Interview: Marc Schwarte van Kaja Interieurs

Interview: Marc Schwarte van Kaja Interieurs

Hoe kijken interieur-bedrijven naar een samenleving met 1,5-meter-horeca? Marc Schwarte (links op de foto), commercieel directeur bij Kaja Interieurs: “We zijn daarom direct met ons designteam om tafel gegaan om de horeca te voorzien van passend meubilair.”

Tekst: redactie Entree

 

Welke producten maken jullie momenteel voor een 1,5-meter-samenleving?

“Rutte vroeg iedere branche om hierover na te denken. We zijn daarom direct met ons designteam om tafel gegaan om de horeca te voorzien van passend meubilair. Daar zijn twee producten uit voortgekomen (zie foto’s onder dit artikel). Als eerste de Selfservice-tafel: dit is een rijdbare trolley met een transparante afscherming. Eten en drinken worden in de keuken en bij de bar erop gezet, vervolgens door de ober gebracht (hij/zij houdt de 1,5 meter in acht) en de gast pakt zijn eten en drinken er zelf vanaf. De vuile spullen zet de gast op de onderste etage van het karretje neer. Na het eten haalt de ober het karretje weer op. Het tafeltje is beschikbaar voor tweepersoonstafels, maar kan ook in grotere variant van 1,5 meter lang tussen tafels gezet worden.”

Hoe ziet de Selfservice-tafel eruit?

“Deze is in diverse stijlen ontworpen. Ik verwacht dat de meeste horecaondernemers niet al te veel geld willen uitgeven, dus als eerste is er de basic-variant met een aluminiumscherm. Toch hebben we ook luxere varianten van marmer en graniet en zelfs met eigen besteklades en een wijnkoeler in de tafel. Zo wordt het zelf uitserveren toch nog een beetje spectaculair! De trolley is zowel binnen als buiten te gebruiken en heeft goede wielen, zodat het karretje niet gaat slingeren. Zojuist is de eerste productie uit de fabriek gerold. Voor De Librije produceerden we op maat gemaakte trolleys. Jonnie en Thérèse Boer bedachten zelf het design: robuust hout met metaal. Niet te ingewikkeld, maar wel een leuk ontwerp.”

En wat is het tweede product dat jullie hebben ontworpen?

“Dit zijn mobiele/verrijdbare schermen van aluminium, metaal of kunststof die vastzitten aan een plantenbak. Deze zijn geschikt voor buiten, ook als het waait, en binnen. Ze geven meer sfeer dan alleen kale schermen. Ze zijn er ook in een luxere uitvoering met messing. Deze zijn net uit productie gekomen.”

Zijn dit soort initiatieven voldoende om de horeca weer te laten draaien?

“In eerste instantie komen we met 1,5-meter-meubilair al een heel eind en we hebben nog genoeg andere ideeën voor de markt om oplossing te bieden voor de time being. Er is vraag naar vanuit de markt, maar horecaondernemers blijven wel voorzichtig. Het vraagt veel creativiteit. Hopelijk is dit slechts voor een korte periode nodig, maar met dit soort producten kun je in elk geval weer aan het werk. Maar er moet meer gebeuren, want het is uitgesloten dat je hiermee voldoende omzet haalt. Wij gaan daarom ook soepel met onze bestellingen om: leveringen kunnen ondernemers uitstellen.”

Wat zou er moeten gebeuren om weer ‘echte’ omzet te draaien?

“Het rijk zal extra financiële steun moeten bieden tijdens een periode waarin de 1,5-meter-norm geldt. Anders redden de meeste horecabedrijven het niet. Daarnaast zouden gemeenten terrassen meer ruimte moeten geven. Pleinen waar voorheen geen terras op mocht staan, zouden bijvoorbeeld straks wel legaal terrasgebied kunnen worden. Op die manier kan een ondernemer misschien toch nog een behoorlijk omzetdeel terughalen. Misschien is het een idee dat de horeca alleen gasten ontvangt uit de eigen gemeente om reizen te voorkomen en kunnen vastgoedbeheerders denken aan huurkorting. Ook zou de NOW-regeling aangepast moeten worden. Veel ondernemers kunnen nu alsnog hun personeel niet betalen, omdat de regeling niet toereikend is. Personeel naar het UWV sturen is lucratiever. Ze willen het niet, maar kunnen niet anders.”

Hoe gaat het nu met Kaja Interieurs?

"Veel van onze klanten zijn horecaondernemers en daar ligt nu alles stil. Voor de horecasluiting hadden wij gelukkig veel te doen: het leveren van meubilair én het ontwerpen van nieuwe horeca interieurs dit loopt gelukkig allemaal nu nog wel door. Zo waren we bezig met De Walvisvaarder op Terschelling. Deze hebben we nog kunnen afmaken, op gepaste afstand. Ook een resort in Spanje Allicante kwam abrupt tot een eind, maar dat wordt nu weer opgestart. Het montageteam mag het land niet meer in dus begeleiden dit op afstand en huren Spaans personeel in.”   ​

Kaja Interieurs heeft showrooms in Breda, Delft, Zwolle en Rijssen. Kaja werkt nauw samen met Van Gestel Grootkeukentechniek en experience center Studio Senses. Hier komen de producten van Kaja en Van Gestel samen. Kaja is onderdeel van groothandel Hanos.

Wil je meer interviews met horecaprofessionals die ingaan op de actualiteit lezen? Schrijf je dan via deze link in voor de nieuwsbrief van Entree!

Tags: 
Artikel delen