advertorial

De Klok Dranken staat soms voor grote uitdagingen bij het bevoorraden van horecazaken. Dat onderdeel is de afgelopen twee jaar fors verbeterd bij de grootste drankengroothandel van Nederland. “Vaak zijn gevaarlijke situaties relatief makkelijk op te lossen.”
Aan de gast die in een kroeg of restaurant voorzichtig van zijn biertje nipt gaat de vraag vaak voorbij, maar: hoe worden al die horecaondernemingen toch elke keer bevoorraad met nieuwe producten? Dat blijkt soms een flinke uitdaging, weet Martijn Jaspers, de Veiligheid-, Gezondheid- en Milieuspecialist van De Klok Dranken, de grootste drankengroothandel van Nederland.
“We leveren veel in binnenstedelijke omgevingen met monumentale panden en kelders, waar alles op een veilige manier naar binnen moet”, zegt hij. “Elke situatie is weer anders.”
Omdat De Klok Dranken de veiligheid voor het eigen personeel hoog in het vaandel heeft staan en de Arbo-wetgeving strenger is geworden, is de groothandel voor verschillende soorten bieren, wijnen en aperitieven twee jaar geleden een andere koers gaan varen. “Bij alle drieduizend klanten zijn we langsgegaan om te kijken wat we konden verbeteren rondom het afleveren van onze producten”, vertelt Jaspers.
“Dat leverde vaak kleine aanpassingen op, zoals het plaatsen van een beugel aan de muur, een extra lamp of het bevestigen van een armleuning langs de trap. Vaak zijn gevaarlijke situaties relatief makkelijk op te lossen. Uiteraard doen we dat in goede samenwerking met de klant.”
*De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Jaspers herinnert zich echter ook de bevoorrading van een horecazaak in Zwolle. “Daar gingen elke week meerdere vijftig liter-vaten bier naar beneden via een hele steile glijbaan”, glimlacht hij. “Die vaten wegen dus 65 kilo per stuk. Normaal gesproken gebruiken we hiervoor steekwagens, maar in dit geval kon dat niet. Als oplossing hebben we toen een grote biertank aan laten leggen.”
De bevoorrading van klanten levert soms grote uitdagingen op. Stadscentra zijn druk, de wegen smal en het geduld van collega-weggebruikers is gering. Wat de lastigste plekken zijn? Jaspers noemt niet per se de centra van grote steden, waar de wegen weliswaar smal zijn maar wel verhard, maar wijst vooral naar de complexe locaties.
“We bedienen ook strandtenten of horecazaken in het bos. Daar kun je niet zomaar komen. We bevoorraden bijvoorbeeld ook een restaurant op een steile helling.”
In twee jaar tijd zijn er flinke sprongen gemaakt bij De Klok Dranken. Het aantal incidenten is flink afgenomen en de veiligheid van het personeel is fors verbeterd. “Hoewel we natuurlijk externe prikkels krijgen om de arbeidsomstandigheden voor ons personeel te verbeteren, is de basis dat we om onze mensen geven”, besluit Jaspers. “Zij moeten aan het einde van de dag weer veilig en gezond naar huis.”