Tuincentra groeien uit tot horecabestemming: 'Geen trend die ophoudt'

tuincentra horeca

Tuincentra groeien uit tot horecabestemming: 'Geen trend die ophoudt'

Tuincentra professionaliseren hun horeca in snel tempo. Vroeger kocht je er een bakje violen en was je weer weg, nu kom je er ook voor high tea’s, drukbezochte kerst- en paasarrangementen en om te lunchen. “Mensen zien het als een dagje uit.”

Tekst: Jan-Cees Butter

Hoofdfoto: Intratuin Ijsselstein
Foto's: ESTIDA

Ergens was het wel verfrissend. Wouter Verkerk moet als horeca-adviseur en trendwatcher regelmatig klagende horecaondernemers aanhoren die reppen over te hoge kosten en andere uitdagende omstandigheden, totdat hij laatst iemand sprak met een horecaonderneming in een tuincentrum te Lisse. “Die man dacht: waar heb je het over?” lacht Verkerk als hij terugdenkt aan het gesprek. “Op een regenachtig weekend in oktober zat zijn zaak bomvol. Iedereen wilde ineens kerstinkopen doen. De kroketten waren niet aan te slepen.”

Dagje uit  

Horeca in tuincentra is booming business. Wat 15 jaar geleden nog slechts een eenvoudige koffieautomaat in de hoek was, is uitgegroeid tot een volwaardige horecabestemming, inclusief high tea’s, kerstshows, paasontbijt en activiteiten voor kinderen. “Mensen zien het echt als een dagje uit”, merkt Verkerk. “Net als tankstations trekken tuincentra een breed publiek. Een tuincentrum leent zich ook prima voor de omlijsting van een horecabedrijf. Zet wat groen op tafel en je zit al in kerstsferen. Plus je kunt er gratis parkeren.”

*Tekst gaat verder onder de foto.
tuincentra-horeca-1
Kersttafel Intratuin

Veel tuincentra hebben intussen al meebewogen met de wensen van de klant. Intratuin, opgericht in 1980, werkt hiervoor sinds 15 jaar samen met de Vermaat Groep, een grote speler in de horecamarkt. In 40 van de 57 Intratuin-vestigingen vind je het concept Eten in de Proeftuin. “15 jaar geleden was een bezoek aan Intratuin veel functioneler”, vertelt Melvin van Brakel, manager horecaformule van Intratuin. “Je kocht een bakje violen en je was weer weg. Later zijn we steeds meer bezoekredenen gaan bieden, zoals workshops. Tegenwoordig zie je dat een bezoek aan een tuincentrum echt een beleving is, waarvan eten en drinken natuurlijk een belangrijk onderdeel is geworden.”

*Tekst gaat verder onder de foto van Intratuin Proeftuin.

Intratuin-Proeftuin-horeca-in-tuincentra

Groen en rustig  

“De verwachtingen rondom eten en drinken zijn bij mensen steeds meer gegroeid”, ziet Ingrid van Leeuwen, formule- en marketingdirecteur bij Vermaat. “Daarin moet je mee, ook als je in een tuincentrum zit. Nu zie je dat een tuincentrum steeds meer een ontmoetingsplek wordt voor een lunch of een kop koffie. En dat begrijp ik wel. Je zit in het groen, lekker rustig en bent er echt even uit.”

Die rol van horeca wordt binnen de winkel ook bewust versterkt. Van Brakel: “We proberen de horeca ook altijd centraal in onze winkel te positioneren, bij voorkeur tussen de koude en warme kas. Dan is horeca echt een onderdeel van het winkelbezoek. De horeca-locatie is erg belangrijk.” Dat de horeca gewaardeerd wordt, blijkt ook wel uit een recent onderzoek van Intratuin. Ruim een kwart van de bezoekers gaf aan de horeca als primaire bezoekreden te hebben.

'Dit is geen trend die ophoudt, maar juist eentje die verder uitbouwt'

Asperges en aardbeien  

Ook in het aanbod wordt nadrukkelijk meebewogen met wat de gast verwacht. “We proberen natuurlijk wel mee te gaan met de seizoenen”, schetst Van Leeuwen. “Zoals met asperges, aardbeien en warme chocolademelk met slagroom.”

Naast een volwaardig aanbod, wordt ook de gastbeleving enorm goed gewaardeerd, stelt Van Brakel. “Intratuin-vestigingen zijn eigenlijk allemaal familiebedrijven, waar soms al de derde generatie werkt. Dat lokale familiegevoel zie je ook terug in de gastbenadering.”

Verkerk is het daarmee eens. “Er is ook niemand die naar je toekomt omdat je te weinig bestelt”, voegt hij toe. “Niet erg, want eenmaal richting de uitgang koopt de gast alsnog een pot zomerbloeiers of wat barbecue-benodigdheden.”

*Tekst gaat verder onder de foto.

Intratuin-in-Ijsselstein-collage
Intratuin in Ijsselstein

Geen voorloper  

Vermaat en Intratuin zien horeca in tuincentra verder opstomen in de nabije toekomst. “Dit is geen trend die ophoudt, maar juist eentje die verder uitbouwt”, stelt Van Leeuwen. “Maar we moeten wel relevantie behouden, omdat de verwachtingen van mensen ook snel veranderen. Bij Intratuin hoeven we qua horecatrends geen voorloper te zijn, maar wel een hele goede volger.”

Verkerk vindt het lastig om de toekomst van dit type horeca te voorspellen. “Het is een stukje luxe, dat je naast het kopen van wat planten ook nog even 20 euro neertelt voor een lunch, waar je vroeger thuis een boterham ging eten. Een ding is zeker: horeca is steeds meer een onderdeel geworden van iets wat je gaat doen - of het nu bowlen, shoppen of planten kopen is.” 

Tuincentra met horeca

  • Intratuin Halsteren, met zelfbedieningsrestaurant De Eetbare Tuin
  • Tuincentrum Oosterik in Denekamp, inclusief buffetrestaurant
  • Intratuin IJsselstein en Benschop, inclusief Eten in de Proeftuin
Artikel delen