van wilde maken. In Amerika had ik fantastische Italiaanse keukens leren kennen, vol passie en fantasie, de standaard pizza en pasta voorbij." Vanaf dat moment spreidde Willaerts Group zich als een olievlek uit. Van wijnbar Strada del Vino in Dordrecht, tot het hippe en exclusieve Le Barrage in Alblasserdam.

Terug naar hun roots

In 2019 veranderde alles. Rond de geboorte van hun tweede dochter besloten Bjorn en Natascha hun focus volledig te richten op de Drechtsteden. Ze verkochten Crazy Pianos en keerden terug naar hun roots. Ze wilden de inspiratie die ze hadden opgedaan tijdens hun reizen naar steden zoals Dubai en Hongkong, ook hier kunnen bieden. “De inspiratie die we zelf graag opdoen, vind je nu ook hier. Mensen vinden het fijn dat je niet naar Rotterdam of Amsterdam hoeft te rijden, waar parkeren altijd lastig is, maar in de Drechtsteden terecht kunt. En vergis je niet, samen vormen de Drechtsteden ook een grote stad.”

De tekst gaat verder onder de foto's. 

Kita Bar Kita

Willaerts Group

De Willaerts Group is genoemd naar Willaerts, de eerste zaak die Bjorn van Dijl en Natascha Lanshagen overnamen in de Drechtsteden. Na het Grand Café in Papendrecht volgden nog meer zaken in de regio: Il Mercato aan de markt in Papendrecht, Strada del Vino, Crimpert Salm en Bistro Twee33 in Dordrecht, Le Barrage in Alblasserdam en de Urban Streetfood Bar in Papendrecht.

Bjorn van Dijl werd in 2016/2017 uitgeroepen tot meest markante ondernemer van Zuid-Holland door Koninklijke Horeca Nederland. Het ondernemersstel verkocht een paar jaar geleden Crazy Pianos in Scheveningen en de Rotterdamse zaken, om zich helemaal te richten op de Drechtsteden. Ze betaalden hun leergeld in grote, internationale steden en vinden hun goud nu lokaal. En daarmee is Bjorn van Dijl terug bij zijn roots.

Hij is geboren en getogen in Papendrecht, waar zijn vader een drogisterij had. Ook Natasha’s vader werkte voor zichzelf, als timmerman. Na een militaire opleiding belandde Van Dijl in de jaren negentig bij McDonald’s, in de weekenden draaide hij als dj. Crazy Pianos was zijn eerste eigen zaak en met de opening in Scheveningen een succes dat bijna twintig jaar zou duren. Daar leerde hij ook zijn partner Natascha kennen, die er werkte in de weekenden naast haar baan als mondhygiëniste. Na een korte periode als HR manager bij McDonald’s stapte zij in de zaak, waar ze zich graag richt op personeelszaken en haar goede gevoel voor concepten en interieur inzet. Hun dochters krijgen het vak met de paplepel mee. “Wij ademen horeca”, stelt Natascha. “Bjorns oudste dochter werkt inmiddels in de zaak, onze kleine meisjes zijn echte fijnproevers, die kun je wakker maken voor een bordje pasta vongole.”

Artikel delen