Met de opening van het extravagante Ventuno in Amsterdam zet horecaondernemer Ramez Ramzy (31) een nieuw type restaurant neer. Inmiddels bezit hij met zijn de Ramzy Group zo’n dertig cafés en restaurants in de hoofdstad. Toch zit zijn groei-ambitie niet in de horeca. “Deze branche is een springplank voor wat ik uiteindelijk wil bereiken.”
Tekst: Iris Kranenburg
Foto’s: Roger Neve (openingsfoto)
Wie in hotel Ruby Emma in Amsterdam (voorheen hotel QO) de lift naar de 21ste etage neemt, komt terecht in een andere wereld. Een wereld van glamour, entertainment en New Yorkse vibes uit de jaren twintig. Zwoele dansacts worden afgewisseld met zang en muziek in een interieur met kroonluchters, spiegels en rood fluweel. Ventuno is een van de nieuwe rooftop-restaurants van ons land. “Een diner-club die als een raket is binnengekomen”, omschrijft Ramez Ramzy zijn nieuwste zaak. Hij huurt de bovenste etage van het hotel sinds vorig jaar om het flamboyante concept te exploiteren.
Ramzy is met zijn familie eigenaar van de Ramzy Group, waarvan de horecatak zo’n dertig cafés en restaurants in Amsterdam telt. “Mijn vader Bahaa Ramzy nam dertig jaar geleden snackbar Funny Duck over in Amsterdam en bouwde zijn onderneming uit. Hij nam veel over en opende nieuwe zaken op toeristische plekken in Amsterdam.” Voorbeelden zijn Rain op het Rembrandtplein en Café Hill Street Blues aan de Warmoesstraat, maar ook vele pizzeria’s en grill-restaurants.
Inmiddels staat zoon Ramzy aan het roer als ceo, zit zijn vader niet overal meer in en heeft iedere zaak nog mede-eigenaren. Zoals Thanos Stathakopoulos (26). We ontmoeten Stathakopoulos tijdens het interview in het vorig jaar geopende The Greek Ambassy aan de Amsterdamse Weesperzijde, waarvan hij mede-eigenaar is. Hij zegt: “Tijdens mijn studie werkte ik al voor de Ramzy Group. Het bedrijf heeft mij de kans gegeven om zelf te ondernemen. Met een deel van de aandelen ben ik eigenaar van dit restaurant. Elke dag ben ik hier van ’s ochtends tot sluit. Ik ben er zó trots op!”
*De tekst gaat verder onder de foto van Ramzy en zijn vader.
Terug naar Ramzy. Ondanks de goedlopende bedrijven benadrukt hij dat hij aan het ‘downscalen’ is. “We verkochten onlangs vijf zaken en komende tijd doen we nog vijf kleinere van de hand. Komende jaren worden dat er nog meer, al zullen we ook weer wat erbij kopen.”
Uiteindelijk wil de ondernemer af van een groot deel van het kleine segment met individuele zaken. “Het kost enorm veel tijd en geld om alles draaiend te houden. Sterker nog: het runnen van een kleine zaak kost evenveel tijd als een grote, mede omdat er heel veel mensen voor nodig zijn. Natuurlijk zit er aan de achterkant van alle bedrijven één backoffice, maar alles heeft op individueel niveau ook aandacht nodig.” De winstgevendheid is volgens hem in deze branche dus een uitdaging.
*De tekst gaat verder onder de foto's van Ventuno Amsterdam.
Ramzy bouwt daarom aan een verandering in zijn strategie. Wat betreft horeca wil hij zich voornamelijk richten op schaalbare (franchise) concepten en luxe zaken van minimaal vijfhonderd vierkante meter. “Ventuno is daarvan onze eerste en past precies bij wat we willen uitstralen. Met de opening van deze high end rooftop zijn we een andere, nieuwe weg ingeslagen. Zie het als onze showcase.” Met horeca gaat hij dus zeker nog door. “Het is op dit moment onze core business en daarin blinken we uit.”
Die horeca wil hij overigens niet alleen in Nederland exploiteren: “We zien ook kansen in de Arabische wereld, met hotel-resorts en Ventuno-vestigingen in Caïro en Marokko bijvoorbeeld. Mijn ouders komen uit Egypte en kwamen in 1980 met helemaal niks hier. Ik heb heel veel respect voor mijn vader hoe hij het hier zakelijk heeft opgebouwd.” De stap naar dat deel van de wereld is voor Ramzy een logische. “We hebben er nog veel familie en ik begrijp de cultuur en spreek de taal.”
Maar horeca is niet de tak waarmee Ramzy zijn bedrijf wil laten groeien. “Het is moeilijk om in deze branche écht geld te verdienen. Ik zie de horeca daarom als springplank om onze vastgoed- en investeringstakken uit te bouwen. Dáár zit de echte groei om ons doel te behalen: van The Ramzy Group een internationaal miljardenbedrijf maken.” Op dit moment bezit het bedrijf zo’n dertig panden, in onder andere Amsterdam, Lelystad en Spijkenisse.
Van de eigen horecazaken zijn vier panden in eigen beheer. “We willen exponentieel groeien en zijn bezig met de aankoop van meerdere panden”, zegt Ramzy. “Daar is het nu een gunstige tijd voor. Door de mindere economie zijn de prijzen gunstig en staan er veel goede locaties te koop.” Naast vastgoed is het bedrijf van Ramzy actief als beginnend investeerder. “Vooral start-ups in de tech- en software-industrie staan op onze radar.” En als het aan de ondernemer ligt, investeert hij komende jaren nog veel meer.
*De tekst loopt door onder het groene kader.
Om dat en zijn andere groeiplannen te realiseren wil Ramzy op korte termijn één of meerdere investeerders aan boord. “Tot nu toe hebben we alles zelf gedaan, maar voor onze toekomstplannen is meer liquiditeit nodig. We groeien stap voor stap en zijn nu toe aan de volgende fase. Ik hoop op 100 miljoen euro in 2025 en er lopen op dit moment al meerdere gesprekken.”
Dat Ramzy een uitgebreid horeca-portfolio heeft helpt hem daarbij. “We waren relatief onbekend. Nu we ook dankzij een goed uitgedachte mediastrategie bekender worden en meer naar buiten treden worden deuren geopend. Je komt dan gewoon echt anders binnen.” Met al zijn plannen hoopt Ramzy een verschil te kunnen maken voor ondernemers met potentie. “Ik wil graag jonge mensen waar wij in geloven een kans geven en een toekomst bieden. Uiteindelijk is dat ons grote doel.”