Horecaondernemer Herman Hell over 2024: 'Het wordt harder werken dan ooit, maar dat is de moeite waard'

Ondernemer Herman Hell

Horecaondernemer Herman Hell over 2024: 'Het wordt harder werken dan ooit, maar dat is de moeite waard'

Herman Hell is eigenaar van de Hells Kitchen Horeca Groep, met zaken in en rond Rotterdam (o.a. café Sijf, NRC, Grace en Zalmhuis), en hij is mede-eigenaar van pizzaketen Sugo. Hij werd onlangs uitgeroepen tot Horecaondernemer van het Jaar 2023. Daarnaast is hij columnist voor Entree Magazine. Zijn nieuwste bijdrage gaat over zijn voornemens voor 2024 en hoe de horecabranche harder moet werken dan ooit.

 

De show must go on

Wie denkt dat we in 2024 meer tijd hebben om achterover te leunen, heeft het goed mis. Door het personeelstekort en de naweeën van corona zijn we nog niet terug op ons oude kwaliteitsniveau. En onze marges? Die staan voorlopig ook nog wel even onder druk. Met kritischere gasten en alle financiële stress van dien. Als horeca zitten we in de hoek waar de (economische) klappen vallen. Maar the show must go on.

'De kassa bewijst of gasten je waarderen'

Happy gasten zijn het ultieme middel tegen beroerde omzetten: ze spenderen meer, blijven langer en komen vaker. De kassa bewijst of gasten je waarderen. En wie weet nou beter wat zij nodig hebben dan wijzelf?

Handen uit de mouwen

Ons ondernemers rest dus één remedie: harder werken dan ooit. Letterlijk. We moeten terug naar de basis: de vloer op, de operatie in, de handen uit de mouwen. Bovenaan mijn lijst van goede voornemens voor 2024 staat dan ook: zorgen dat die hut omzet draait. Terug naar de werkvloer en hands-on de leiding nemen. Door bijzaken zoals financiële administratie, contacten met verzekeraars en vertegenwoordigers ontvangen gaat een dikke streep. Die kunnen prima uitbesteed worden aan vertrouwelingen.

Maar het klimaat in de restaurants, de organisatie van events, de muziekkeuze in de bar en de aansturing van het bedienend personeel ga ik voor mijn rekening nemen. Ja, daar moet je een alleskunner voor zijn. Maar daar deinzen wij niet voor terug!

Kansen pakken

Het doel is knetterhelder: de omzet móét omhoog. Bij voorkeur niet door de prijzen te verhogen, maar door tevreden gasten. Dus pak een kussentje als je ziet dat een gast niet lekker zit. Draai de volumeknop hoger als jong publiek je zaak binnenloopt. Vraag of gasten een verse crompouce bij de koffie willen. Spoor je barman aan om vanavond 103 pilsjes te verkopen in plaats van 100. Kortom: stuw de besteding per gast omhoog en pak die onbenutte kansen.

Er is dus veel werk aan de winkel volgend jaar. Alweer. Dat vraagt om een flinke dosis intrinsieke motivatie. Er is niemand die ons ondernemers achter de broek zit. Die schop onder de hol moet helemaal uit onszelf komen. Het goede nieuws is dat we het allermooiste vak van de wereld hebben gekozen. Want wat is er leuker dan gasten verwennen? Mark my words: de charme van ons vak komt helemaal terug volgend jaar. En dat maakt hard werken de moeite waard. Cheers!

Artikel delen