Midden-Brabantse restaurants stropen de mouwen op tegen voedselverspilling

Food Waste Challenge 2022

Midden-Brabantse restaurants stropen de mouwen op tegen voedselverspilling

Hoeveel gooi je weg uit gewoonte? Brood, frites en ongebruikte delen van groenten bijvoorbeeld? Hoe kan dat anders en hoeveel bespaar je daarmee op je inkoop? Dertien Midden-Brabantse horecaondernemers strijden tegen voedselverspilling in de Horeca Food Waste Challenge 2022. Sommige restaurants bespaarden meer dan 50% afval in acht weken. De overige resultaten druppelen binnen en zijn eveneens veelbelovend.

De Rabobank ontwikkelde eerder al de blauwdruk van de challenge en betrok hierbij de stichting Samen Tegen Voedselverspilling. Deze 2022-editie is speciaal voor ondernemers in de regio Hart van Brabant. Daarom hebben nu ook de organisaties Up New Food van Midpoint Brabant en 013Food hun schouders eronder gezet.

Het doel is hetzelfde: horecaondernemers helpen om minder voedsel te verspillen en zo geld te besparen. Altijd gunstig, maar misschien in deze tijd van oplopende kosten nog nét een beetje meer. Tijdens dit traject – dat nu op zijn eind loopt – worden zij begeleid door Wastewatchers. Het team, de keukeninrichting, menu-engineering en bediening spelen daarin een belangrijke rol.

40 broden op één avond

Nicole van Hoof is als foodexpert bij Up New Food (onderdeel van Midpoint Brabant) ook bezig met het aanpakken van voedselverspilling. “Het zijn soms kleine inzichten die een groot verschil maken. Niet meer standaard brood serveren bijvoorbeeld. Bij Bistro Jan – zij deden eerder mee – gingen er zo’n 40 stokbroden doorheen op een zaterdagavond. Nu veel minder. Kun je nagaan hoeveel dat scheelt op je inkoop. Want het mag ook over rendement gaan hè? Je bent niet voor niets ondernemer. Minder waste en meer winst gaan hand in hand.”

Successen én struggles delen

Lilian Damen is directeur Rabobank Tilburg en omstreken, maar ook voorzitter van 013Food, een vereniging van foodies die zich inzet voor het duurzamer produceren én consumeren van voedsel. Lilian ziet dat de samenwerking tussen de drie organisatoren waaronder ook Up New Food van Midpoint Brabant echt iets toevoegt: ”Samen hebben we een groot regionaal netwerk en goed contact met onze ondernemers, die bereid zijn om van elkaar te leren. Dat merk je tijdens de challenge: ze delen successen en struggles en helpen elkaar. De samenwerking tussen hen en tussen ons als organisatoren maakt deze challenge zo bijzonder.”

Ook meedoen?

Bij voldoende interesse start dit najaar een nieuwe editie van de Horeca Food Waste Challenge. Dus wil jij ook de mouwen opstropen tegen voedselverspilling? 

Schrijf je dan nu hier in

Artikel delen