Waarom samen inkopen loont: dit zijn 4 voordelen

samen inkopen loont

Waarom samen inkopen loont: dit zijn 4 voordelen

De marges staan onder druk, de kosten rijzen de pan uit en het aantal faillissementen in de horeca neemt toe. Steeds meer horecaondernemers geven aan dat ‘de rek eruit is’. In deze uitdagende tijden zoeken ondernemers naar manieren om grip te krijgen op hun bedrijfsvoering. Eén oplossing wint snel aan populariteit: gezamenlijke inkoop. Maar waarom zou je als horecaondernemer de stap zetten naar een collectieve inkoopstrategie? Dit zijn vier concrete voordelen.

1. Lagere inkoopprijzen

Door samen in te kopen, bundelen horecaondernemers hun volumes. Dat zorgt voor schaalvoordelen en versterkt de onderhandelingspositie richting leveranciers. Inkoopcollectieven kunnen daardoor gunstigere prijsafspraken maken en betere voorwaarden bedingen. Voor veel ondernemers maakt dat het verschil tussen krappe marges en een gezonde bedrijfsvoering.

2. Betere leveringszekerheid en kwaliteit

Leveranciers doen graag zaken met grote afnemers. Daardoor hebben inkoopcollectieven vaak voorrang bij leveringen en betere toegang tot kwalitatief hoogstaande producten. In tijden van schaarste is dat een serieuze troef.

3. Minder administratie

Collectieve inkoop gaat vaak samen met efficiëntere administratie en centrale facturatie. Hierdoor besteed je minder tijd aan losse bestellingen, prijsafspraken en papierwerk. Je houdt daardoor meer focus op de dagelijkse operatie en je gasten.

4. Kennisdeling en transparantie

Inkoopcollectieven zijn zelden alleen maar praktisch. Vaak ontstaan er waardevolle netwerken waarin ondernemers ervaringen delen over leveranciers, producten, kostenstructuren en gastbeleving. Een waardevolle bron van inspiratie én informatie, wat je helpt in je bedrijfsvoering.

Inkoop hoef je als ondernemer niet alleen te doen. Door samen te werken met collega’s kun je niet alleen kosten verlagen, maar ook processen verbeteren en kennis uitwisselen.

LEES MEER HIEROVER

Benieuwd hoe andere horecaondernemers dit aanpakken en welke vormen van samenwerking er al zijn? Lees het artikel Samen inkopen is een noodzaak: ‘De rek is eruit. Wat nu?’
Artikel delen