Nóg een lockdown... Zo gaan drie ondernemers ermee om

Nóg een lockdown... Zo gaan drie ondernemers ermee om

Kun je eindelijk open met je restaurant, gooit een lockdown roet in het eten. Gevolgd door nóg een lockdown. En wie weet wat de toekomst nog brengt aan (gedeeltelijke) sluitingen. Hoe gaan ondernemers met een nieuwe zaak daarmee om?

Tekst: Iris Kranenburg en Jeannette Verleg

la ligne

Van lockdown naar lockdown. Zo voelt de carrière van Justin Loock (24) en Gydo Knapen (26) soms. Hun restaurant La Ligne in Landgraaf openden ze een paar dagen voor de eerste horecasluiting. Konden ze daarna eindelijk knallen, kwam de tweede. Én onlangs ook nog een derde. Gedeeltelijk, maar toch. Het goede nieuws: de twee leren van iedere lockdown. Loock: “De eerste keer wisten we niet goed wat we moesten doen. De tweede keer zochten we een baan elders – ik in een frituur- zaak, Gydo als pakketbezorger – en momenteel zetten we vol in op lunch én bezorgen we. Ondernemen is nu onzeker. Je vraagt jezelf vaak af: wanneer gaat het weer mis?”

Ondanks die sluimerende gedachte gaan Loock en Knapen er wel voor. Dat geldt ook voor Sander Monsees (41). Hij opende onlangs met zijn vrouw Brasserie Monsees in Hilversum, net voor de derde gedeeltelijke lockdown. Waarom openen in crisistijd? “De kans om dit pand over te nemen deed zich voor en ik zag een nieuwe sluiting echt niet aankomen. Het overviel me.”

Soorten beginners

Arbeids- en organisatiepsycholoog Tosca Gort spreekt sinds het uitbreken van de crisis regelmatig met beginnende horecaondernemers. Ze ziet drie verschillende soorten. “De eerste is de ondernemer bij wie zich een onverwachte kans voordeed die hij of zij heeft gepakt. Daar zit nog wel energie.” Dan is er volgens Gort de ondernemer die al een tijdje bezig was met voorbereidingen, allerlei investeringen heeft gedaan, en als ‘starter’ geen beroep kon doen op steunmaatregelen. “Voor diegene is het megazuur en lastig om positief te blijven. De derde soort ondernemer kiest voor omdenken, ziet horecawerk voortaan als ‘seizoenswerk’. Hij gaat mee met de grillen van het leven.”

monsees

Monsees ziet zichzelf bij de eerste categorie. “We bezorgen, koken bij mensen thuis, doen lunches, en reserveringen voor grote groepen gaan gewoon door. Mijn vertrouwen in de overheid is gekelderd, maar de goede reacties uit m’n omgeving zorgen dat ik vertrouwen heb in de toekomst. Zeker als deze periode voorbij is, denk ik dat de horeca sterker dan ooit terugkomt.” Loock en Knapen vallen in de tweede categorie. Knapen: “We konden geen gebruik maken van de NOW-regeling en zagen ons spaargeld, waar we jaren zo hard voor hebben gewerkt, verdwijnen. Dat was zwaar. We hebben geluk dat we allebei nog thuis wonen en dus weinig kosten hebben, maar met dit soort financiële onzekerheden wordt het lastig om op onszelf te wonen. Ook met onszelf verlonen denken we weleens: kan het wel?” Overigens hebben de twee helemaal geen spijt van de beslissing te gaan ondernemen. “Het is uitdagend om nu een zaak te hebben en we vinden het nog steeds leuk. We hebben echt geleerd om anders met bepaalde zaken om te gaan. Zo kopen we in een onzekere tijd als deze veel strakker in. We moeten goed voorbereid zijn.”

‘Soms denken we: kunnen we onszelf nog wel loon geven?’

poké perfect

Poké Perfect

En waar kleine bedrijven alles eraan doen om te overleven, groeien veel bekende ketens op dit moment juist snel. Plannen on hold door de crisis? Niet voor broer en zus Gerrit Jan en Quinta Witzel. De eigenaren van Poké Perfect, een healthy foodconcept dat gespecialiseerd is in gezonde maaltijden, openden afgelopen tijd restaurants in onder andere Leiden, Dordrecht en Nijmegen. Ze hebben nu elf vestigingen. “En volgend jaar komen er tien bij”, vertelt Quinta Witzel. In de komende drie jaar gaat het zelfs om 25 nieuwe locaties in de Benelux, mede dankzij de recente investering van het Italiaanse Poke House. Quinta Witzel: “Ondernemen tijdens de crisis heeft zo z’n voordelen. Door de leegstand van retail- en horecapanden konden we betere huurcontracten afsluiten en betaalden we vaak geen overnamekosten. Zonder deze crisis had het ons véél meer geld gekost.” De twee werken deels met franchisenemers, en die constructie blijkt juist in crisistijd in trek. Gerrit Jan Witzel: “Ondernemers kiezen tijdens onzekere periodes graag voor een al bewezen concept.”

‘Blijf er niet in hangen’

Tips voor (beginnende) ondernemers van arbeids- en organisatiepsycholoog Tosca Gort

  • De huidige situatie heeft niets met jou te maken. Het is superoneerlijk, je mág boos worden, dat begrijpt iedereen, maar blijf er niet in hangen.
  • Blijf goed voor jezelf zorgen. Ondernemers zijn altijd gewend tot het naadje te gaan. Maar bewaak je grens, ga niet tot het uiterste. Blijf fit, sport, mediteer, eet goed.
  • Ervaar je een ‘freeze’ en zit je vast? Kijk dan eens voor een loopbaancoach. Dat betekent niet dat je een ander vak kiest, maar het kan rust geven om een plan uit te stippelen, en niet vast te houden aan een verliezende strategie. Dit kan nieuwe energie geven.
  • Zoek eventueel een mentor, iemand uit het vak waar je naar opkijkt en respecteert. Bedenk: alle grote leiders hebben adviseurs.

Op de hoogte blijven van alle trends in de horeca? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Artikel delen