advertorial

Zo zorgt slimme techniek voor een gastvrij terras én meer omzet

Zo zorgt slimme techniek voor een gastvrij terras én meer omzet

Ook als de terrassen straks weer vol zitten wil je je gasten snel, efficiënt en vriendelijk kunnen bedienen. Maar hoe doe je dat als je handen tekort komt in de bediening en in de keuken? Digitale oplossingen, van bestelling tot bereiding én betaling, kunnen uitkomst bieden.

Zodra de zon zich laat zien, zullen gasten weer massaal op het terras neerstrijken. Een feest, na al die donkere maanden. Maar ook een uitdaging: want hoe ga je er, met het huidige personeelstekort, voor zorgen dat al die mensen snel kunnen bestellen en vriendelijk geholpen worden? Met deze tips én digitale vernieuwingen, creëer je een gastvrij en modern terras.

QR-bestellingen

Niemand kijkt anno 2022 meer op van een QR-code op de terrastafels, waarmee gasten snel en makkelijk hun bestelling kunnen doorgeven. “Het gebruik van QR-codes op het terras heeft door corona een enorme vlucht genomen”, zegt Joost Snellink, commercieel adjunct-directeur van Eijsink. “De meeste gasten zijn ermee bekend geraakt. Het geeft ze de mogelijkheid om zelf te bepalen wanneer ze bestellen, zodat ze nooit hoeven te wachten op een medewerker. Ideaal, zeker op een vol terras.”

Gastvrij terras_techniek_booq_QR_bestellen-Eijsink

Flexibiliteit: laat je gast bepalen

Snel bestellen en je drankje krijgen biedt al gastvrijheid. Maar je komt gasten nog meer tegemoet als je ze zélf laat bepalen of ze via een QR-code willen bestellen of bij een medewerker. “Wij adviseren om QR-bestellen bij aankomst kort te introduceren en aan te geven dat beide vormen van bestellen prima door elkaar kunnen worden gebruikt” vertelt Snellink. “En je kunt er met de bestel en betaaloplossingen van ons platform booq ook voor kiezen om te werken met QR-codes op de kassabon. Die overhandig je dan bij het uitserveren van de eerste drankjes aan je gasten, met de uitleg dat ze hiermee eenvoudig snel iets kunnen bijbestellen. Of kunnen betalen op het moment dat ze willen gaan.”

Snellink vervolgt: “Je zult merken dat steeds meer mensen het praktisch vinden om dingen zelf digitaal te regelen. Dat betekent ook dat er meer ruimte komt om mensen die liever bij een medewerker bestellen, snel te helpen en om de digitaal-bestellers vaker te vragen of alles naar wens is. Welke vormen van bestellen en betalen je gasten ook gebruiken: alles komt centraal samen in het kassasysteem en de backoffice. Dat biedt flexibiliteit voor de gasten, maar ook voor het personeel en de ondernemer.”

Meer tips om het maximale uit je terras te halen

Zichtbare en snelle bediening

Ook een belangrijk onderdeel van gastvrijheid: zichtbaar personeel op het terras, dat snel kan reageren. Werken in wijken is een manier om dat te garanderen. “Maar dan is het wel handig als die medewerkers ook alles kan doen: bestellingen opnemen én afrekenen.” Daarom biedt Eijsink ook de mogelijkheid om alle medewerkers in de zaak uit te rusten met een moderne ‘handheld’, waarin ze zowel orders kunnen invoeren als kunnen afrekenen. “Zo hoeven ze nooit tegen gasten te zeggen dat hun collega zo bij ze komt”, zegt Snellink.

Gastvrij terras_personeel_Eijsink-booq-terras Gastvrij terras_personeel_Eijsink

 

Bereidingswijze(r)

Naast snel -en op ieder gewenst moment- kunnen bestellen, is het voor gasten natuurlijk ook belangrijk dat ze hun bestelling vlot krijgen. “Digitale bar- en keukenschermen maken daarin vaak een wereld van verschil. De bestellingen via QR-code of handheld, verschijnen meteen op het juiste productiescherm in de bar of keuken”, legt Snellink uit. “Je kunt bestellingen eenvoudig samenvoegen, dankzij kleurcodes, per wijk, zodat je ze in één keer kunt bereiden en uitserveren. Ook geeft het systeem aan in welke volgorde de bestelling bereid moet worden. Zo kun je veel efficiënter werken en krijgen gasten heel snel hun bestelling – met biertjes met goede schuimkraag, omdat ze pas als laatste aan het blad toegevoegd worden.”

Direct afrekenen

Als de gast wil gaan, wil de gast gaan. “Als je moet wachten om te kunnen betalen, voelt dat niet gastvrij”, zegt Snellink. “Ook daarom is het handig dat gasten met een QR-code kunnen betalen of bij de medewerker in hun wijk direct kunnen afrekenen. Ook daarin schieten de nieuwste oplossingen van booq te hulp.”

Omnichannel services

“booq is gericht op omnichannel service”, vat Snellink het systeem samen. “Je kunt er op een traditionele manier een zaak mee runnen, door bestellingen op te nemen en bonnen te printen, maar je kunt dat ook op een hele moderne manier doen. Maar net waar de gasten – en drukte- om vragen. Bovendien biedt het systeem heel veel inzicht, omdat het niet alleen data verzamelt, maar ook omzet naar bruikbare informatie.

Interesse of meer informatie?

Benieuwd naar wat Eijsink voor jouw horecazaak én terras kan betekenen? Via onderstaande button lees je meer over technische tools voor een uitmuntend terras, hoe zet je personeel het beste in en praktische rekenvoorbeelden om het maximale uit je terras te halen en zoveel mogelijk te verdienen.

Ja! Ik wil mijn terras beter inzetten

Artikel delen