Je gasten van goed eten laten genieten vóórdat ze naar de film gaan. Het is vaak een uitdaging, want een race tegen de klok. Bij KINO in Rotterdam, dat een eigen burgerrestaurant heeft, behoort die stress tot het verleden. Zo pakten ze het aan.
Foto's: o.a. 51 North Photography
NIKO’s resto is het burgerrestaurant van bioscoop KINO in Rotterdam. Op jaarbasis rollen daar zo’n 25.000 burgers uit de keuken. De uitdaging voor het restaurant is een goede timing. Nico van Mechelen Canuto, directeur horeca bij culinair bioscoopconcept KINO: “Gasten willen klaar zijn met eten en betaald hebben, voordat hun film begint. In het verleden kwam iedereen massaal naar de bar om te pinnen als de film op het punt van beginnen stond.”
Om dit te voorkomen stapte Canuto over op Orderli, een bestel- en betaalsysteem voor de horeca dat gasten via een QR-code met hun smartphone bedienen. “Zo kunnen zij vooraf bestellen en betalen. Het mooie van dit systeem is ook dat je de vormgeving naar je eigen hand kunt zetten. Per product hebben we een unieke foto, zodat de digitale omgeving er zo smakelijk mogelijk uitziet, in onze eigen huisstijl. Ik denk dat we alle opties goed gebruikt hebben.”
De basissetup verloopt via je kassasysteem, vertelt Canuto. “Als dat goed ingeregeld is, importeer je dat in Orderli. Alles wat gasten via de QR-code bestellen komt via een bonnenprinter op verschillende plekken in onze keuken binnen.” Hij voegt toe: “We zijn nu met schermen bezig, voor nog meer controle op het proces.”
*Tekst gaat verder onder de foto's.
Het voordeel van het werken met dit systeem, is enorm, zegt Canuto. “KINO kan het nu met één medewerker af, waar er eerst drie nodig waren. En doordat bestellen en betalen direct geregeld is, gaat ook het bereiden en serveren efficiënter. Fijn voor de gast én voor ons. Als filmhuis zonder subsidie is elke besparing om het (cultuur)hoofd boven water te houden, er immers één. In een business met pieken, zoals de onze, is dit zeer welkom. En zo houden we ons concept ook betaalbaar.”
Overigens kan de gast ook altijd nog aan de bar bestellen en betalen als hij er niet uitkomt, zegt Canuto. “Maar inmiddels gebruikt zo’n 80% de QR-code.” Een aanrader dus? "Absoluut. Zeker voor zaken met grote volumes en veel handelingen, waar kwaliteit en snelheid belangrijk is.”