Maarten Wessels over de Nationale Horecadag

Maarten Wessels over de Nationale Horecadag

Maarten Wessels is ambassadeur van de Nationale Horecadag, die dit jaar plaatsvindt op 15 april. Het is de grootste open dag van de horeca en dé dag waarop werkgevers hun medewerkers in het zonnetje zetten. Vorig jaar deden meer dan 300 horecabedrijven mee, met o.a. kookworkshops, meet-en-greets met chefkoks en rondleidingen voor horecaprofessionals, werkzoekenden, zij-instromers, studenten en geïnteresseerden. We gaan in gesprek met Wessels. 

 

Je schrijft boeken, zit in de jury van de Entree Awards, in de jury van de AF&BM F&B Professional of the Year en opende zelfs de horecava dit jaar. Wat doe je eigenlijk niet?
Veertien jaar heb ik nu mijn eigen trainingsbureau Wessels Trainingen, heerlijk om zelfstandig ondernemer te zijn. Ambitie om directeur van een groot trainingsburen te worden, heb ik nooit gehad. De afwisseling van hard werken en hard genieten staat mij erg aan. Jurylid zijn, is werkelijke een van de leukste (maar ook moeilijkste) dingen die er zijn. Immers er staat grote druk op de deelnemers, allen willen ze in de prijzen vallen. En daar waar er winnaars zijn, zijn er (helaas) dus ook verliezers. En dat is echt wel even vervelend. Elke finalist is in mijn optiek een winnaar, maar daar denken sommige (verliezend) finalisten heel anders over..

Je bent vanaf dag één betrokken bij de Nationale Horecadag. 300 horecabedrijven door heel Nederland hebben workshops, masterclasses en rondleidingen georganiseerd voor meer dan duizend bezoekers . Hoe blik jij terug op de eerste editie?
Het was werkelijk fantastisch om te zien hoe de diverse deelnemers zich hebben uitgesloofd voor zowel de bezoekende scholier / student als voor de bewoners uit de buurt. Was top!  Allerlei workshops stonden op de agenda, tof dat de diverse chefs / baristi hun liefde voor het vak zo toonde. Hulde! 

Tijdens Nationale Horecadag zetten werkgevers ook hun medewerkers in het zonnetje. Want zonder hun inzet, geen horeca. Hoe kunnen ze dit volgens jou het beste doen? Heb je nog tips?
Medewerkers krijgen vaak complimenten als het enorm druk is geweest. Ze worden dan, volkomen terecht, bedankt voor hun inzet en krijgen schouderklopjes voor alle goede acties die ze hebben uitgehaald. 

Maar hoe zit dat als het extreem rustig is?Hoe hou je dan de ploeg gemotiveerd? Geef je ze ook dan complimenten? 
Ik ben altijd een fan van het bakken van een talententaart. Ken je de talenten van je medewerkers? Nut je deze volledig uit? Geef je hen de kans om hun talent met andere te delen? Alleen dat al, dat je talenten erkent en zorgt dat een medewerker nog beter kan worden. Dat is eigenlijk al een compliment voor zowel de leidinggevende / ondernemer als voor de medewerker zelf. Ik spreek veel met horecatoppers, mensen die werkzaam zijn in onze prachtbranche. Ik vraag ze dan of ze trots zijn op hun werk, of ze zich realiseren hoe waardevol het werk is wat ze doen! Meestal geven ze antwoord in de zin van “Ik vind het niet meer dan normaal wat ik doe”. En dat.. dat kan echt anders. We moeten nog trotser worden op ons vak, we bedrijven topsport met de A van aandacht.  En laten we nou met zijn allen op 15 april die horecamedewerker zelf in de spotlight zetten. En hen die aandacht geven. Horecatoppers. Dat zijn het. 

Weet jij al waar jij bent op 15 april?
Goede vraag! Misschien dat ik mij richting het oosten of noorden ga begeven. Even buiten de Randstad proeven van de horecasferen. Nu al zin in!

Artikel delen