Maaltijdbezorging is een snel evoluerend segment in de horeca. Volgens The NPD Group is het aantal online restaurantbestellingen sinds 2013 jaarlijks met 23% gestegen. Dit cijfer zal naar verwachting verdrievoudigen in 2020.
De huidige omstandigheden dragen alleen maar meer bij aan de groei van maaltijdbezorging. Nu de Nederlandse horeca door COVID-19 hun deuren heeft moeten sluiten, stappen veel zaken (tijdelijk) over op het zogeheten ‘dark kitchen-model’ om de weggevallen inkomsten op te vangen. Dit betekent dat de keuken nog wel blijft functioneren, maar dat er alleen maar kan worden bezorgd of afgehaald.
Er zijn twee belangrijke factoren waar je mee te maken krijgt: het operationele aspect en het klantvertrouwen. Op operationeel gebied is het primair van belang om na te denken over wat je gaat bezorgen. Is je normale menu wel geschikt voor bezorging? Niet alle gerechten overleven een fiets- of scootertocht of dwars door de stad. Wat het daadwerkelijke bezorgen betreft zijn veel maaltijdbezorgplatforms zich bewust van hun essentiële rol in deze tijden, en hebben ze om die reden speciale maatregelen getroffen. Zowel Thuisbezorgd.nl, Deliveroo, en UberEats bezorgen contactloos, en UberEats heeft de extra bezorgkosten die ze normaal rekenen op dit moment afgeschaft.
Misschien nog wel belangrijker dan het operationele aspect is het klantvertrouwen. Het kan zo zijn dat je potentiële ‘bezorg-gasten’ ondanks de geïmplementeerde veiligheidsmaatregelen nog steeds huiverig zijn om bij je te bestellen. Hoe kun je dit gevoel wegnemen?
Met sociale distantiëring in volle gang is iedereen vooral online te vinden. Deel je bezorgmenu via Instagram en Facebook, en geef het een prominente plek op de homepagina van je website. Transparantie is key: beantwoord eventuele vragen die mensen stellen in de comments en wees eerlijk over hoe jij maaltijdbezorging aanpakt.
Het is niet verwonderlijk dat mensen in deze tijden letterlijk een kijkje in de keuken willen krijgen. Ook hier geldt: transparantie, transparantie, transparantie. Maak foto’s van de voorzorgsmaatregelen die je neemt, en deel content die laat zien hoe jouw werknemers het eten zo hygiënisch mogelijk verpakken - met handschoenen aan natuurlijk.
Dit heeft het effect dat mensen sneller nog een keer bij jou bestellen. Voeg aan elke bezorgmaaltijd een bedankbriefje toe waarin je nog één keer alle genomen veiligheidsmaatregelen samenvat en je gasten bedankt voor het vertrouwen. Mocht je jezelf nog meer willen verzekeren van toekomstige bestellingen? Denk erover na om een promotiecode bij te voegen die ze kunnen gebruiken voor een volgende bestelling.
De komende tijd wordt zeker niet makkelijk. Juist in tijden als deze moet je creatief omgaan met de mogelijkheden die je als ondernemer hebt. Hopelijk helpen bovenstaande tips je bij het installeren en/of het optimaliseren van je maaltijdbezorging.