promotioneel
Een goede voorbereiding voor het terrasseizoen is het halve werk, merkt Roy Spekhorst, eigenaar van bier- en eetcafé Pelle’s in Deurningen (Overijssel), met ook feestzalen en een ijssalon en chocolaterie. Met een speciale trainingsdag voor personeel en een gloednieuw magazine voor gasten maakt hij zich op voor de zomermaanden. Een mooie borrelkaart en goede snacks mogen natuurlijk niet ontbreken.
In maart zijn ze bij Pelle’s al helemaal klaar voor het terrasseizoen. “Maar dan werkt het weer nog niet altijd mee”, zegt eigenaar Roy Spekhorst. Samen met zijn vriendin Wendy Amweg runt hij sinds vijftien jaar in Deurningen (Overijssel) het informele bier- en eetcafé met feestzalen, ijssalon, en chocolaterie. Zowel buiten als binnen is zitplek voor circa 150 gasten. Het terras, met kenmerkend oranje meubilair, is een echte trekpleister voor een breed publiek, van locals tot wandelaars, en van zakelijke gasten tot families.
Een optimale routing en goed geïnstrueerde medewerkers zijn essentieel voor een succesvol terrasseizoen, meent Spekhorst. Hij plant dan ook steevast een trainingsdag voor het terraspersoneel: “Basisonderdelen zoals bestellingen opnemen en verkooptechnieken komen aan bod, maar we bespreken ook hoe je de rust aan tafel bewaart als het terras bomvol zit.”
Ook de borrelkaart draagt bij aan het succes, merkt Spekhorst: “Gasten komen hier onder andere voor ons grote aanbod speciaalbier, daar hoort natuurlijk een lekkere snack bij. Een portie bitterballen is veruit het populairste item op de borrelkaart. We willen daarom per se een bitterbal serveren die écht goed is, een ware hero."
"Al jarenlang is dat bij ons de rundvleesbitterbal van De Bourgondiër. We serveren ze per acht stuks op een mooi bordje, geplaatst op een houten plank met kleine kommetjes mayonaise en mosterd. Ook geliefd zijn de krokante kiphaasjes, de kippets van Ad van Geloven. Die combineren we met een teriyakisaus. Creativiteit bij de presentatie vinden we belangrijk, dat geeft de snacks een extra feestelijke draai.”
Een andere hardloper op het terras is Pelle’s plank: een mix van al het lekkers op de borrelkaart, waaronder natuurlijk de rundvleesbitterbal van De Bourgondiër. “Ideaal voor terrasgasten, zij kiezen meestal voor een lichte en snelle hap of voor gerechten die ze makkelijk kunnen delen”, aldus Spekhorst. Om gasten te helpen onthaasten, lanceert het horecastel een terrasmagazine. Daarin worden onder andere terrasproof gerechten van de kaart uitgelicht. Of de populaire bitterbal daar ook tussen komt te staan, weet Spekhorst nog niet: “Dat heeft-ie eigenlijk niet nodig, de bitterbal verkoopt zichzelf wel.”