De entree- of hoteldeur openen zonder receptie en/of plastic keycard? Dan is het nieuwe systeem Your Mobile Key van Hotek een goede oplossing. De gast ontvangt 24 uur voor het inchecken een link via e-mail, sms of WhatsApp, en zonder een app te downloaden kan met één swipe de deur worden geopend.
Personen openingsfoto: Duco Salomons, Tim Uitdehaag en Jasper Zoutman van Hotek.
“Your Mobile Key is niet zomaar een digitale sleutel, maar een systeem dat de complete gastervaring naar een hoger niveau tilt”, vertelt Duco Salomons, ceo van Hotek. “Het is veel meer dan alleen duurzamer of handiger. Het verandert fundamenteel hoe gasten toegang krijgen tot hun kamers. Een futuristische ervaring.”
Het werkt verrassend eenvoudig. In de meeste gevallen ontvangen gasten ongeveer 24 uur voor het inchecken automatisch een gepersonaliseerde link via e-mail, sms of WhatsApp. Zonder een app te downloaden komen ze in een web-omgeving waar ze met één swipe entree– en kamerdeuren kunnen openen. Volgens Salomons sluit de oplossing aan bij de verwachtingen van de moderne reiziger.
“Gen Z vindt dit geweldig. Wat nu relatief nieuw is, is over vijf jaar de norm. Wij dragen daar graag aan bij.” Voor Jordi de Kort van Novallure Villa Margaretha in Den Haag was dit een eye-opener: “Voorheen kregen onze gasten een 4-cijferige code en gingen ze naar de kamer. Bij uitchecken moesten ze de sleutel in een soort dropbox doen. Dat is heel storingsgevoelig. We zochten naar een oplossing. Hotek voldeed aan die vraag om op afstand alles te kunnen regelen.”
*De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Het Your Mobile Key-systeem kent veel voordelen. Salomons: “Allereerst is er de veiligheid. Ons systeem werkt via IoTradiocommunicatie en niet via bluetooth, dat kwetsbaarder is voor hacking. Wij gebruiken een gateway die het signaal versleutelt met de hoogste AES-256 standaard. Daarnaast openen de deuren razendsnel: in 0,3 seconden versus 5 bij bluetooth-alternatieven.” Maar de grootste winst zit in kostenbesparing.
“Je hebt geen receptionist meer nodig die de hele nacht aanwezig is voor het geval iemand zijn kaart kwijt is”, zegt Salomons. Reggie-Boy Rood van Grapèlli Boutique Hotel in Alkmaar bevestigt dit: “Bij ons kunnen gasten zelf bepalen wanneer ze naar binnen willen, zonder afhankelijk te zijn van een receptie. Gasten krijgen een linkje op hun telefoon op het moment dat de kamer klaar is, en hoeven geen app te downloaden – en dat is waar ik mijn keuze op heb gebaseerd.”
*De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Daarnaast kun je in de web-omgeving waarin gasten hun digitale sleutel vinden extra services aanbieden. Als de gast de link ontvangt én elke keer als hij de deur opent, wordt hij weer naar deze omgeving geleid. “Je krijgt een nieuw verkoopmoment”, legt Salomons uit. Wat voorbeelden: als de gast 24 uur voor het inchecken de link ontvangt, kun je een kamer-upgrade of ontbijt upsellen.
Ook tijdens het verblijf kun je aanbiedingen doen, zoals fietsenverhuur of kaartjes voor een museum. Ook ontstaat de mogelijkheid om die late check-out of prosecco op de kamer via de webapp aan te bieden. Salomons: “Als maar 5% van de mensen overgaat tot aankoop, levert dat op jaarbasis veel extra omzet.”
Hotek levert al meer dan 25 jaar innovatieve en betrouwbare oplossingen voor de hospitalitybranche. Het bedrijf biedt naast elektronische deursloten ook hotelaccessoires, minibars, kluizen, bagagerekken en koffieapparatuur. Voor hotels fungeert Hotek als onestop-shop met één aanspreekpunt voor alle benodigdheden.