Van vader op zoons: het succesverhaal van horecafamilie Poppes
De familie Poppes is met zaken als Escape, De Kroon, The Siren en Secret Garden niet meer weg te denken uit de Amsterdamse horeca. Het portfolio maakt duidelijk dat vader Ton (73) en zijn zonen Mike (35) en Roy (37) houden van spraakmakende concepten op prominente locaties in de stad. Met het huidige overnametraject zit hun samenwerking nu in een nieuwe fase. “Ik geniet van hun energie.”
Tekst: Iris Kranenburg
Foto’s: Pim Ras (hoofdfoto), Today’s Brew
Het was een waar media-spektakel: de opening van club Escape aan het Amsterdamse Rembrandtplein, bijna veertig jaar geleden. Het event met vele beroemdheden als gast werd in heel Europa live uitgezonden door televisiezender Sky Channel. Met lasershows, top-dj’s en een enorme capaciteit op een prominente plek in de hoofdstad toonden eigenaren en tweelingbroers Ton en Dick Poppes met dit mega-project gedurfd ondernemerschap. En nog altijd prijken de letters Escape op de gevel en is het bedrijf in handen van het duo.
Volgende generatie
Inmiddels laat ook de volgende generatie Poppes van zich horen. De kinderen van Dick (Darwin en Leon) hebben twee cafés en de kinderen van Ton (Mike en Roy) openden in 2022 Secret Garden en in 2024 The Siren. Met deze twee restaurants zien we Mike en Roy net zo gedurfd en groots denken als hun vader.
Wie een van de zaken binnenstapt, komt terecht in een wereld van glamour, uitbundigheid en luxe. Nergens is op bezuinigd, het is de overtreffende trap van beleving. “Experience XL”, noemt Mike het. Hij vervolgt: “Mijn broer en ik zaten jarenlang, naast onze werkzaamheden in de horeca, ook in het vastgoed. Met het geld dat we daarmee verdienden, konden we deze twee horecazaken zonder vreemd vermogen openen.”
*Tekst gaat verder onder de foto.
Portfolio Familie Poppes (alles in Amsterdam)
- 2024: The Siren (Roy Poppes, Mike Poppes, Michiel Dekker)
- 2024: ’t Pareltje (Leon Poppes, Darwin Poppes)
- 2022: Secret Garden (Roy Poppes, Mike Poppes, Michiel Dekker)
- 2021: Heck’s (Roy Poppes, Mike Poppes, Darwin Poppes, Leon Poppes)
- 2018: Feestcafé ’t Lammetje (Leon Poppes, Darwin Poppes)
- 2012: Kitchen & Bar Van Rijn (Roy Poppes, Mike Poppes, Darwin Poppes, Leon Poppes)
- 1988: De Kroon (Roy Poppes, Mike Poppes, Darwin Poppes, Leon Poppes)
- 1986: Escape (Ton Poppes, Dick Poppes)
Eigen visie
De twee kozen heel bewust voor een eigen pad in plaats van onder de vleugels van hun vader te blijven opereren, vertelt Mike. “Misschien is het niet de juiste woordkeuze, maar als je vader al tientallen jaren succesvolle bedrijven heeft waar je zelf ook werkt, voel je je automatisch toch een beetje klein. Ik wilde me daarom graag meer loskoppelen en zelf een horecaonderneming opzetten waar ik mijn eigen visie kon neerzetten.”
Toch zijn de broers onlangs eigenaar geworden van bedrijven die door hun vader en oom zijn opgezet. Ze namen samen met hun twee neven De Kroon, Kitchen & Bar Van Rijn en Heck’s op het Rembrandtplein over, waar zij al verantwoordelijk waren voor de bedrijfsvoering. Het viertal zal komende tijd deze zaken naar eigen hand gaan zetten. Roy: “Bar & Kitchen Van Rijn en De Kroon worden verbouwd. Ze krijgen een ander concept en een nieuwe naam. Net als bij Secret Garden en The Siren gaan wij ook hier heel conceptueel te werk, veel meer dan onze vaders. Zij hebben altijd gebouwd aan wat meer mainstream-zaken.”
Secret Garden (links) en The Siren (rechts).
