Nieuwe horecadirecteur AB InBev: ‘Strategische partner voor ondernemers’

Arnout

Nieuwe horecadirecteur AB InBev: ‘Strategische partner voor ondernemers’

Arnout Poelstra is sinds 1 maart de nieuwe directeur Horeca Nederland van AB InBev. Na commerciële en financiële functies bij de grootste bierbrouwer ter wereld, in onder meer België en Frankrijk, is hij nu verantwoordelijk voor de Nederlandse horeca. Een gesprek over zijn eerste maanden, de doelen van AB InBev en de ambities voor de Nederlandse biermarkt. “We willen samen de horecasector naar een hoger niveau tillen.”

Tekst: Roy Timmerman
Openingsfoto: Arnout Poelstra (fotocredit: Emy Elleboog)

Het is een interessante periode om te starten als horecadirecteur van Nederland, geeft Arnout Poelstra direct toe. De Nederlandse Horeca staat onder druk, maar toch ziet hij voornamelijk kansen. De missie van AB InBev in Nederland is volgens hem helder: de horeca versterken en samen laten groeien.

“Dat doen we natuurlijk met onze sterke merken, zoals Hertog Jan, Leffe, Corona, Bud en Tripel Karmeliet”, zegt Poelstra. “Maar minstens zo belangrijk is dat we opereren als strategisch partner voor ondernemers. We bouwen aan langdurige, transparante relaties, gebaseerd op vertrouwen en een gedeelde blik op de toekomst.”

Marges vergroten

Een voorbeeld daarvan is de introductie van een nieuw kortingsmodel, legt Poelstra uit. “Het vorige model was voor veel ondernemers zeer complex. Met het nieuwe model hebben we, volgens mij als eerste in de markt, de korting direct verwerkt in de prijs, wat ondernemers direct meer financiële ruimte geeft. Zo maken we het voor hen makkelijker om te profiteren van groeiende segmenten en versterken we de horeca als geheel.”

Daarnaast investeert AB InBev in digitalisering. “Met ons bestelplatform BEES geven we ondernemers meer inzicht in hun bestellingen en omzet. Dat helpt hen efficiënter te werken en daardoor hun marge te maximaliseren.”

Speciaalbier en alcoholvrij

Met speciaalbier is gelijk een belangrijke trend genoemd. De biermarkt is de laatste jaren volop in beweging. Gasten zijn steeds meer op zoek naar unieke ervaringen en maken bewuste keuzes. “Ook de 0.0 bieren zijn een groeimarkt”, zegt Poelstra. “En dat is juist goed nieuws: steeds meer mensen kiezen voor een alcoholvrij biertje en wij willen deze keuze stimuleren, door de keuze aantrekkelijk én toegankelijk te maken.”

Horecabezoekers komen niet alleen maar meer voor een maaltijd met een biertje, ze zoeken een beleving, signaleert Poelstra. “Daarom is het cruciaal dat we blijven innoveren en voor iedere consument iets te bieden hebben.” Met een belangrijke rol voor speciaalbier, want deze categorie blijft sterk groeien. “België heeft een rijke biercultuur en dat proef je terug in merken als Leffe en Tripel Karmeliet. Gasten waarderen kwaliteit en karakter, en juist dat bieden deze bieren.”

Daarnaast zet AB InBev in Nederland sterk in op alcoholvrij, zoals met Corona Cero, de alcoholvrije variant van het bekende bier. “We hebben dit merk vorig jaar gekoppeld aan de Olympische Spelen, daarmee ondersteunen we de groei van alcoholvrij bier. Alcoholvrij bier groeit enorm en dit zien we als een kans: vroeger nam je een fris, nu zijn er veel meer alcoholvrije mogelijkheden waar je van kunt genieten als je toch zin hebt in een biertje, maar dan zonder alcohol.”

