Joachim de Looij: "Mensen boeken nog steeds"

Tags: hotel

Joachim de Looij: "Mensen boeken nog steeds"

Joachim de Looij is managing director van BUNK Hotels, dat sinds vorig jaar een locatie heeft in Utrecht en op 1 april opent in Amsterdam. Ja, natuurlijk keldert bij hem de bezettingsgraad, maar hij is hoopvol: “Gisteren zijn er zeventig nachten geboekt voor mei!”

Tekst: Iris Kranenburg
 

Hoe is de bezetting in Utrecht momenteel?
“Er zijn vijftien kamers bezet. Dat hakt erin: het is een extreem lage bezettingsgraad van nog geen 15%. Bovendien is de prijs per nacht gedaald naar gemiddeld vijftig euro (t.o.v. tachtig euro of meer). Ik verwacht komende weken alsnog een bezettingsgraad van 10% tot 15%, dus er is wel wat beweging. Tenzij de maatregelen worden aangescherpt en reizen bijvoorbeeld wordt verboden. Wij zijn een hotel voor vooral de leisure-markt en hebben daardoor nu nog een iets hogere bezettingsgraad dan de hotels die voor zakengasten interessant zijn. Gisteren stonden er acht aankomsten gepland en die zijn allemaal gekomen. Voor vandaag staat de planning op zes en ook die verwacht ik.”

Er zijn dus gewoon nog toeristen in het hotel?
“Ja, sommigen kunnen niet meer terug en blijven continu kijken of ze een vlucht naar huis kunnen boeken. Er zijn ook toeristen die Utrecht dan tóch willen bezoeken of mensen die een afspraak in Utrecht hebben. De vooruitzichten waren ongelofelijk goed, maar ja we kunnen hier helemaal niks aan doen. We moeten met z’n allen de schouders eronder steken. Gelukkig zei Rutte gisteren dat ondernemers niet in de steek worden gelaten, dus het is afwachten waar ze mee komen. Uiteindelijk zullen mensen altijd willen blijven reizen – na deze crisis -, dus dat geeft dan hoop.”

Hotels mogen open blijven, maar hotel-restaurants moeten dicht. Hoe ging dit zondag bij jou?
“In het restaurant in Utrecht was het zondag rond 17.30, toen we hoorden dat alle eet- en drinkgelegenheden moesten sluiten, sowieso al bijna leeg vanwege de crisis. Om 18.15 stond de handhavingsdienst voor de deur om te checken of we echt leeg waren. De keuken mocht nog doorgaan met voorbereiden voor de komende weken: chefs hebben van de overgebleven producten maaltijden gemaakt om in te vriezen, zoals ons populaire rendang-gerecht. Ook is er een grote hoeveelheid bloemkoolsoep gemaakt voor het Leger des Heils en zijn er personeelsmaaltijden gemaakt, want ook in deze tijd staan er toch mensen op de werkvloer of achter de schermen. Vanmiddag brengen we allerlei overgebleven zuivelproducten naar de Voedselbank.”

Hoe zorg je voor f&b voor hotelgasten?
“Roomservice is toegestaan, maar hebben wij niet. Wij hebben daarom de koeling in de keuken beschikbaar gesteld voor hotelgasten en zij bewaren daar nu maaltijden die zij kopen in de supermarkt. Deze eten zij in de hotelkamer op.”
 
Welke maatregelen tref je nog meer voor hotelgasten?
“De hosts houden natuurlijk afstand tot de gast. Daarnaast hebben wij normaal gesproken de keuze tussen een ‘pod’ (een soort compacte capsule) en hotelkamer. Iedereen die een pod heeft geboekt upgraden we nu kosteloos naar een reguliere kamer.”

En voor je personeel?
“Er komen nu natuurlijk heel veel vragen en dagelijks sturen wij een mail rond met de meestgestelde vragen aan al onze honderd werknemers. Die gaan vooral over loon, wat werktijdverkorting is en of iemand nog naar werk moet komen. Loon blijven wij uitbetalen en we kijken naar mensen met een nulurencontract of we een voorschot kunnen geven. Later in het jaar kunnen ze deze uren dan ‘inhalen’. Zo proberen we iets te doen voor ons personeel. Wij zijn zo blij met iedereen die bij BUNK werkt en iedereen heeft zich heel hard voor ons ingezet. Wij hebben honderd personen hier werken. Vrijdag hebben we meteen werktijdverkorting aangevraagd.”

Op 1 april zouden de hotelkamers in Amsterdam openen.
“Ja, daar zijn we momenteel de hotelkamers aan het klaarmaken, natuurlijk wel met minder mensen dan gepland. Mensen boeken deze kamers gelukkig wel, maar natuurlijk niet zo veel als we hadden begroot. Gisteren zijn er zelfs voor in mei zeventig nachten geboekt! Mensen hopen dat dan het ergste voorbij is. Wel zijn al deze overnachtingen geboekt met een free cancellation, zodat er kosteloos geannuleerd kan worden.”

Hoe ga je zelf om met annuleringen?
“Wij zijn zelf veel milder: gasten die bij ons geboekt hebben met een non-refundable rate kunnen dit omzetten naar een BUNK-tegoed voor later en een nieuwe verblijfdatum kiezen.”

Heb je veel contact met andere hoteliers?
“Heel veel! Er heerst geen paniek, maar vooral daadkracht. We moeten de gevolgen inventariseren en ook wachten op meer informatie van de overheid. Ook met de leveranciers hebben we veel contact. Bidfood organiseert zelfs een webinar met twee juristen die vragen van ondernemers beantwoorden over o.a. de WW en arbeidsverkorting. We moeten met z’n allen uitzoeken waar we tegenaanlopen en hoe we hier straks uit gaan komen.” 

 

Artikel delen