Pizzaketen Sugo: concept van de toekomst

Pizzaketen Sugo: concept van de toekomst

Veel ondernemers zetten hun groeiplannen afgelopen tijd on hold. Herman Hell en Hugo Kruijssen niet. Sterker nog, met de franchiseconstructie van hun pizzaketen Sugo hebben ze een gat in de markt te pakken. “Dit is de nieuwe manier van ondernemen.”

Tekst: Iris Kranenburg
Foto’s: o.a. Pim Ras

Pizzaketen Sugo

Wie over het Utrechtse Vredenburg loopt, treft er Sugo. Een gezellige, mooi vormgegeven en eigentijdse pizzeria. Altijd druk en bekend van de vierkante, luchtige Romeinse pizza’s, die aantrekkelijk zijn uitgestald achter de counter. Je vindt het restaurant van ondernemers Herman Hell en Hugo Kruijssen ook in Rotterdam, Amsterdam en Eindhoven. Zeven stuks hebben ze er. Leuk, maar op zich niet héél bijzonder. Dat blijkt een misvatting.

Sugo

Dubbele omzet dankzij Sugo-counter

Want Sugo is inmiddels een stuk groter dan die zeven reguliere restaurants. Er zijn namelijk ook zestien horecaondernemers in Nederland en drie in België die het Sugo-merk ‘voeren’, zoals dat dan heet, en daar behoorlijk wat extra omzet uit halen. Hell en Kruijssen ontwikkelden hiervoor afgelopen tijd een franchise-constructie.

Het gaat daarbij niet om volwaardige Sugo-restaurants, zoals die van Hell en Kruijssen zelf. Neem ijssalon Tw-ice in Brielle. De eigenaren verruilden een paar tafels voor een Sugo-counter. Geen zitgedeelte, alleen een uitgiftepunt voor to go en delivery. Het resultaat? De omzet is verdubbeld zonder te investeren in extra vierkante meters en personeel. Bovendien kan de zaak nu ook in de herfst en winter draaien. Normaal gesproken waren dat de seizoenen dat de ijssalon dicht was.

Ook Marco Bunk is franchisenemer. Hij plaatste op het terras van zijn restaurant Wilskracht in Rotterdam een Sugo-container met klein terras, voor to go en delivery. Met Wilskracht had hij geen product dat hij makkelijk kon bezorgen, met de Sugo-pizza’s heeft hij dat nu wel. Het Sugo-concept is ook te vinden in een container bij de woonboulevard van Spijkenisse en sinds kort heeft de Hogeschool van Rotterdam zelfs een counter.
En dan is er nog een aantal ondernemers dat geen Sugo-counter of -container heeft, maar wél de pizza’s bezorgt. Bijvoorbeeld vanuit de keuken van hun bestaande restaurant of vanuit een dark kitchen. Geen fysieke locatie dus, maar alleen online zichtbaar. Sugo in de cloud, als ‘virtual brand’.

Pizza

‘Dit is de toekomst’

“Dit is het ondernemen van de toekomst”, zeggen Hell en Kruijssen vastberaden. De mannen namen in 2018 de Sugo-keten over, toen met drie restaurants. Ze ontwikkelden het concept en de recepturen door en wilden groeien. Dat dit nu gebeurt via een franchise-formule was niet de planning, maar een gevolg van de lockdowns. Kruijssen: “Voor corona deden we niet veel aan delivery en to go. Door de horecasluitingen moesten we wel.” De delivery-tak vanuit de eigen restaurants werkte goed, maar de twee wilden meer verkooppunten realiseren zonder daarvoor zelf nieuwe, dure locaties te hoeven openen. Ze deden een test in een van de andere horecazaken van Hell. Hij zegt: “We begonnen tijdens de eerste lockdown met een tijdelijke to go-formule van Sugo in Van Zanten in Rotterdam. We verkleinden het originele concept eigenlijk naar een paar vierkante meter. Dat sloeg aan. Marco Bunk, een bevriende horecaondernemer, was vervolgens de eerste met wie we een franchise-constructie voor to go en delivery aangingen.”

Sugo Restaurant

Hoe werkt zo’n samenwerking met Sugo?