‘Juiste merk op de juiste plek’

AB InBev wil zijn merken niet alleen breed beschikbaar maken, maar ook slim inzetten. “Het draait om de juiste merken op de juiste plekken”, zegt Poelstra. Zo past het Bud-bier volgens hem perfect bij festivals en high-energy momenten, terwijl Hertog Jan goed aansluit bij cafés. “Die diversiteit maakt dat onze bieren overal en bij iedere gelegenheid te vinden zijn; van brasserieën en stadions tot grote festivals.”

De samenwerking met festivalorganisator ID&T is in dat opzicht een belangrijk voorbeeld én een grote stap in het bereiken van de ambities. Na een samenwerking van twintig jaar stapte de grootste festivalorganisator van Europa – onder meer bekend van Mysteryland en Awakenings – over naar AB InBev.

Poelstra: “Het is fantastisch om elke dag met onze professionele festivalpartners samen te werken. We dagen elkaar uit om continu te verbeteren en samen een unieke festivalbeleving te creëren. Dat geeft energie en versterkt niet alleen onze merken, maar ook de horeca als geheel."

*Tekst gaat verder onder de foto's in het grijze kader.
Links: Festival Mysteryland. Rechts: De alcoholvrije variant van Corona. 

Festival Corona

Bierbrouwerij AB InBev

Bierbrouwerij AB InBev is bekend van merken zoals Jupiler, Hertog Jan, Dommelsch, Leffe, Bud en Corona. Bij de brouwer werken in Nederland ruim 550 mensen. Het Nederlandse kantoor is gevestigd in Breda. Verder bestaat de organisatie in Nederland uit de Dommelsche Bierbrouwerij in Dommelen, de Hertog Jan Bierbrouwerij in Arcen, elf regionale distributiekantoren verspreid over het land, een landelijk distributiecentrum en een eigen Horeca Technische Service-afdeling.

Hertog Jan als paradepaardje

Een van de biermerken in Nederland is Hertog Jan, waarvan de brouwerij in het Limburgse Arcen staat. In de supermarkt is het merk inmiddels marktleider, in de horeca is er nog ruimte om te groeien, al kruipt het qua marktaandeel steeds hogerop. Poelstra: “Het mooie van Hertog Jan is dat het alles belichaamt waar we voor staan: liefde voor bier, ambacht en vakmanschap. Gasten kiezen bewust voor dit merk, en wij voelen de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat ze het ook in de horeca kunnen drinken. ”

Horecasector versterken

Poelstra keerde na een aantal jaar in het buitenland terug naar Nederland. Hoe ervaart hij zijn eerste maanden als directeur horeca Nederland? “Ik geloof erg in de sociale rol van bier, bier brengt mensen samen, en dit is naar mijn beleving enorm belangrijk. Bovendien heb ik van mijn hobby mijn werk kunnen maken. Of het nu gaat om een festival, een café of een sportwedstrijd: ik geniet ervan om wekelijks in de markt aanwezig te zijn en te zien waar we samen met ons team en onze relaties voor werken.

Ik heb een prachtige tijd gehad in België en Frankrijk, maar de Nederlandse horeca is voor mij toch het mooiste wat er is. Het voelt als thuiskomen en het geeft me enorm veel energie om samen met ondernemers te werken aan het versterken van deze sector.”

Zijn blik is optimistisch. “De komende jaren staan in het teken van versterken, innoveren en samenwerken. Cafés en restaurants zijn het kloppende hart van onze gemeenschappen. Hier komen mensen samen om het leven te vieren. Dat sociale en economische belang maakt de horeca onmisbaar. Ons doel is helder: samen met ondernemers unieke horecabelevingen creëren en de sector naar een hoger niveau tillen. Als de horeca groeit, groeien wij mee.”

Verantwoord naar huis

Verantwoord alcoholgebruik is een van de speerpunten voor AB InBev. “We willen dat gasten bewust drinken, of dat nu met of zonder alcohol is”, zegt Poelstra. “Naast onze alcoholvrije alternatieven, zijn we deze zomer een samenwerking aangegaan met Uber. Bezoekers van diverse cafés kunnen via een QR-code korting krijgen op hun Uber-rit naar huis. Dat is een manier om verantwoord genieten concreet te maken.”
Artikel delen