Crowdfunding voor horeca Reus van Schimmert

Crowdfunding voor horeca Reus van Schimmert

Een Rijksmonument van 38 meter hoog, gebouwd in de stijl van de Amsterdamse School. Een origineel horecaconcept en bevlogen ondernemers. Dat zijn de ingrediënten voor De Smakelijke Reus van Schimmert.

De Reus van Schimmert is een 38 meter hoge watertoren, gebouwd in 1926. Toen André Köppen, jarenlang de uitbater van Het Gulpener Bierhuys,  drie jaar geleden Nico, de eigenaar van de toren en zijn broer Roger Eurelings, leerde kennen, ontstond het idee om het monument een nieuwe, duurzame bestemming te geven.

De oude watertoren wordt nu omgebouwd tot belevingscentrum, kennisinstituut én marktplaats voor streekproducten, met als doel meer bewustzijn te creëren over eten en drinken. Ondernemen met een missie dus.

Crowdfunding

In de watertoren komt een microbrouwerij en  ook frisdrankproductie. Om kinderen bekend te maken met gezonde voeding, is het FoodKids-concept bedacht. Om de brouwerij en het FoodKids project te financieren is een crowdfundingscampagne opgezet. “Om de microbrouwerij en het FoodKids concept op te zetten hebben we minimaal €200.000 nodig. Hiermee kunnen we op zo’n duurzaam mogelijke manier de brouwerij en proeflokaal inrichten. De brouwerij herbergt een installatie van maximaal 250 liter en er zal een fruitpers nodig zijn om het sap uit het fruit te persen. Daarnaast kan onze brouwmeester van start gaan met de productontwikkeling en hiervoor samenwerken met hogescholen in de regio. Halen we meer dan €200.000 euro op, dan willen we starten met onze eigen hopteelt voor de productie van onze bieren in de huisbrouwerij en gaan we nog diverse Limburgse dranken ontwikkelen”, zegt Köppen. “De brouwerij zal energieneutraal gaan brouwen door het gebruik van zonnepanelen en nieuwe warmtepomptechnieken.”

FoodKids

“We willen bewustzijn te creëren bij kinderen en daarom hebben we FoodKids bedacht”, zegt André Köppen. ”Voor de kleintjes begint dat al bij het verbouwen en oogsten van eigen fruit. Van de teler krijgen de kinderen uitleg over de verschillende soorten fruit en leren ze welk fruit bijvoorbeeld in het seizoen is. Zodra de tijd rijp is, mogen ze met een kistje vol zelf geplukt fruit naar de Reus van Schimmert om hier sap van te laten persen en dit uiteraard zelf te proeven. Met de wat oudere kinderen zullen we aan de slag gaan met het brouwen van frisdrank. Zonder toegevoegde suikers of zoetstoffen, maar door middel van fermentatie van het zelf geplukte fruit.”

Frisdrank

Een van de best opgeleide brouwmeesters van Nederland, volgens Köppen zelfs de hoogst opgeleide, Jan-Willem den Hartog, ondersteunt de familie Köppen bij het opzetten van de brouwerij en de frisdrankproductie. Onder zijn leiding is Frisch geboren,  een 100% Limburgse gebrouwen koolzuurhoudende frisdrank met uitsluitend lokaal fruit en graan zonder alcohol en toegevoegde suikers. Bij het brouwen van deze frisdranken zullen (basis)scholen betrokken worden. Kinderen kunnen in de Smakelijke Reus hun eigen frisdrank komen brouwen.

Onder de naam Frisch produceert de brouwerij straks naast eigen bieren ook eigen frisdrank. “Het doel is om naast de verkoop binnen de muren van de Reus van Schimmert ook nog circa 200.000 flesjes frisdrank en alcoholarm bier te verkopen op andere verkooppunten in Limburg. Ons alcoholarme bier gaat ‘Geen bier’ heten.” Overigens zal de Reus van Schimmert ook de bieren van de Gulpener Bierbrouwerij verkopen. “Qua filosofie, biologisch en regionale ingrediënten, past de brouwerij bij onze visie.”

Ingrediënten uit gezichtsveld

Wie bovenop de Reus van Schimmert staat, kan tot 46 kilometer ver kijken. “Onze ingrediënten komen altijd van de grond binnen het gezichtsveld”, zegt Köppen. En net zoals het vroeger de watertoren een centrale functie had door heel Zuid-Limburg van water te voorzien, is het de bedoeling dat het met deze nieuwe bestemming net zo’n spilfunctie krijgt door het gebied om de toren heen onderdeel te maken van de keten. Alleen koffie en thee niet natuurlijk, want dat wordt hier niet verbouwd.”

Horecafamilie

De Limburgse familie Köppen zal de exploitatie van de microbrouwerij en horeca - de Smakelijke Reus van Schimmert - op zich nemen.  André, Anne-Marie, Lydia, Tygo en (schoon)vader/opa Martien Peerboom zijn de familieleden achter het project. André is al 20 jaar zelfstandig ondernemer en heeft samen met Anne-Marie het Gulpener Bierhuys geëxploiteerd. Later heeft hij aan de wieg gestaan van het succesvolle Gulpener BrouwLokaal waarvoor hij samen Yves Geraedts het businessplan schreef en het eerste jaar maar liefst 38.000 gasten mocht ontvangen. Dochter Lydia stond vanaf haar achtste jaar in het Bierhuys bierpakketten te verkopen en is daar de ondernemersdrift een beetje aangewakkerd. Inmiddels heeft ze samen met haar vriend Tygo haar eigen bedrijf Iventy opgezet. Samen zullen zij een rol krijgen binnen de horeca van de Reus van Schimmert. “Martien Peerboom heeft nog gewerkt als privé chauffeur voor de Gravin van Neubourg in Gulpen en is altijd al onze rots in de branding geweest. Hij heeft ons altijd met raad en daad bijgestaan en zal dat in dit project ook blijven doen.”

Smaklijke Reus van Schimmert

Op de begane grond komt een foodmarkt van 60m2 met streekproducten. De horeca komt op de eerste verdieping, het proeflokaal op de tweede. Bovenop de toren komt nog een terras. Het complete project wordt mede ondersteund door Internationale Bauausstellung' (IBA), een organisatie die regio’s impulsen geeft. Ook Limburg Economic Forum leverde een bijdrage. De Smakelijke Reus van Schimmert gaat in plaats van een fysieke menukaart gebruik maken van de app Booq, van Eijsink, waarin ook ruimte is voor storytelling.

Info: CrowdAboutNow  Film 

 

Artikel delen