Jaarrondterrassen worden steeds populairder

Jaarrondterrassen worden steeds populairder

De populariteit van jaarrondterrassen neemt door Covid-19 nóg sneller toe. Hoe maak je van je terras een comfortabele plek waar je ook op koude dagen extra omzet uithaalt? “De investering van 5,5 ton was niet voor niets.”

Investeren in buiten

Jeroen van Doorn investeerde afgelopen jaar, net voor de eerste lockdown, 5,5 ton in het terras van Dukdalf in Kerkdriel. Zijn restaurant heeft sindsdien een buitenkeuken, buitenbar, verschuifbare glazen zijwanden en een schuifdak om het geheel volledig te overkappen.

terras overdekt Dukdalf jaarrond

Meer omzet

De verbouwing leverde behoorlijk wat op, vertelt Van Doorn. “In juni, juli en augustus zorgde onder andere het vernieuwde terras voor tweehonderd procent meer omzet dan het jaar ervoor.” Na de zomer trok hij nog eens dertigduizend euro uit om zijn terras in wintersferen te brengen, met vuurhaarden, een gerestaureerde skilift uit 1967 en houten lodges.

Resultaat: een uitgebreid en comfortabel vierseizoenenterras, met zelfs af en toe wild-avonden en livemuziek op het programma. “Het terras biedt veel perspectief: in elk seizoen kan Dukdalf nu meer gasten kwijt. Dankzij de grootte en de flexibel indeelbare ruimtes kunnen zij voldoende afstand houden. Ik kijk dus optimistisch vooruit naar de rest van 2021.”

Zo’n vierseizoenenterras creëren is een wens van veel ondernemers, merkt Roy Keultjes van Satelliet Meubelen. Zeker nu. “Gasten zoeken na een lockdown eerst de buitenruimte op: een veilige ontmoetingsplek. Daar vinden ze goede ventilatie en genoeg ruimte. We zagen de populariteit van jaarrondterrassen de afgelopen jaren al toenemen, maar vanwege Covid-19 is de behoefte daaraan nog groter geworden”, zegt hij.

skylounge amsterdam

Buiten koken

Wie zijn terras opent in de winter, kan dus behoorlijk wat extra omzet genereren. Dat gebeurt ook bij SkyLounge Amsterdam, te vinden in het hotel DoubleTree by Hilton Amsterdam Centraal Station. Daar is nu voor de negende keer een verwarmd winterterras, met speciale warme dranken, cocktails, schaapskleden en de mogelijkheid om een buitenbarbecue te boeken.

“We investeren er tienduizend euro per jaar in en het levert ons een ton per jaar op”, zegt general manager Caroline Receveur. Voor veel ondernemers is dit echter niet de tijd om fors te investeren. Maar ook kleine aanpassingen helpen, tipt Keultjes. “Je kunt bestaand terrasmeubilair best mixen en matchen met meubels in nieuwe trendkleuren. Doe je zo’n investering, ga dan altijd voor makkelijk schoon te houden meubels, met een lange levensduur. Veel terrasmeubelen zijn tegenwoordig gelukkig gemaakt om jaarrond te gebruiken”, weet hij. “Ook nieuwe accessoires en een andere indeling helpen. Bijvoorbeeld door verschillende compartimenten met een eigen sfeer te creëren, zoals een hoger borrelgedeelte en een lager zitgedeelte. De kuchschermen die we eerder al toepasten, kun je daarvoor ook goed gebruiken. Zo kan het altijd terrastijd zijn.”

Op de hoogte blijven van nieuws uit de horeca? Meld je aan voor de Entree nieuwsbrief!

Artikel delen