advertorial
Rookvrij is het nieuwe gastvrij – steeds meer horecaondernemers kiezen voor een terras zonder sigarettenrook. Niet zo gek: twee derde van alle Nederlanders vindt een rookvrije locatie gastvrij. Milène Hoving, mede-eigenaar van Café-Restaurant Amsterdam, heeft al zeven jaar een rookvrij terras. “Er wordt altijd positief op gereageerd,” zegt ze. Wil je ook een rookvrij terras? Vraag het gratis pakket aan van de Rookvrije Generatie, een initiatief van Hartstichting, KWF en Longfonds.
"Ons terras is al meer dan 7 jaar rookvrij”, vertelt Milène Hoving, mede-eigenaar van Café-Restaurant Amsterdam. Ze kwam op dit idee toen het binnen rookvrij werd. Toen Hoving in de zomer van binnen naar buiten liep, was het buiten ‘viezer’ dan binnen. “Dan denk je: er klopt iets helemaal niet.” Het rookvrij maken van het terras was zo gebeurd. “We hebben op alle tafels briefjes geplakt en eigenlijk viel het heel erg mee.”
Het rookvrije terras bevalt de gasten van Café-Restaurant Amsterdam goed. “Ik vind het eigenlijk niet meer van deze tijd om nog wel te roken op een terras. Ik denk dat het goed is om een voorbeeld te zijn,” vertelt een terrasgast.
“Zeker als ik met m’n kindje naar het terras ga, vind ik het prettig dat ik niet naast rokende mensen zit. Als ik naar een terras ga waarvan ik weet dat er veel gerookt wordt, zou ik er ook liever niet heengaan,” vult een andere gast aan.
Ook de kok van Café-Restaurant Amsterdam is blij dat alle gasten rookvrij kunnen genieten van de smaken van zijn gerechten. “Als iedereen zit te roken, voelt het toch een beetje alsof mijn werk teniet wordt gedaan.”
*Tekst gaat verder onder de foto's.
Natuurlijk is er wel eens iemand die eraan moet wennen. Toch zien horecaondernemers dat er bijna altijd begripvol wordt gereageerd als je duidelijk uitlegt waarom je kiest voor een rookvrij terras. Bij Café-Restaurant Amsterdam is dat niet anders.
“Op het moment dat er mensen zitten te roken of te vapen, dan zeggen we: dit is een rookvrij terras. En er wordt eigenlijk altijd heel normaal en positief op gereageerd,” is de ervaring van Hoving en haar personeel.
Horecaondernemers met een rookvrij terras geven aan dat ze niks merken van minder klanten en/of minder omzet. De meeste terrasgasten zijn juist blij met een rookvrij terras, omdat ze in een schone en frisse lucht kunnen genieten van lekker eten en drinken. Dat geldt ook voor de gasten van Milène. “We hebben geen omzetdaling gezien. Absoluut niet.”
*Tekst gaat verder onder de foto in het groene kader.
Rookvrij = Gastvrij is een campagne van de Rookvrije Generatie, een initiatief van Hartstichting, KWF en Longfonds. Zet als horecaondernemer ook de eerste stap. Want Rookvrij = Gastvrij! Vraag het gratis pakket met materialen aan op rookvrijterrein.nl.