Nieuwe versgroothandel Jimmy Loves Food helpt horecaondernemers duurzaam én betaalbaar inkopen doen

Versgroothandel Jimmy Loves Food

Nieuwe versgroothandel Jimmy Loves Food helpt horecaondernemers duurzaam én betaalbaar inkopen doen

Hoe houd je je foodcost onder controle als je je ingrediënten van dichtbij wil halen? De nieuwe versgroothandel Jimmy Loves Food helpt horecaondernemers duurzaam én betaalbaar in te kopen. En ze werken ook nog eens met een bonus voor Nederlandse producten.

Foto's: Rianne Wijnen/studio Contenido

Wanneer start het Nederlandse aardbeienseizoen? Welke vis komt uit de Noordzee? En wat zijn verantwoorde alternatieven? Met dit soort vragen kloppen ondernemers aan bij Jimmy Loves Food, de nieuwe verspartner voor de horeca. Het bedrijf stimuleert chefs om te werken met Nederlandse melkkoeien, groenten uit het seizoen en vis uit Hollandse wateren. Hoe? Door horecabedrijven onder andere een ‘bonus van de toekomst’ te bieden.

Grondlegger Michiel Slegt licht toe: “We hebben een systeem ontwikkeld waarbij afnemers elk kwartaal een overzicht ontvangen van het aandeel Nederlandse producten dat ze hebben besteld en hoeveel foodmiles, CO2 en water ze daarmee hebben bespaard. Op basis daarvan ontvangen ze jaarlijks een percentage aan korting. Ook als ze het aantal drops beperken, krijgen ze korting.” Maijard in Amsterdam, bekend van de smashburgers, is één van de klanten van Jimmy Loves Food.

Laat aspergeseizoen

De bonus van de toekomst komt bovenop de kostenbesparing die ondernemers realiseren als ze duurzaam inkopen via Jimmy Loves Food. Het bedrijf levert verse producten. Ondernemers kunnen het hele jaar bij het bedrijf terecht voor verse producten – naast vlees, vis en groente ook fruit, zuivel, brood en koffie – maar de focus ligt op ingrediënten uit Nederland én van het seizoen. 

*Tekst gaat verder onder de foto's

Versgroothandel-Jimmy-Loves-Food

Mango’s uit het Europese seizoen

Door écht seizoensproducten te bestellen uit de buurt, zijn ondernemers vaak goedkoper uit. Slegt: "Een chef gebruikte de allerbeste mango's die hij kon vinden, meestal ingevlogen vanuit het buitenland. Deze kosten vaak tussen acht en zestien euro per kilo. Hij had er ook voor kunnen kiezen om 'gewone' mango's te kopen. De prijs daarvan ligt gemiddeld tussen zes en acht euro per kilo. Spaanse mango's zijn kwalitatief vergelijkbaar met ingevlogen mango's en kosten ongeveer vier euro per kilo. Je bespaart dus significant, zelfs op mango's die per boot komen. Je kwaliteit ligt echter zo hoog als die van gevlogen, zonder de nadelige klimaatimpact."

Kies je voor een verantwoord menu, dan sluit je volgens Slegt bovendien helemaal aan bij de veranderende wensen van gasten: “Zij stellen ook steeds hogere eisen aan de footprint van hun voeding. Zo stimuleren we elkaar om het beter te doen.”

Artikel delen