Sociale media voor restaurants: dit moet je weten

Header TheFork

Sociale media voor restaurants: dit moet je weten

Sociale media bieden voor restaurants mooie kansen om gasten te bereiken, merkbekendheid op te bouwen en reserveringen te stimuleren. Door samen te werken met TheFork krijg je toegang tot krachtige tools: voeg een reserveringswidget toe aan je socialmediakanalen, deel positieve recensies, plaats aantrekkelijke video’s en maak zo van jouw socialmediakanalen krachtige boekingsmachines en creëer je eigen community van foodies.

 

Boekingswidget toevoegen op sociale media

Je aanwezigheid op sociale media moet meer zijn dan alleen mooie foto's en berichten. Maak het voor gasten daarom gemakkelijk om direct via jouw socialmediakanalen te reserveren door een boekingswidget toe te voegen. Het softwarepakket met reserveringssysteem van TheFork is sterk verbeterd én uitgebreid, inclusief handige AI-tools en koppelingen voor sociale media.

Hoe werkt het?

  • Boekingswidget integreren: Plaats een reserveerknop op je Facebook- of Instagrampagina. Dankzij de integratie met TheFork Manager kunnen gasten na het bekijken van je profiel of een verleidelijke post direct een tafel boeken.
  • Extra boekingskanalen: Door samen te werken met TheFork, krijg je ook een boekingswidget op TheFork, Tripadvisor, Google, je eigen website en zelfs Michelin (voor Michelin-restaurants).
*De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Pagina-linken-The-Fork
Link je reserveringssysteem met je Instagram

Recensies delen via social media

Recensies zijn goud waard voor restaurants. Ze bieden geloofwaardigheid en geven potentiële gasten een voorproefje van wat ze kunnen verwachten. Door authentieke ervaringen van andere gasten te delen, versterk je het vertrouwen en stimuleer je boekingen via socialmediakanalen.

Met de vernieuwde TheFork Manager is het makkelijker dan ooit om positieve recensies te delen:

  • Direct delen: Deel lovende recensies en bijbehorende foto's op je sociale media om de interesse van nieuwe gasten te wekken. 
  • Instagram en Facebook-integratie: Links naar je Instagram- en Facebookpagina worden direct opgenomen in boekingsmails, zodat gasten snel en eenvoudig contact kunnen maken met je restaurant.
  • Positief: Onderzoek toont aan dat het reageren op positieve reviews niet alleen de band met tevreden klanten versterkt, maar ook potentiële gasten vertrouwen geeft en hen stimuleert om voor jouw restaurant te kiezen.
*De tekst gaat verder in het grijze kader onder de afbeelding.
 
TheFork - Recensie delen
Deel eenvoudig je recensies vanuit TheFork op je socialmediakanalen

Gebruik data voor je strategieën

Houd belangrijke statistieken bij, zoals engagement en bereik, om de prestaties van je content te meten. Dit helpt je om content te verbeteren en nieuwe strategieën te testen.

Maak gebruik van korte video's

Deel deze content door middel van foto’s en korte video’s op Instagram en TikTok. Deze kanalen zijn populair, omdat ze snel en visueel aantrekkelijk zijn.

Tips voor korte video’s: 

  • Trek direct de aandacht met een pakkend begin 
  • Kies de juiste videoformaten die aansluiten bij je doelgroep 
  • Gebruik trending audio om je video aantrekkelijker te maken
  • Zorg voor visuele aantrekkingskracht: gebruik video’s en foto’s van hoge kwaliteit, levendige kleuren en smakelijke close-ups van gerechten en drankjes

Wees authentiek en transparant

Een actieve en consistente aanwezigheid op sociale media is essentieel, zo blijf je in the picture bij je doelgroep. Gasten waarderen authentieke content, zoals een kijkje achter de schermen in de keuken, het personeel in actie en natuurlijk smakelijke gerechten.

Voorbeelden van content die gedeeld kan worden: 

  • Medewerkers 
  • Gerechten 
  • Keuken 
  • Interieur/exterieur van het restaurant 
  • Speciale aanbiedingen 
  • Feedback en recensies van gasten

TheFork: samen groeien

Meer weten over de mogelijkheden met sociale media? Klik op de button en ontdek hoe TheFork jouw restaurant kan helpen groeien.

Lees meer 

Artikel delen