Investeren in kinderen
Vader Ton vindt het ‘fantastisch’ dat zijn ‘eigen vlees en bloed’ klaar is om de bedrijven die hij ooit begon toekomstbestendig te maken. “Ik geniet van hun energie en hoop dat ik heel trots overkom. Het is goed dat ze veranderingen gaan doorvoeren. Sterker nog, ik zou me zorgen maken als ze het niet zouden doen. Wij geloven dat ze dit kunnen, net zoals onze ouders in ons geloofden. Zij investeerden het geld dat ze kregen uit de verkoop van hun bar Dick-Ton in Utrecht, in mijn broer en mij.”
De twee openden daarmee de bekende en populaire discotheek Cartouch in Utrecht in 1972, op de plek waar later Henk Westbroek zijn Stairway to Heaven begon en nu Paloma zit. Met het geld dat ze bij Cartouch verdienden werd in 1986 Escape in Amsterdam geopend.
Die laatste is het enige bedrijf dat nog in handen is van Ton en z’n broer. Gaat Escape ook over naar de kinderen? Daarover zegt hij: “Dat gaat een keer gebeuren, de tijd zal leren wanneer. Ik doe het samen met mijn broer en wij moeten het met elkaar eens worden over de snelheid van de overdracht.” Zoon Mike haakt daarop aan: “En ook wij moeten ernaartoe groeien, maar het komt wanneer het komt. Als het zo ver is, hebben wij als kinderen niet de intentie om de club van de hand te doen. Wij willen er zeker zestig jaar van maken.”
Verantwoordelijk voelen
Mike en Roy zijn dan ook trots op wat hun familie heeft opgebouwd. Roy: “Ik heb twintig jaar lang in de bedrijven gewerkt. Als die niet van mijn vader waren geweest, had ik daar denk ik met een heel ander gevoel gestaan. We voelen ons gewoon allemaal verantwoordelijk.” Dan: “Je kijkt als familiebedrijf immers niet naar morgen, maar je creëert continuïteit en gaat voor de lange termijn.”
*Tekst gaat verder onder de foto.
Elk familiebedrijf heeft daarvoor zijn eigen filosofie, zegt het drietal. “Wij kunnen goed rust bewaren in roerige tijden, kiezen voor concepten die lang meekunnen en wij investeren anti-cyclisch”, legt Roy uit. “Dat betekent dat als het goed gaat we geld sparen en als het minder gaat, bijvoorbeeld tijdens een recessie, we juist investeren en we kunnen voorlopen. Secret Garden openden we bijvoorbeeld tijdens corona en nu de horeca in zwaar weer zit investeren wij juist in verbouwingen.”
Ibiza en radio maken
En Ton zelf? “Ik ben vooral bezig met Cartouch Radio, mijn eigen radiozender die overdag aanstaat in de zaken, en met schilderen. Een paar van mijn werken hangen ook in The Siren. Ik maak geen uren meer in de bedrijven.” Mike, grappend: “Nou, dat gaat ook een beetje lastig hè als je acht maanden per jaar op Ibiza woont. Mijn vader bekijkt trouwens wel altijd als eerste de cijfers van onze zaken, pas daarna naar die van zijn eigen tent.” Puur interesse, zegt Ton: “Advies hoef ik ze echt niet te geven, het zijn eigenwijze mannetjes hoor.”
Recensie The Siren
De recensie over The Siren die vorig jaar in Het Parool stond, met als cijfer een 3, noemen Mike en Roy ‘zuur’. Ze zeggen daarover: “Natuurlijk merk je het in de bezetting en hebben we er serieus naar gekeken. Een paar elementen hebben ons wel aan het denken gezet, zoals de kwaliteit van sommige gerechten. Die hebben we goed geëvalueerd en binnenkort komt er zelfs een culinaire concept-wijziging met een grotere rol voor de Japanse keuken.”
Een deel van de recensie was echter niet relevant, vindt het duo. “Dat sommige gasten niet in het straatje vallen van de recensent, is een persoonlijke voorkeur die de overhand kreeg. Bovendien werd in de recensie volledig voorbijgegaan aan de internationale trend rondom beleving.”
Vader Ton voegt daaraan toe: “In steden als Londen en New York wordt heel anders naar dit soort concepten gekeken, serieuzer. Als je hoort wat Amazonico in Londen heeft gekost, wordt dat daar juist gezien als ondernemerschap. Hier word je al snel neergezet als een zaak die ‘over de top’ is.”

Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen