Kans voor de horeca: nieuwe omzetstromen

Kans voor de horeca: nieuwe omzetstromen

Coronamaatregelen en regels vanuit de overheid zorgen voor nieuwe uitdagingen in de horeca. Om goed voorbereid en future proof te blijven ondernemen zijn aanpassingen nodig. Tijd om de horeca opnieuw uit te vinden. Horeca-apparatuur leverancier Hakvoort Professional ziet kansen met nieuwe omzetstromen.

Nieuwe omzetstromen met ‘blurring’

Tuincentra waar je kunt lunchen of boekwinkels met een eigen café: retail en horeca lopen steeds vaker in elkaar over. Dit fenomeen van branchevervaging wordt ook wel ‘blurring’ genoemd en is al een tijdje gaande. Vaak zien we vooral de retail uitstapjes maken naar de horeca, maar andersom is blurring ook goed mogelijk, door als horecazaak een stukje retail aan te bieden. Denk maar aan restaurants die hun wijncollectie te koop aanbieden of hun huisgemaakte sauzen, pesto’s, kruidenmixen mode- en woonaccessoires (online) verkopen. Hoewel een culinair avondje uit en maaltijdbezorging de core business blijven, helpen innovatieve omzetstromen om meer omzet te genereren.

Maaltijdpakketten

Wat supermarkten kunnen, kan de horeca beter. Vergelijkbaar met de bekende verspakketten kunnen restaurants hun eigen maaltijdpakketten voor thuis aanbieden. Met deze pakketten bereiden gasten met behulp van de instructies en de samengevoegde ingrediënten een restaurantwaardige maaltijd. En daar hoeft het niet te stoppen: ook voor het dessert en gebak kunnen pakketten worden samengesteld. Voor consumenten leuk om cadeau te geven of om zelf mee aan de slag te gaan.

Online speciaalwinkel

OmzetstromenRestaurants beschikken over een schat aan kostbare, exclusieve en heerlijke ingrediënten die doorgaans niet in de supermarkt te koop zijn. De lekkerste biologische wijnen, olijfolies, speciale kazen, gedroogde worsten of huisgemaakte (pasta)sauzen, kruidenmixen, marinades en dressings. Al deze exclusieve producten kunnen via een eigen webshop te koop aangeboden worden. Klanten krijgen zo alvast een voorproefje van het restaurant. Dat smaakt vast naar meer. Wie het uitstapje naar de retail grootser wil doorvoeren, kan ook het unieke servies uit de zaak, keukengerei, snijplanken en tafelaccessoires een plekje in de online etalage geven. 

Merchandise

The Avocado show doet het al jaren: T-shirts, truien, tassen en accessoires zoals paraplu’s en notitieboekjes aanbieden via een online shop. Dit zal niet voor iedere horecazaak weggelegd zijn, maar het laat wel de mogelijkheden zien. Bedrukte koffiekopjes, een paraplu met logo, opbouwbare tasjes, eigen gemaakte kaarten, een zelf samengesteld kookboekje: als het maar bij het concept past. Ook dat zijn nieuwe omzetstromen.

Samenwerkingen

Bundel de krachten met lokale ondernemers en winkeliers, zoals de bloemist, bioscoop of de kaasboer. Stel speciale arrangementen samen of organiseer events. Zoals een romantisch (thuisbezorgd) diner voor twee met een prachtig boeket van de bloemist. Stel unieke, en heerlijke cadeaupakketjes samen met behulp van producten van lokale winkeliers en bied huisgemaakte producten aan bij lokale winkels. Speel in op de seizoenen en feestdagen en stel bijvoorbeeld kerstpakketten samen voor lokale bedrijven.

Zichtbaar blijven

Het binden van gasten is juist nu heel belangrijk. Blijf online goed zichtbaar door gebruik te maken van social media. Laat vooral zien waar je mee bezig bent. Warm gasten alvast op zodat ze straks als de horeca weer open mag, staan te springen om een bezoekje te brengen. Vergeet niet dat gasten ook aan huis gebonden zijn en afleiding zoeken. Online zijn veel mogelijkheden: organiseer online kookworkshops, bingo’s of een pub quiz met bijbehorend borrelpakket. Zo blijf je niet alleen zichtbaar, het versterkt ook de merklading en het kan voor extra omzet zorgen.

Maaltijdbezorging breidt uit

Maaltijdbezorging heeft een prominente plek ingenomen in het Nederlandse horeca landschap. Nu het einde van de pandemie nog niet in zicht is, is de verwachting dat deze extra inkomsten bron in de toekomst niet meer weg te denken is. En dat is niet zo gek: de vraag naar maaltijdbezorging neemt toe. Vooral millennials vinden het bestellen van maaltijden heel gewoon. Uit onderzoek blijft dat deze generatie minimaal één keer per maand gebruik maakt van een bezorgapp. Met afhaal en maaltijdbezorging kunnen restaurants meer mensen bedienen.

Pakketten

Naast een aparte kaart voor afhaal en bezorging, bieden steeds meer restaurants speciale pakketten aan. Zoals high tea en high wine pakketten, bier- en borrelpakketten. Met de feestdagen in zicht is het goed alvast na te denken hoe hier creatief op ingespeeld kan worden. Zoals een kerstbrunch aan huis of een compleet verzorgd kerstdiner zonder rommel.

 

Artikel delen