advertorial

advertorial
promotioneel
Van droom naar werkelijkheid: Lynn van Breda runt met haar broers Café Jacob in Amsterdam. Dankzij de samenwerking met Heineken en Sligro kan ze zich focussen op waar ze goed in is: gasten verrassen met kwaliteit, gastvrijheid en gemak.
Foto's: Pim Ras
Lynn van Breda (25) groeide op in een horecafamilie, dus de stap om zelf een zaak te beginnen voelde als een logische volgende stap. Samen met haar broers Lewis en Morris opende ze vorig jaar café Jacob aan de Bilderdijkstraat in Amsterdam Oud-West.
“Elke dag voel ik weer hoe bijzonder dit is”, zegt Van Breda over de nauwe samenwerking met haar broers. “Dit is de eerste keer dat we zakelijk iets samendoen. Dat bevalt heel goed. In het begin was het een beetje aankijken hoe we de taken zouden verdelen, maar inmiddels loopt het goed.’’ De start was intensief: “We zaten er vanaf dag één bovenop en moesten al snel optimaliseren in kosten en marges. Toen hebben we besloten de kaart te versimpelen.”
Café Jacob, dat dagelijks geopend is, had in het eerste jaar een uitdaging in het vinden van de juiste leveranciers, blikt Van Breda terug. Inmiddels werken ze nauw samen met Sligro en Heineken, die zij-aan-zij met elkaar optrekken om de horeca te voorzien.
“Dat bevalt hartstikke goed”, zegt Van Breda. In het begin waren ze meer een restaurant, geeft ze als voorbeeld. “Maar al snel merkten we dat we op het terras niet de kwaliteit konden leveren die we wilden. Toen zijn we gaan versimpelen qua kosten en marges, waarbij we hulp kregen vanuit Sligro en Heineken. Dat heeft ons geholpen. Het vroeg wel een omslag van de keuken, maar het is gelukt.”
*Tekst gaat verder onder de foto.
De overzichtelijke bestelomgeving en de flexibiliteit in levermomenten van Sligro helpt om optimaal in te kopen voor piekmomenten. “Bestellen is erg overzichtelijk en als er per ongeluk iets is fout gegaan met de levering, dan wordt het meteen opgelost. Daarnaast hebben ze een ruim assortiment.”
Wat heet: doordat Heineken en Sligro de krachten bundelen, is het aanbod gestegen naar ruim 75 duizend food- en non-food-artikelen, inclusief minstens zeshonderd bieren en zo’n driehonderd varianten aan fustbieren. Dit helpt Jacob om in te spelen op de huidige trends, zoals alcoholvrije bieren. “Dat wordt bij ons op dit moment extreem veel gedronken”, ziet Van Breda. “Gelukkig hebben we een ruim aanbod, onder andere met de Heineken 0.0.”
*Tekst gaat verder onder de foto.
De (alcoholvrije) bieren zijn goed te combineren met de foodproducten. Overdag serveert ze lunchgerechten zoals tosti’s en broodjes met makreelsalade, kroketten en spicy hummus. “We hebben de hele dag zon op het buitenterras”, zegt Van Breda. “Daar kunnen we echt in uitblinken. Jong en oud, locals en toeristen; iedereen weet ons wel te vinden in Oud-West.”
’s Avonds is er een snackkaart met Aziatische en mediterrane invloeden, zoals lamsköfte, gegrilde kip en rendangfriet. Deze combineren ze met bieren zoals Heineken, Birra Moretti en Oedipus Mannenliefde. Tijdens evenementen en feestdagen wordt er nog extra uitgepakt, met eventmateriaal van Heineken, uitbreiding van het assortiment en versiering. Al zijn die slingers dan weer niet nodig in de belevingswereld van Van Breda. Daarin is het sinds vorig jaar april elke dag feest.