Won Yip opent binnenkort horecazaak in Amsterdam met Ad Schaap

Won Yip

Won Yip opent binnenkort horecazaak in Amsterdam met Ad Schaap

Met horecazaken op verschillende toplocaties, waaronder bijna alle cafés op en rond de Dam, is Won Yip (aka Mr. Damsquare) een van de grootste horeca-uitbaters van Amsterdam. Binnenkort komt daar op het Rokin/Nes nog een gloednieuwe zaak bij, waarvoor hij met Ad Schaap, CEO van De Beren Groep, een partnership is aangegaan. En eind 2023 volgt dan de opening van de nieuwbouw van de Heineken Hoek met hotel op het Leidseplein. Ook heeft Yip vastgoed en investeringen in het buitenland.
Tekst: Kristi Houtkamp
Foto’s: Ming Chao
Alles wat horecatycoon Won Yip aanraakt, lijkt in goud te veranderen. Yip beschikt dan ook over een uitzonderlijk zakelijk instinct. Zijn Aziatische achtergrond speelt een grote rol in zijn succes. “Daar waar een ander afhaakt, pak ik door. Dat zit in m’n bloed”, zei hij ooit in een portret dat Entree over hem maakte.
 

Tv-docu geeft openhartig inkijkje

Wat drijft deze ondernemer en wat schuilt er achter het succes van zijn imperium en het nieuw aangeschafte penthouse dat hij voor de neus van Brad Pitt wegkaapte? Is Yip wel in staat te genieten van alle rijkdom? Hoeveel invloed heeft zijn duistere Chinese familieverleden op zijn leven als ondernemer? En hoe zit het met zijn stiekeme droom om zich te onttrekken aan zijn imperium?
 
De NPO 2 schetst vanavond (donderdag 6 oktober, 22.20 uur) een indringend portret van Won Yip in de documentaire ‘Koning op de Dam’.
 
Volgens de makers wordt het een zeldzaam openhartig portret van een harde zakenman die niet bang is zichzelf kwetsbaar op te stellen, en die bovenal de schaduwzijde toont van het leven in weelde als Chinese migrantenzoon. Won Yip gaf de makers volledige toegang tot zijn ogenschijnlijk glamoureuze leven met champagnefeestjes en dure penthouses. Maar de docu toont ook een volstrekt andere kant van de succesvolle migrantenzoon.
'Niemand weet waar mijn drive vandaan komt'
 
“Mensen zien vaak alleen de buitenkant. Zien me wel met een mooie auto rijden, door de PC Hooftstraat wandelen en in toprestaurants eten. Dat spreekt tot de verbeelding en dat begrijp ik. Toch heb ik daar weleens moeite mee. Niemand weet wat er erachter zit. Waar mijn drive vandaan komt.”
 

Al jong ondernemer

Yip groeide op in Zeeland, samen met zijn ouders, zusje en twee broers. Zijn vader exploiteerde er een goedlopend Chinees restaurant; het was vanzelfsprekend dat de kinderen meehielpen. “Dat was ook geen vraag, maar een mededeling. Ik moest keihard werken voor m’n geld. Vroeger moest je gewoon luisteren, er was geen ruimte voor discussie. Nu is dat ouderwets, maar toen wist ik niet beter.”

Verder had Yip niets te klagen. Doordat het restaurant zo goed liep, droeg hij dure merkkleding en kreeg hij de nieuwste gadgets. Was hij op die spullen uitgekeken, dan verkocht hij ze voor een mooi prijsje aan vriendjes op school. Die waren er blij mee. Typisch Yip, blijkt nu.

Artikel delen