Social Capital (o.a. Happy Tosti) neemt Amsterdamse brouwerij De Prael over

Wibe Smulders en Jasper Kool - foto Pim Ras
Tags: bier

Social Capital (o.a. Happy Tosti) neemt Amsterdamse brouwerij De Prael over

Sociale ondernemers Wibe Smulders, David Jansen, Wouter de Vaal en Jasper Kool van Social Capital (onder meer Happy Tosti en Lekker Brood) breiden uit met de overname van de bekende Amsterdamse Brouwerij De Prael. Ook openen ze een proeflokaal erbij in De Pijp in Amsterdam. “Alles wat wij doen staat ten dienste van arbeidsplekken creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.”

Tekst en video: Roy Timmerman
Foto's: Pim Ras

Brouwerij De Prael en bierproeflokaal

“Het wordt een bierproeflokaal, met de focus op de bieren van Brouwerij De Prael”, zegt Wibe Smulders over de overname van de Amsterdamse brouwerij en het nieuwe proeflokaal. De sociaal ondernemer en financieel directeur van Social Capital is trots op de uitbreiding van het bedrijf. Er gingen maanden van onderhandelingen aan vooraf, maar nu is de kogel door de kerk. Het proeflokaal in de Amsterdamse wijk De Pijp moet volgens hem een laagdrempelige horecazaak worden, met lekkere snacks en met een focus op service en dienstverlening naar de gasten om zo werk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te kunnen creëren.

Video-interview

 

Medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt

“Horecazaken zijn voor ons hubs”, zegt Smulders. “Onder een hub verstaan we een opleidingsplek en terugvalplek voor medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Die nemen we in dienst om te kijken hoe we waardevol werk voor deze doelgroep kunnen creëren. Als ze eenmaal lekker in hun vel zitten en de basisvaardigheden hebben geleerd, dan gaan we kijken of we partners kunnen vinden om die medewerkers te detacheren. We werken al met verschillende partners in Amsterdam - zoals het Scheepvaartmuseum, De Heineken Experience of Madame Tussauds - en door horecazaken over te nemen wordt onze kweekvijver groter en kunnen we meer mensen aan het werk helpen.”

De overname van Brouwerij De Prael is hier een mooi voorbeeld van, zegt Smulders. Bierbrouwerij De Prael biedt al werkgelegenheid aan zestig mensen die elders op de arbeidsmarkt niet zo makkelijk een plek vinden. Alle medewerkers behouden hun baan na de overname. “Alles wat wij doen staat ten dienste van arbeidsplekken creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Al onze eigen zaken zijn daar dienstbaar aan.”

Begeleiding

Smulders: “Medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt hebben meer begeleiding nodig, en je moet er bepaalde bedrijfsprocessen op inrichten. Maar dat is wat we vanaf dag één doen, dat is ons bestaansrecht. Dat is ook de reden dat medewerkers zonder afstand tot de arbeidsmarkt bij ons willen werken. Uiteindelijk zijn wij ervan overtuigd dat er in ieder businessmodel plekken gecreëerd kunnen worden voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dat kunnen wij in samenwerkingen doen om zo ook te zorgen dat de begeleiding en juridische kennis - die soms nodig is - ook aanwezig is.”

Happy Tosti Pim Ras

Happy Tosti

Smulders en Kool werden bekend met hun horecazaken Happy Tosti. Inmiddels valt deze keten onder Social Capital, net als onder andere Milieuwerk, Lekker Brood in Den Haag en cateringbedrijf Juni Lekkernijen. Na de coronacrisis hebben ze helaas een aantal vestigingen van Happy Tosti moeten sluiten, vertelt Smulders. “Dat is erg spijtig, we zijn gekrompen van zeven naar drie vestigingen. Dat had ook te maken met de verandering van ons businessmodel. Onze focus van locaties veranderde: we richten ons nu op Amsterdam en Den Haag om daar nu veel eigen plekken te creëren om zo medewerkers op te kunnen leiden. En ze vervolgens te kunnen laten doorstromen naar horecapartners om zo ook een stukje van het personeelsprobleem in de horeca op te lossen.”

'Er zijn zo veel mensen die een kans verdienen en die niet krijgen'

Heel veel talent beschikbaar

Smulders merkt dat er, ondanks dat er nu grote krapte op de arbeidsmarkt is, nog steeds heel veel talent en medewerkers die het zelf niet voor elkaar krijgen om te solliciteren, toch in de kaartenbakken blijven zitten. “Stel je als horecaondernemer open om breder te kijken naar plekken creëren. Er zijn zo veel mensen die een kans verdienen en die niet krijgen. Het is een bepaald maatschappelijk probleem dat we met elkaar kunnen oplossen. Onze ambitie is vooral om te laten zien dat dit kan. Er ligt zoveel potentieel in de horeca- en gastvrijheidsbranche om verschillende doelgroepen die nog steeds aan de zijlijn staan, die minder kansen krijgen dan jij en ik, erbij te betrekken. Daar is energie, doorzettingsvermogen en anders denken voor nodig. En dat is waar wij onze rol zien in de branche.”

Brouwerij De Prael

De Prael is in 2002 gestart door Fer Kok en Arno Kooy met het doel om werkplekken te bieden aan mensen die elders moeilijk aan het werk komen. Met steun van onder meer Stichting DOEN startten zij de brouwerij op de Oudezijds Armsteeg 26, in het centrum van Amsterdam. Na een aantal jaar is de brouwerij uitgebreid met een café-restaurant en een winkel. “Inclusiviteit zit in het DNA van Brouwerij De Prael. Samen met Social Capital zorgen we ervoor dat de arbeidsmarkt weer wat minder afstand heeft”, zegt Fer Kok, mede-oprichter en hoofdbrouwer bij De Prael Amsterdam.
Artikel delen