Robèr Willemsen: "Horeca wacht op antwoorden"

Robèr Willemsen: "Horeca wacht op antwoorden"

De persconferentie gisteren zorgde meteen daarna voor onduidelijkheid bij veel horecaondernemers. KHN-voorzitter Robèr Willemsen, tevens horecaondernemer, weet iets meer. “Komende weken neemt de overheid een besluit over eet- en drinkgelegenheden.”

 

Tekst: Iris Kranenburg
 

De persconferentie zorgde gisteren voor veel vraagtekens bij horecaprofessionals.
“Ja, de nieuwe en verscherpte maatregelen hadden niet direct betrekking op de horeca. Toen een journalist een vraag daarover stelde aan Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid, gaf hij eigenlijk geen antwoord. Wist of durfde hij niks te zeggen? KHN zocht meteen met Den Haag contact en het antwoord is: komende weken wordt er een besluit genomen over de maatregelen rondom eet- en drinkgelegenheden.”

Wat verwacht u?
“Het is naïef om te denken dat de horeca op 7 april weer opent. Je zou kunnen denken dat er een tussenvorm komt, bijvoorbeeld dat de horeca gefaseerd opent. Maar dit zal zeker niet op 7 april zijn. Eerder mei of nog veel later.”

Stel dat we uitgaan van dat scenario. Wat kunnen we dan verwachten van de gast?
“Ik denk dat mensen in eerste instantie zo blij zijn, dat zij de horeca in groten getale gaan bezoeken, gevolgd door een periode van bezinning. Maar om gasten te trekken moeten horecabedrijven deze crisis natuurlijk wel overleven. Of dat gaat lukken, valt of staat bij de invulling en uitvoering van de financiële regelingen die vorige week door het kabinet bekend zijn gemaakt en de snelheid waarmee die regelingen kunnen worden ingevoerd.”

Waarom is dat zo belangrijk?
“Wat voorbeelden: deze week hebben veel horecaondernemers salaris overgemaakt en allerlei vaste lasten lopen nu gewoon door. Terwijl de inkomsten nul zijn. Daarom is het belangrijk dat ondernemers volgende week al echt concreet iets gaan terugzien van de regelingen. Maar we wachten nu vooral nog op veel antwoorden.”

Zoals?
“Vorige week riep het kabinet onder andere de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) (voorheen: werktijdverkorting) in het leven. Dit is een tegemoetkoming in de loonkosten, afhankelijk van de terugval in omzet. Maar: zitten daar ook andere werkgeverslasten bij, zoals vakantiegeld, en wanneer krijgen werkgevers dit geld op hun rekening zodat ze dit kunnen overmaken aan hun werknemers? Verder is het betalen van huur een punt. Pandeigenaren, waaronder brouwers, moeten nu een juiste afweging maken om samen deze tijd door te komen en even niet denken in verdienmodellen. Als zij zeggen: betaal de huur maar over drie maanden, komt een ondernemer dán in problemen. Ten slotte zouden banken nu coulant moeten zijn, eventueel onder druk van de overheid. Als dit alles goed wordt uitgevoerd, zou de schade mee kunnen vallen.”

En als dit niet goed wordt uitgevoerd?
“Dan is het binnen 4 á 6 weken een bloedbad wat betreft faillissementen en dat geldt niet alleen voor kleine ondernemers. Niemand zit te wachten op dichte ramen, uitkeringen en financiële problemen.”

Er wordt gezegd dat de horeca afgelopen jaren zo goed draaide, dat er nu wel voldoende ‘vet op de botten’ zou moeten zitten.
“Dat beeld heerst bij buitenstaanders ja. Zij zeggen: ‘De horeca heeft jarenlang zijn zakken kunnen vullen, dus nu moet de sector niet piepen’. Zelfs horecaondernemer Won Yip riep dit vorige week. Ja, hij is een goede ondernemer, maar hiermee doet hij de branche echt te kort. De totale horeca-omzet is afgelopen jaren inderdaad gestegen, maar het aantal horecabedrijven óók. Dus per bedrijf is er minder omzet. Daarnaast zijn de kosten enorm gegroeid, denk aan de WAB en BTW. Er blijft simpelweg weinig over en horecaondernemers moeten straks écht goed naar hun marges kijken voor een gezonde bedrijfsexploitatie.”

Wat is de schade voor de horeca tot nu toe?
“Die is nu enorm. De Nederlandse horeca draait maandelijks een omzet van 2 miljard euro, dus reken maar uit wat we nu al mislopen. Dat ondernemers straks hun spaargeld en pensioenpotje moeten aanbreken, moeten zij accepteren. Zaak is dat we daarna weer gas gaan geven om het weer aan te vullen.”

Wie hebben het nu al extra zwaar?
“De event-, hotel- en cateringindustrie. Het virus was al langer in Azië aanwezig, dus het aantal internationale toeristen nam al enorm af en dat raakte die branches dus al maanden geleden. Daarnaast zijn er natuurlijk horecabedrijven die al ver voor de corona-crisis zwaar hadden. Dan komt dit er bovenop.”

Zullen we positief eindigen?
“Graag! Uiteraard, ondernemers maken zich zorgen, maar het saamhorigheidsgevoel in de branche is enorm. Daar kan ik best eens emotioneel van worden. Een paar dagen terug heeft KHN samen met allerlei partners uit de branche het initiatief Help de Horeca gestart. Hiermee kunnen consumenten nu dinerbonnen kopen bij hun favoriete restaurant en deze later verzilveren. Op die manier krijgen ondernemers toch nog geld binnen. Binnen een paar dagen tijd was er al enorm veel gebruik van gemaakt. Het gaat de twee miljard omzet die we maandelijks mislopen niet goedmaken, maar is wel van grote waarde voor de hele branche.”

Tags: 
Artikel delen