Met 80 couverts binnen en ook nog eens een bomvol terras met uitzicht op de Waddenzee, is het tijdens zonnige dagen flink aanpoten bij restaurant ’t Pakhuus op Texel. Door te werken met het online reserveringssysteem van Guestplan blijven ze de drukte de baas. In gesprek met patron-cuisinier Boy Schuiling. “Betrouwbaarheid is het allerbelangrijkste.”
Toeristen op rondvaartboten. Dobberende zeilbootjes. Weidse vergezichten over de Waddenzee. En als je mazzel hebt een verdwaalde zeehond. De haven van Oudeschild is een begrip op Texel, evenals het neergelegen restaurant ’t Pakhuus. Als geboren en getogen Texelaar kent Boy Schuiling de plek maar al te goed. Dat hij ooit eigenaar van het pand zou worden, had de horecaman in hart en nieren nooit durven dromen. “In de loop der jaren heb ik meerdere opties gehad voor een eigen zaak. Maar nooit had ik daarbij dat ultieme ‘yes-gevoel’”, vertelt Schuiling. “Toen kwam in 2015 ’t Pakhuus op mijn pad. Binnen vijf minuten na het telefoontje van mijn toenmalige compagnon wist ik: dit gaan we doen. De plek, het pand, de uitstraling… Alles klopt hier.”
Anno 2024 bestiert Schuiling samen met zijn vrouw Felicia Siebert het establishment, met twintig medewerkers in dienst. En dat gaat zeker niet onverdienstelijk. “Natuurlijk is het heel tof dat we in de Michelingids en de Lekker staan. Maar uiteindelijk wil je vooral een goed functionerende zaak, met een hecht en bevlogen team”, aldus de patron-cuisinier. “Hier zet iedereen zich in om een luxe, maar ook toegankelijke sfeer neer te zetten. Daarbij zetten we in op een breed publiek en dito aanbod. Van simpele broodjes voor fietsers en mensen die met de rondvaartboot mee gaan. Tot borrels, bites en à-la-carte voor vakantiegangers of Texelaars die ’s avonds willen genieten.”
Vanaf dag één wordt er in ‘t Pakhuus gewerkt met het online reserveringssysteem Guestplan. “De hectiek van zo’n ouderwetse agenda, ik moet er niet meer aan denken. Dat is ook niet meer van deze tijd”, meent Schuiling. “De drempel om te reserveren moet zo laag mogelijk zijn. Gewoon makkelijk dus, voor gasten én voor ons. Zo is het systeem van Guestplan gekoppeld aan de schermen in de keuken. In één oogopslag kun je zien wat de dag of avond gaat brengen. Dat maakt het overzichtelijk en efficiënt werken. Wel zo prettig!”
Verder prijst de patron-cuisinier de betrouwbaarheid van het systeem. “Dat is echt het allerbelangrijkste. Guestplan werkt gewoon goed, het systeem ligt er nooit uit. Die continuïteit is heel belangrijk. Als je ’s avonds tachtig man op het terras hebt zitten en je binnen ook nog eens tachtig couverts draait, dan moet het gewoon lopen. En dat doet het, dankzij Guestplan. Ja, ik ben er blij mee en zou nooit meer iets anders willen!”