Het belang van goed werkgeverschap in horeca

Het belang van goed werkgeverschap in horeca

Goed werkgeverschap is belangrijker dan ooit in deze krappe horeca arbeidsmarkt. Maar waarom is dat belangrijk en hoe draag je dat uit?

De meeste Horecaondernemers hebben grote moeite als het gaat om het vinden van Horecapersoneel. De arbeidsmarkt is erg krap en dat vraagt om een andere aanpak. Goed werkgeverschap is belangrijker dan ooit. Maar waarom is dat belangrijk en hoe zorg je ervoor dat je jezelf als werkgever op de juiste manier profileert?

Een krappe arbeidsmarkt vraagt om goed werkgeverschap
Wanneer de markt dusdanig krap is, is het verstandig je te focussen op het behoud van je medewerkers. Wanneer er meer mensen vertrekken, zul je weer mensen moeten werven. Dit is uiteraard in deze krappe arbeidsmarkt niet wenselijk. Wist je bijvoorbeeld dat de kosten van het werven van personeel kunnen oplopen tot €15000,- en dat een nieuwe werknemer gemiddeld 8 - 12 maanden nodig heeft om volledig ingewerkt te zijn? Je kunt je in deze krappe arbeidsmarkt dan ook beter focussen op het behoud van je medewerkers. Dit doe je door het tonen van goed werkgeverschap. Want wanneer jij laat zien dat je goed voor je medewerkers zorgt, voldoende uitdaging biedt en open staat voor feedback, zal je zien dat medewerker langer geneigd zijn om te blijven. Maar nog belangrijker, ze zullen zich positief uitlaten bij familie, vrienden en bekenden, waardoor zijn als promotor voor jouw onderneming gaan fungeren.

Wat bied je jouw medewerkers?
Wanneer je medewerkers gaat werven is het belangrijk om heel kritisch te kijken naar jouw aanbod. Heel veel horecavacatures zijn geschreven in een tijd dat er geen krapte aanwezig was op de arbeidsmarkt. Lees een willekeurige horecavacature en je zal zien dat er een opsomming staat van de functie eisen en taken en verantwoordelijkheden. Wellicht staat er ergens nog vermeld dat er een marktconform salaris wordt aangeboden, maar daar moet een potentiële sollicitant het mee doen. Zoals hierboven al genoemd, hebben goede werknemers in de horeca een baan. Zij zullen dan ook overgehaald moeten worden om hun huidige baan op te zeggen. Maar zeg nou eerlijk? Zou jij je baan opzeggen als je alleen leest wat je verplichtingen zijn, maar niet weet wat je ervoor terug ontvangt? Het overbrengen van jouw aanbod is dan ook essentieel om deze mensen te enthousiasmeren om te solliciteren. Wat bied jij je werknemers? Bewijs in de tekst van de vacature dat jij goed werkgeverschap belangrijk vindt. Je kunt onder andere denken aan:
• Een competitief salaris
• Interne trainingen
• Doorgroeimogelijkheden
• Flexibele werktijden
• Mogelijkheden op vaste vrij dagen
• Een jaarlijks personeelsfeest
• De mogelijkheid voor een contract voor onbepaalde tijd
• Een dynamische / vriendelijke werkomgeving

WerkenindeHoreca.nl helpt je jouw goed werkgeverschap centraal te stellen 
Wellicht wist je al dat je op WerkenindeHoreca.nl onbeperkt vacatures kunt plaatsen voor een vast bedrag. Dit biedt onder andere een voordeel dat je een pool kunt opbouwen van potentiële werknemers die je kunt raadplegen als de nood echt heel hoog is. Maar wist je ook dat je op ons platform gebruik kunt maken van een gratis profielpagina? Hierop kun je alle informatie die voor potentiële werknemers van belang is kwijt. Je kunt dit ondersteunen met foto’s en je kunt zelfs een Youtube video plaatsen op jouw profielpagina.
 

Daarnaast kun je gebruik maken van de Vacaturewizard. In 10 eenvoudige stappen maak je een wervende vacature waar jouw goed werkgeverschap centraal staat. Meer weten over het werven van horecapersoneel? In onze whitepaper Werven met beleving en emotie geven wij je tips en tricks die je het werven van horecapersoneel makkelijker maakt. Je download hem gratis via onderstaande button!

Download de gratis Whitepaper!

 

 

 

 

Artikel delen