Café-Restaurant De Bazel: hotspot aan Amsterdamse Vijzelstraat boekt succes

Bazel - adv Guestplan - header

Café-Restaurant De Bazel: hotspot aan Amsterdamse Vijzelstraat boekt succes

Het interieur van Café-Restaurant De Bazel in Amsterdam is indrukwekkend te noemen. Net zoals de locatie: in het Stadsarchief. Niet zo gek dus dat er dagelijks veel gasten komen. We spreken met eigenaar Dorian van Zomeren over zijn zaak, die hij in 2016 opende, én vragen hoe reserveringssysteem Guestplan hem helpt bij zijn bedrijfsvoering. 

Hoofdfoto: De Bazel in Amsterdam

Café-Restaurant De Bazel in Amsterdam zit in een bijzonder gebouw (De Bazel), waar ook het Stadsarchief is gevestigd. Vooral het interieur is indrukwekkend. Met hout en glastegels ingelegde vloeren en een immense centrale hal waaronder zich De Schatkamer bevindt: enorme kluizen waar vroeger het Nederlandse goud en waardepapieren werden bewaard.

Inmiddels is het een gratis toegankelijk museum van en over Amsterdam. Het restaurant zelf zit op de eerste verdieping en trekt overdag veel museumbezoekers. In de avond komen er vooral gasten die de ambiance en het lekkere eten goed weten te waarderen.

Meest overzichtelijkste systeem

Om alle reserveringen te managen werkt De Bazel met het digitale tafelschikkingssysteem van Guestplan. Eigenaar Dorian van Zomeren vertelt: “Ik kende het al langer, nog van voor mijn tijd bij De Bazel. Ik heb ook weleens gekeken naar andere systemen, maar die waren voor mijn gevoel minder overzichtelijk."

Hij vervolgt: "Groot voordeel is dat het systeem zeer gebruiksvriendelijk is. Wat vooral belangrijk is voor nieuwe medewerkers. Je wil toch graag dat iedereen het meteen snapt. Er zijn ook trainingen voor, maar die gebruiken wij eigenlijk nooit. Niet nodig. Ook kun je heel makkelijk appjes delen met je personeel, zodat ze nog voor ze onderweg zijn, al weten wat de tafelschikking van die avond is. Als het dan druk is, valt dat ze wat minder rauw op het dak.”

Bazel - adv Guestplan

Interne communicatie

In het restaurant hangen drie schermen. Bij de ingang en twee in het restaurant zelf. Verder worden de Dagnotities veelvuldig gebruikt, aldus Van Zomeren. “Bijvoorbeeld om het personeel erop te wijzen dat de glazenwasser komt die dag. Wat dat betreft gebruik ik het ook als intern communicatiemiddel. Soms printen we dingen ook uit, om bijvoorbeeld op te hangen of uit te delen.”

Nieuwsbrief

Op dit moment denkt De Bazel er ook over na om Guestplan in te zetten voor een nieuwsbrief. “Met de huidige privacyregels mag je niet zomaar de mailadressen van reserveringen gebruiken om een nieuwsbrief te versturen. Daar heb je toestemming voor nodig. Vroeger moest je dan bij de rekening bijvoorbeeld vragen om een mailadres. Dat is omslachtig. Nu kunnen we als gasten hebben gereserveerd er een tekst aanhangen en vragen of ze ook interesse hebben in een nieuwsbrief. Indien ja, dan zetten we ze op een aparte lijst. Dan heb je toch in no-time een goede adressenlijst met geïnteresseerde gasten.”

Artikel delen