‘Goede HR is geen luxe meer voor horecaondernemers’

Kolibrie-Jesse-Zahn-Van-der-Valk-Daniëlle-Lambo©FAVORI

‘Goede HR is geen luxe meer voor horecaondernemers’

Met een gespecialiseerde HRM-partner in de horeca creëer je rust, tijd en zekerheid. Je bent beter voorbereid op nieuwe regels, zoals de aankomende wijzigingen in de uitzend-CAO. Veel ondernemers beseffen niet dat dit ook hun bedrijfsvoering raakt.

 

Foto's: o.a. Favori (Jesse Zahn - Van der Valk en Daniëlle Lambo)

 

De acute krapte op de arbeidsmarkt lijkt af te nemen, maar goed werkgeverschap blijft belangrijk om medewerkers te behouden. “De tijd dat mensen alleen voor het salaris bleven, is voorbij. Jong talent wisselt sneller van baan. Duurzaam werkgeverschap is daarom echt nodig”, zegt ceo Jesse Zahn – Van der Valk van Kolibrie.

Managing director Daniëlle Lambo vult aan: “Ondernemers die investeren in HR-beleid en de juiste partners inschakelen, bouwen aan een stabiele toekomst.” Het loont, want elke wisseling in het team kost tijd en geld. Het opnieuw inwerken van nieuwe mensen is een verborgen kostenpost die vaak wordt onderschat en zorgt voor frustratie bij zowel de ondernemer als het team.

‘Wij nemen voor veel ondernemers het werkgeverschap uit handen’

Meer tijd, minder gedoe

De HR-diensten die Kolibrie de ondernemer biedt, worden als duur bestempeld. “Terwijl: als je optelt hoeveel tijd – en dus geld – je kwijt bent aan rompslomp en onzekerheid, plus de financiële risico’s die je loopt zonder de back-up van betrouwbare payroll en HRM-diensten, dan besef je wat dat waard is. Gun jezelf meer tijd en aandacht voor je gasten én je medewerkers”, zegt Jesse.

Kolibrie ziet dat ondernemers niet alleen zelf met de nieuwe regels te maken krijgen. Ook horeca-uitzendbureaus zoeken naar manieren om straks volgens de nieuwe wetgeving te verlonen. Jesse: “We helpen ook hen om alles soepel en correct te regelen. Dat voorkomt verrassingen voor zowel het uitzendbureau als de ondernemer.” Kolibrie neemt voor veel ondernemers het volledige werkgeverschap uit handen. “Wij dragen de verantwoordelijkheid voor salaris, verzuim en contracten. Daarmee beperken we ook de risico’s voor de ondernemer.”

*Tekst gaat verder onder de foto's.

Kolibrie-groepsfoto ©FAVORI Kolibrie-logo-kantoor

Verschillende diensten

Relaties van Kolibrie bepalen zelf hun dienstenpakket. Danielle: “We bieden payroll en salarisadministratie, maar ook losse HRM-diensten. Denk aan koppelingen met planningssoftware, juridische ondersteuning, arbobegeleiding, verzekeringen en trainingen. Daarnaast adviseren we – vaak kosteloos – over nieuwe wet- en regelgeving.” Die flexibiliteit past bij de dynamiek van de horeca, waar ondernemers behoefte hebben aan overzicht en betrouwbare ondersteuning binnen het beschikbare budget.

Een actueel thema dat Kolibrie onder de aandacht brengt, zijn de wijzigingen in de uitzend-CAO per 1 januari 2026 en de wet WTTA per 1 januari 2027. “Werken met uitzendkrachten wordt duurder en arbeidsintensiever, omdat zij recht krijgen op een gelijk of gelijkwaardig beloningspakket, zoals een pensioenregeling, zegt Jesse. “Ondernemers onderschatten vaak de impact.”

*Tekst gaat verder onder de foto's van het Kolibrie-kantoor.
Kolibrie-kantoor-Tilburg AFAS-Kolibrie ©FAVORI

Adviesgesprekken

Kolibrie biedt daarom vrijblijvende adviesgesprekken. “Vooral bij samenwerking met kleinere uitzendbureaus is het risico groot. In zo’n gesprek maken we samen een scan van de situatie,” vertelt ze. Voor Kolibrie is gelijkwaardige beloning van payrollkrachten al jaren bekend terrein. Danielle: “In 2020 kregen wij met vergelijkbare regels te maken. Die ervaring nemen we nu mee in de ondersteuning van onze relaties.”

Voor aanvullende diensten werkt Kolibrie samen met gespecialiseerde partners. Jesse: “Met gekoppelde systemen, zoals verschillende planningssoftware die samenwerkt met ons portaal, besparen ondernemers tijd en houden ze grip op personeelskosten. Door goede API-koppelingen ontstaat echte efficiëntie.”

*Tekst gaat verder onder de foto.
Kolibrie-Horecava
Kolibrie staat ook dit jaar weer op Horecava.

TalentNest

Vanaf begin 2026 introduceert Kolibrie TalentNest: dé HR-app die het personeelsbeleid professionaliseert en betrokkenheid van medewerkers verhoogt. Daniëlle: “Je kunt er functioneringsgesprekken mee voorbereiden en registreren, tevredenheidsonderzoeken versturen, onboarding regelen, communiceren met medewerkers en events aanmaken. Voor grotere horecaondernemingen kan de HR-app op maat worden ingericht.”

Over Kolibrie

Kolibrie begon ruim 30 jaar geleden als payrollbedrijf en groeide uit tot strategisch HRM-partner voor de horeca. Inmiddels maken bijna 1000 relaties, van friettent op de hoek tot grote horecagroep, gebruik van hun diensten. Dankzij het diverse aanbod kan Kolibrie alle zorgen rondom medewerkers overnemen. Zij hebben de expertise en flexibiliteit om je als horecaondernemer te ondersteunen waar dat nodig is, ongeacht het type contract of medewerker.
Artikel delen