Hell: “Wij zorgen voor keukenapparatuur, zoals een speciale pizza-oven en koelwerkbank, zichtbaarheid op alle online platforms, begeleiding bij de opening, het designproces en trainingen. We hebben sinds kort iemand in dienst die franchisenemers hierin begeleidt.” Kruijssen voegt toe: “Wij zorgen ook voor de pizzabodems. We halen daarvoor verschillende bloemsoorten uit Italië en laten het deeg hier 72 uur rijzen. De bodems worden gemaakt in onze centrale bakkerij in Rotterdam-Zuid. De kwaliteit ervan is dus bij iedere locatie die Sugo verkoopt hetzelfde. In feite hoeft een ondernemer de bestelling alleen af te maken met de toppings die hij bij ons bestelt, te zorgen voor eigen fietskoeriers en eventueel lokale marketing in te zetten.”

Op de hoogte blijven van tips, trends en nieuws? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

 

Wat betaalt een ondernemer hiervoor? “Een eenmalig bedrag voor de investeringen (maximaal twintigduizend euro met counter en tot tienduizend euro voor een virtual brand), een franchise fee en een marketingbijdrage over de omzet”, aldus Kruijssen. Wie zo’n samenwerking aangaat, kan volgens de twee al na vier weken Sugo-pizza’s verkopen. “Maar we gaan niet met iedere ondernemer in zee”, zegt Hell meteen erbij. “Wij moeten een goed gevoel hebben bij iemand, hij moet capaciteit hebben om het goed te doen en het moet passen binnen zijn eigen concept.” Geschikt zijn bijvoorbeeld poke bowlzaken, toko’s, cocktail- en koffiebars, ijssalons en lunchrooms, vervolgt hij. “Maar denk ook aan een hockeyclub die een gezonde pizza wil na het sporten. Middelgrote gebieden zijn het interessantst. Daar is de bezorgconcurrentie minder groot en wonen voldoende mensen.”

Sugo

Meeliften op succes

Dagelijks komt er wel een aanvraag binnen van een ondernemer met interesse. Hell staat er niet van te kijken. “Een hele nieuwe zaak openen is op dit moment niet aantrekkelijk met alle investeringen die erbij komen kijken. Laat staan om personeel te vinden. Met deze franchise-constructie lift een ondernemer mee op het succes van ons merk, maakt hij optimaal gebruik van zijn eigen vierkante meters en personeel en zorgt hij voor een complementaire inkomstenstroom.”
De Rotterdammer vervolgt: “Hij krijgt bovendien meer piekmomenten en bereikt een doelgroep die hij anders niet zou bereiken. Ten slotte kan iedereen met deze formule een goede pizza maken. Bij een hamburger is dat al lastiger, want die bakt iedereen anders.”
En de toekomst van Sugo? De ondernemers denken met deze constructie slim in te spelen op de huidige markt en gaan voor groei. Kruijssen: “We mikken eind volgend jaar op dertig tot veertig verkooppunten. Die capaciteit kan de centrale bakkerij prima aan. Onze droom is om binnen een paar jaar door heel Nederland en België verkrijgbaar te zijn. Binnen een half uur moet iedereen straks een warme Sugo-pizza thuis kunnen eten.”

CV Herman Hell (45)

Twintig jaar geleden opende Herman Hell eetcafé De Hofnar in Rotterdam. Inmiddels vallen onder zijn bedrijf Hell’s Kitchen Horeca Groep negen bedrijven, zoals NRC en Het Zalmhuis in Rotterdam en Het Wapen van Willemstad in Willemstad. In 2018 nam hij met Hugo Kruijssen de Sugo-keten over (toen drie locaties). Daarnaast is Hell vaste columnist van Entree Magazine.

 

 

 

CV HUGO KRUIJSSEN (40)

Tijdens zijn studies (Hotelschool en Bedrijfskundige Informatica) startte Hugo Kruijssen een IT-bedrijf. Na de verkoop reisde hij voor technologie- georiënteerde bedrijven de wereld over. Het idee om ooit terug te keren in de gastvrijheidssector bleef in zijn hoofd spelen. In 2018 deed zich de mogelijkheid voor om de eerste locaties van Sugo over te nemen en ruilde hij zijn Frequent Flyer-pas in voor pizza-ovens.

Sugo is genomineerd voor de Entree Awards! Bekijk hier de andere genomineerden in de categorie Next Generation