De maatregelen zoals het sluiten van de horeca hebben verregaande gevolgen voor ondernemers. Entree Magazine volgt dagelijks de ontwikkelingen op de werkvloer bij Jan Stuurman, mede-eigenaar van HotelV/The Lobby in Amsterdam. Zo worstelt hij, net als ondere horecaondernemers met het gegeven: 'social distancing'.
''Social distancing. We zijn nog net geen schaakvakken op de vloer aan het tapen. Gelukkig kunnen de collega’s hier een beetje normaal nadenken.
Iedereen is bezig met verzinnen van manieren om afstand te houden. Plexiglas in de keuken. Stoplicht boven het toilet. Koordje in kantoor. We gaan het allemaal zien, de komende tijd. Men moet zich beschikbaar houden voor werk maar, maar we kunnen niet meer met zijn allen dezelfde ruimte in.
Thuis werken is in de horeca maar voor enkelen van toepassing, dus hoe gaan we dit aanpakken? We zijn er maar mee begonnen om de workload eerlijk te verdelen over onze mensen. Dan blijft men in ieder geval betrokken en, met afstand, nog onder collega’s. Belangrijk in deze tijd!
Waar we natuurlijk echt behoefte aan hebben, is een test om te kijken of je het coronavirus al hebt gehad. Of je het natte lucifertje bent. Bloedbank Sanquin wil daartoe een test ontwikkelen. Maar eerst moet onderzoek worden gedaan. Er gaat een oproep rond aan mensen die positief getest waren op het virus en genezen zijn, zich bij Sanquin te melden. Je moet het wel aantoonbaar gehad hebben!
Hopelijk weten we snel wie in de shield wall van de groepsimmuniteit kan gaan staan om de kwetsbaren te beschermen.''