Maar hoe krijg je die grip precies? Horeko biedt horecaondernemers gebruiksvriendelijke software die helpt om efficiënter te werken én inzicht te krijgen in de financiële gezondheid van je bedrijf. Horeko Employee ondersteunt het plannen van personeel. Horeko Kitchen organiseert de keuken: van HACCP en mise-en-place tot kostprijsberekeningen en menu-engineering. Brussel: “Dit alles komt in onze nieuwste software-uitbreiding samen, in één duidelijk overzicht. Zo wordt elke dag inzichtelijk hoe je daadwerkelijk hebt gedraaid.”
*De tekst gaat verder onder de afbbeelding.
Het overzicht is opgebouwd als een winst- en verliesrekening per dag. “De gerealiseerde omzet komt uit de verkochte producten in de kassa”, licht Brussel toe. “De bijbehorende inkoopkosten zijn berekend op basis van de actuele prijzen uit koppelingen met leveranciers. De loonkosten volgen uit de geklokte uren. Samen met de vaste kosten wordt zo duidelijk wat er netto onder de streep overblijft. Zo kun je op wekelijkse of dagelijkse basis zien welke dagen winstgevend zijn en wanneer bijsturen nodig is.”
“Alleen met bekijken kom je er natuurlijk niet; je zal iets moeten dóen”, stelt Brussel. “Zoals prijsstijgingen controleren, onderhandelen met leveranciers of kiezen voor vervangende ingrediënten. Of pas in het recept de portiegrootte aan. Handig: de recepten op je keukenscherm veranderen dan direct mee! En wil je echt alles tot in de puntjes geregeld hebben, bekijk dan de in- en verkoopverschillen met voorraadbeheer.“