De maatregelen zoals het sluiten van de horeca hebben verregaande gevolgen voor ondernemers. Entree Magazine volgt dagelijks de ontwikkelingen op de werkvloer bij Jan Stuurman, mede-eigenaar van Hotel V/The Lobby in Amsterdam. Zo is ook hij aan het rekenen met de NOW-regeling.
''Van uitstel komt ....de afgrond
De aanvragen voor de NOW-regeling gedaan – de Noodzakelijke Overbrugging Werkgelegenheid. Bij ons werkten de systemen goed. Knap werk van de overheid!
Maar helaas… De afgelopen 48 uur doken dan toch de haken en ogen van de steunmaatregelen op. Zo wordt niet standaard 90 procent van de loonkosten vergoed, maar verschilt de steun per bedrijf. In mijn omgeving wordt rekening gehouden met 75 procent steun, dat betekent dat 25 procent van de personeelskosten voor eigen rekening zijn.
De huurbetalingen worden niet verminderd maar uitgesteld. Ook van de grote leveranciers krijgen we geen korting, maar slechts uitstel (een enkele uitzondering daargelaten). Over Booking.com heb ik gisteren al gesproken. We snakken naar verlichting van de maatregelen, en daarop is enige hoop. Toch hou ik mijn hart vast. Hoe kun je redelijkerwijs al die kosten terugbetalen? Dat lijkt me niet realistisch. Het zal namelijk lang duren voordat de omzet weer op pre-corona niveau is.
Als we een bestendige toekomst willen, hebben we échte solidariteit nodig.''
Alle belevenissen van Jan Stuurman nog eens teruglezen? Kijk dan hier!