Sam Anders (dEP) over licht-trends ná corona

Sam Anders (dEP) over licht-trends ná corona

 

Veel horecaondernemers gebruiken deze periode om hun zaak op te knappen. We vragen Sam Anders, oprichter en eigenaar van dEP de Sfeerontwerpers (creatief ontwerp- en installatiebureau op het gebied van verlichting, geluid en elektrotechniek), welke rol verlichting na de crisis gaat spelen.

 

Tekst: Iris Kranenburg

 

Hoe ervaar jij deze tijd?

“Als heftig voor iedereen die door deze crisis getroffen wordt. Het is onze taak om mee te denken met onze klanten. Hoe kunnen wij hen op een passende manier bijstaan en helpen? We moeten dit met elkaar doen.”

 

Welk effect heeft deze crisis op verlichting?

“Eigenlijk heb je twee soorten verlichting: basis- en sierverlichting. Afgelopen jaren kon het niet gek genoeg met de sierverlichting. Jaren hebben we over-the-top-producties gemaakt. Geweldig! Ondernemers die ná deze crisis een zaak openen, zullen veel kritischer om moeten gaan met hun budget en daarom vooral investeren in basisverlichting die tot in detail moet kloppen. Sierverlichting is de kers op de taart. Wij maken vaak hiervoor zelf op maat gemaakte en creatieve producten, maar het is in de basis bijzaak.”

 

Wat zullen de trends zijn na de corona-crisis als je kijkt naar verlichting?

“Omdat ondernemers hun geld anders gaan uitgeven, simpelweg omdat er nu te weinig binnenkomt, zullen ze kiezen voor verlichting die duurzaam is. Kortom: een duurzaam ontwerp dat minimaal vijf tot tien jaar mee kan, uiteraard voorzien van led-verlichting. Dat betekent dat wát ze aanschaffen van zeer goede kwaliteit moet zijn. Goede verlichting is de basis van een horecazaak hiermee creëer je een sfeervolle, veilige plek waar gasten graag komen. Ik adviseer ondernemers dan ook om op een professionelere en creatieve manier naar verlichting te gaan kijken.”

 

Hoe groot is de rol van verlichting?

“Je kunt een prachtig design hebben, maar die komt met slechte verlichting niet uit de verf. Licht zorgt voor de sfeer. Basisverlichting zie je niet, maar ís er wel. De juiste spotjes boven een mooi linnen gedekte tafel, laten de tafel er écht uitspringen. Een gast wordt daardoor echt gelokt naar die sprankelende tafel. Verlichting die gelijkmatig over het hele restaurant verspreid is geeft ook aantrekkingskracht en die wil je als horecazaak natuurlijk hebben.”

 

Wat merkt jouw bedrijf van deze crisis?

“We werken in deze tijd op een andere manier, maar het werk gaat wel gewoon door. De beslissingsmomenten komen later en nieuwe opdrachten binnen krijgen gaat op dit moment op een andere manier. Er liepen voor de horecasluiting heel veel projecten en hier zijn wij nog druk mee bezig. De ondernemers laten de verbouwing doorgaan en zeggen nog geen opdrachten af, dat laat zien dat zij vertrouwen hebben in de heropening straks. Sterker nog, hoe vreselijk deze tijd ook is, ondernemers hebben nu meer tijd om alles te finetunen. Waar wij voorheen vaak in korte tijd moesten opleveren, is het nu zo dat we meer aandacht kunnen besteden aan de oplevering.”

Heb je een voorbeeld daarvan?

“Neem The Harbour Club Den Haag: dit is een geweldig, maar ingewikkeld project op de bovenste verdieping van het pand. De opening zou zijn op 27 maart en zoals meestal was de tijdsdruk enorm. Nu is er meer tijd om het project op een rustige manier af te ronden en klaar te maken voor de opening. Dit is een mooi voorbeeld van een ondernemer die op een positieve manier gas geeft, ondanks de corona-crisis, dit zien wij gelukkig bij veel van onze klanten.”
 

Dus de horeca zal er na de heropening goed bij staan?

“Zeker! Er zijn veel ondernemers bezig met achterstallig onderhoud. Ik denk dat de horeca er straks, weliswaar aangepast, maar sfeervoller dan ooit uitziet!”

 

dEP de Sfeerontwerpers is een ontwerp- en installatiebureau voor licht, geluid, beeld en elektrotechniek. Het bedrijf is gevestigd in Waddinxveen en heeft veertig mensen in dienst. Het bedrijf werkt voor o.a. restaurants, discotheken, hotels, winkels, ziekenhuizen, scholen, kantoren en musea. Sam Anders is oprichter en eigenaar van dEP. Hij richtte het bedrijf in 1988 op met als doel een nieuw perspectief te brengen in de licht- en geluidsindustrie. 

Wil je meer verhalen lezen van bedrijven en hoe zij omgaan met de corona-crisis? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van Entree Magazine!

Tags: 
Artikel delen