In veel restaurants is personeelstekort dagelijkse realiteit. Vacatures blijven open, de werkdruk stijgt en de servicekwaliteit staat onder druk. Traditionele recruitmentmethoden bieden vaak geen toekomstbestendige oplossing. Met de juiste technologie kunnen restaurants zelf personeel aantrekken, zonder afhankelijk te zijn van dure of tijdelijke tussenpartijen. Zo wisten horecaondernemers met de tech van Link 250 nieuwe teamleden in één jaar aan te nemen.
Hoofdfoto: Paloma in Utrecht
De afgelopen jaren is reserveren volledig digitaal gegaan, maar solliciteren voelt nog alsof we tien jaar terug in de tijd leven. Elk restaurant hanteert zijn eigen proces: het sturen van een e-mail met cv en motivatie, het invullen van een vragenlijst of het inzetten van een ‘werken bij’-pagina. In een tijd waarin de gemiddelde aandachtsboog kort is, moet solliciteren eenvoudig en efficiënt zijn.
Restaurants zoeken hun personeel overal, terwijl de oplossing vaak al te vinden is op de eigen website. Door het gemak van een reserveringswidget toe te passen op het sollicitatieproces, zien restaurants drie tot vier keer meer sollicitanten binnenkomen en vervullen ze openstaande posities eenvoudiger.
*Tekst gaat verder onder de foto.
.webp?width=2048&height=2048&name=Link-solliciteren-in-de-horeca%20(1).webp)
Het opvolgproces van sollicitanten kan bij veel restaurants vrij chaotisch zijn en neemt veel tijd in beslag. Door in één systeem te werken met HR en managers geef je sollicitanten de opvolging die het verschil maakt. Met technologie die het HR- en restaurantmanagers gemakkelijk maakt om overzicht te houden en te communiceren over sollicitanten, wordt het aannemen van nieuwe teamleden eenvoudig.
Automatische opvolgingen en reminders zorgen ervoor dat managers meer tijd kunnen besteden aan de operatie, in plaats van aan het opvolgen van sollicitaties. Het aantrekken van nieuwe teamleden is één, maar het op de juiste manier opvolgen van sollicitanten is wat het verschil maakt tussen een aangenomen teamlid of een verloren kandidaat.
*Tekst gaat verder onder de foto.
.webp?width=2048&height=1364&name=Link-solliciteren-in-de-horeca%20(2).webp)
Bij Herman Hell, Entree Horecaondernemer van het Jaar 2023 en eigenaar van dertien restaurants in en rondom Rotterdam, bleek deze nieuwe manier van werving al snel succesvol. Binnen acht maanden zorgde dit voor 87 nieuwe teamleden. Waar voorheen de werkdruk vooral bij HR lag, nemen de restaurantmanagers en HR nu samen mensen aan in één systeem.
Ook bij Wichert van Rijn, met zestien restaurants in Utrecht, maakt deze aanpak impact. In één jaar tijd werden meer dan 250 nieuwe teamleden aangenomen. Het resultaat laat weinig vragen over. Deze manier van personeel vinden biedt duidelijke kansen voor de horeca.
“Sinds we de widget op onze website hebben, merken we niet alleen een duidelijke toename in het aantal sollicitaties, maar ook betere kwaliteit. En de eenvoud van het sollicitatieproces draagt bij aan een positieve eerste indruk van ons bedrijf", vertelt Selma (HR-manager Republiek Bloemendaal).
*Tekst gaat verder onder de foto.
.webp?width=2048&height=2048&name=Link-solliciteren-in-de-horeca%20(3).webp)
De opkomst van horecatechnologie en AI biedt enorme kansen voor de industrie om zelf de regie te nemen over werving. In een industrie waar de laatste tijd veel wordt gesproken over een tekort aan passie en weinig commitment van freelancers, kan technologie die restaurants in staat stelt om direct in contact te komen met nieuwe teamleden een echte gamechanger zijn.
Naast dat je met Link websitebezoekers omzet in nieuwe teamleden en het gehele sollicitatieproces stroomlijnt, kun je eeneigen netwerk bouwen van horecamedewerkers en zonder tussenpartij nieuwe teamleden aannemen.
Met Link als interne recruitmentsoftware hebben restaurants eindelijk een oplossing om zelf mensen aan te nemen die willen bijdragen aan het restaurant en de teamcultuur.
“Door samen te werken met vooruitstrevende horecaondernemers en managers zoals Wes Schreutelkamp en Joost van Rijn van o.a. The Streetfood Club, bouwen we een product dat perfect aansluit op de behoefte van de horeca. De behoefte aan een product dat de dagelijkse operatie van restaurants ondersteunt is enorm – dat zien we ook in de groei naar meer dan 100 restaurants in het afgelopen jaar", vertelt Nino Kollof (medeoprichter Link).