De Horecava presenteert dit jaar opnieuw het InnovationLAB. Deze editie staat volledig in het teken van food culture: de manier waarop mensen omgaan met eten in relatie tot hun leefstijl. Er worden 6 trends gepresenteerd die u als foodprofessional helpen goed voorbereid te zijn op de toekomst.
De consument gaf nog nooit zoveel aandacht aan eten en voeding. Kookprogramma’s scoren beter dan talkshows, foodbloggers schrijven bestsellers en restaurants, cafés worden plaatsen om de hele dag door te brengen. De consument laat zich graag inspireren, maar is tegelijkertijd kritischer dan ooit. Hij heeft zijn eigen ideeën over eten en drinken en drukt hiermee ook lifestyle en persoonlijkheid uit: food culture. Hoe gaat u om met de veranderende consument, in tijden van nieuwe, slimme technologie en een moeilijke arbeidsmarkt? Het InnovationLAB diept 6 trends uit.
1. All day breakfast Aten we vroeger 3 maaltijden op een dag, met af en toe een tussendoortje, tegenwoordig hebben we wel 6 tot 8 eetmomenten. Om 16 uur een glutenvrije yoghurt met chiazaad eten, waarom niet? All day breakfast komt tot leven met een speciale ontbijtbar met producten waarmee u inspeelt op deze trend. Stap in de wereld van bowls, superfoods en koffievarianten, en proef de verrassende combinaties comfortfood.
2. Next level kitchen Door het groeiend tekort aan horecapersoneel wordt technologie in de keuken steeds belangrijker. Ovens die aangeven wanneer een stuk vlees de juiste garing heeft of koelkasten die waarschuwen wanneer voedsel dreigt te bederven. Slimme keukenapparatuur maakt het voor een minder ervaren of opgeleide chef mogelijk om kwalitatief hoogwaardige gerechten te bereiden met maximale efficiëntie. Bij Next Level Kitchen krijgt u letterlijk en figuurlijk een kijkje in de slimme keuken.
3. Functional healthy Consumenten kijken bewuster naar voedsel, hoe zij consumeren en welk effect dit heeft op hun lijf. Bij functional healthy staat gezondheid centraal, maar wat precies gezond is, is voor iedereen anders. Dat is afhankelijk van wat iemand wil voor zijn of haar lichaam. Functional healthy legt de focus op detox, brainfood en energize.
4. Personalised care Het personaliseren van voeding in een zorgsituatie, daar draait het om bij personalised care. Als voorbereiding op een operatie, na de diagnose van een ziekte of een langere revalidatie wordt gekeken welke voedingsmiddelen het lichaam versterken. Zorg wordt zo steeds meer aangepast op individuele wensen en kwaliteitsbeleving. Dit vraagt om een nieuwe aanpak van serviceverlening. Het InnovationLAB laat zien wat daar bij komt kijken.
5. High traffic & convenience Consumenten eten steeds meer buiten de deur. Ze zijn onderweg, werken, sporten, socializen en delen hun tijd graag zo efficiënt mogelijk in. Eten of eten halen gebeurt daardoor steeds meer op high-trafficlocaties op de route, zoals trein- en tankstations. Het InnovationLAB laat de toekomst van deze locaties zien: een convenienceconcept dat inspeelt op gemak, snelheid, vers en beleving.
6. Evening Consumenten maken gezondere keuzes, ook tijdens een avondje uit. Bovendien zijn ze meer op zoek naar het verhaal achter het product: lokaal, biologisch of traditioneel. Suikervrije drankjes, huisgemaakte limonade en speciaalbier krijgen steeds meer ruimte en aandacht. Ook groeit de afzetmarkt voor alcoholvrij bier. Onder de noemer Evening komt u alles te weten over no, low of pro: bewust alle remmen los of weloverwogen een avond alcohol- en suikervrij? Ontdek in het InnovationLAB met welke variaties, bereidingen en kwaliteit u uw gasten kunt verleiden.
InnovationLAB, 01.600