advertorial

Roland Hogenhelst wil doorgroeien met La Cubanita, Bregje en zijn andere formules

Roland Hogenhelst wil doorgroeien met La Cubanita, Bregje en zijn andere formules

Horecaonernemer Roland Hogenelst staat met zijn bedrijf Club Culinair aan de wieg van vijf formules: La Cubanita, Rozey, Bregje, Heinde en Ver en Klasse Kantine. Samen zijn ze inmiddels goed zijn voor ruim honderd franchisezaken én meer dan honderd miljoen euro omzet. Elk jaar wil hij tien tot vijftien nieuwe zaken erbij, en de eerste stappen in het buitenland zijn gezet. Waarom is verdere groei noodzakelijk? En hoe ondersteunt hij al die franchisenemers? De ondernemer vertelt zijn verhaal.

Ondanks het indrukwekkende horeca-imperium dat Roland Hogenelst al heeft opgebouwd, heeft hij ambitieuze groeiplannen. Zo wil hij met zijn horecagroep Club Culinair blijven uitbreiden in aantal horecaformules en -zaken. Elk jaar tien tot vijftien nieuwe zaken is het doel, met aan het hoofd van iedere zaak een toegewijde franchisenemer.

Groei is noodzakelijk

Die groei is noodzakelijk, meent hij: “Voor de centrale inkoop van food- en non-food producten hebben wij een eigen groothandel. Om te zorgen dat onze franchisenemers rendabel kunnen ondernemen, heeft de groothandel steeds meer inkoopvolume nodig."

Tekst gaat verder onder het kader

Wil jij ook jouw horecazaak laten groeien?

Dan heb je wel het juiste personeel nodig. In de whitepaper van Please: 'Dé sleutel voor een topteam in jouw horecazaak' ontdek je hoe jij goed personeel vindt en bindt.

Download de gratis whitepaper

"Zo kunnen we inkopen tegen scherpe tarieven. Alles is duurder geworden, van energie en huur tot inkoop en personeel. De hogere kosten zijn niet helemaal door te berekenen aan de gast. De druk is dus immens. Qua kosten moeten we dus blijven schakelen. Mede dankzij veel creativiteit en organisatievermogen lukt dat. Onze franchisenemers hebben een prima gemiddeld inkomen.”

*De tekst gaat verder onder de foto's

1- Club Culinair - Please Payrol - ADV - Lang Club Culinair - Please Payrol - ADV 1


Groeiende formules 

Hogenelst blikt terug op hoe het in 1999 allemaal begon: “Een vriend kwam met het idee om samen in Gouda een tapastent te starten. ‘Prima’, zei ik, ‘Maar dan wel in Cubaanse stijl’. Ik reisde geregeld naar Cuba in die tijd. Zo ontstond La Cubanita: Spaanse tapas in Cubaanse sferen. Het liep meteen goed. Daarna volgden twee filialen, en al snel werd het voor ons alleen te druk. Toen zijn we overgeschakeld op franchising. Inmiddels heeft La Cubanita 56 vestigingen, gemanaged door formulemanager Inge Palm.”

In 2014 ontstond het idee voor Proeflokaal Bregje: “Ik zag een gat in de markt voor een heel scherp geprijsd driegangenmenu. Uiteindelijk is die formule uitgegroeid tot 26 vestigingen. Daarna volgden nog Heinde en Ver – een all-in concept met eten en drinken voor een vaste prijs – en Rozey, onze formule voor vegetarisch en vegan eten. Ook hebben we Klasse Kantine opgezet, die de kantineopbrengsten van sportverenigingen een boost geven.”

*De tekst gaat verder onder de foto

1- Club Culinair - Please Payrol - ADV

In een gespreid bedje

Alle nieuwe franchisenemers krijgen bij de financiering van hun zaak van Club Culinair verregaande ondersteuning via verschillende faciliteiten bij ABN AMRO. Ook wat betreft dagelijkse bedrijfsvoering komen zij in een gespreid bedje terecht. Zo besteedt Club Culinair alle zorgen rondom het personeel uit aan Please. Op die manier krijgen de ondernemers in al die horecazaken nog meer kans om zich te richten op waar het om draait: optimale service aan de gast.

Hogenelst: “Ruim vierduizend mensen werken in onze horecazaken, waaronder veel studenten en scholieren. Zij zijn in dienst van Please en worden via payrolling of op uitzendbasis bij onze franchisenemers ingezet. Please ontzorgt op ons tal van terreinen, van werving en selectie tot verloning, administratie en vervanging bij ziekte.”

Digitale systeem Aybler zorgt voor overzicht

In de smartphone personeels-app Aybler – ontwikkeld door Please - wordt alles rondom de medewerkers opgeslagen. De app is een krachtig instrument in de dienstverlening van Please. Werknemers zijn via de app goed bereikbaar en gebruikers kunnen er direct alle benodigde informatie vinden.

*De tekst gaat verder onder de foto's

3- Club Culinair - Please Payrol - ADV - Lang 2- Club Culinair - Please Payrol - ADV - Lang


Hogenelst illustreert een paar handige features: “We gebruiken Aybler bijvoorbeeld als planningstool, daarmee kan simpel en snel een werkrooster worden gemaakt. Werknemers geven zelf aan wanneer en hoe laat ze beschikbaar zijn, waardoor de franchisenemer het overzicht heeft. Wat ook handig is: in de app kunnen we functies en kwaliteiten toekennen, waardoor in de planning de geschikte werknemer meteen op de juiste plaats staat. Bovendien kan je in Aybler makkelijk arbeidscontracten beheren. De app geeft duidelijk aan wanneer een contract opgezegd of verlengd moet worden.”

Geoliede machine

Bijna 25 jaar na de oprichting is Club Culinair een geoliede machine. Vanuit Reeuwijk werken 30 medewerkers in loondienst voor de ruim honderd horecazaken. De franchisenemers dragen een fee af van drie procent over hun omzet, waar zes procent in de franchisewereld gebruikelijk is. Hogenelst ziet voor La Cubanita in Nederland nog ruimte voor pakweg tien extra vestigingen. De andere, nieuwere horecaconcepten kunnen volgens hem nog flink groeien.

Intussen zet de succesvolle ondernemer ook zijn eerste stappen in het buitenland, te beginnen met La Cubanita: “In Spanje hebben we een eerste vestiging geopend, en ook in Duitsland starten we eind dit jaar. Maar het complete plaatje moet kloppen, bij elke nieuwe locatie. Dat is tevens mijn tip aan kleinere ondernemers die wellicht net zijn gestart: groei niet alleen om het groeien. Is dat een doel op zich, dan raak je verblind en gaat het mis.”

10- Club Culinair - Please Payrol - ADV
Artikel delen