Verdienmodel met hybride events
Branchenieuws

Verdienmodel met hybride events

Hybride events blijven ook na corona populair. Kunnen horecabedrijven daar een verdienmodel van maken? Daniël Verheij, hoofdredacteur van locaties.nl, denkt van wel.

Alleen op de hoogte blijven of invliegen?

“Voorheen was het heel normaal dat bezoekers van internationale congressen over de hele wereld werden ingevlogen”, begint Daniël Verheij van locaties.nl. Dat gedrag verandert volgens hem onvermijdelijk door de huidige pandemie. “Hybride events vormen nu én straks daarom een uitkomst. Wie live netwerken belangrijk genoeg vindt om in te vliegen, woont een event in het echt bij. Wie alleen op de hoogte wil blijven en de kennis wil meekrijgen, koopt een kaartje voor het online event.”

hybride events opname

Andere denk- en werkwijze

Weinig locaties zijn blij met de trend, geeft Verheij aan. “Locaties die voor hybride evenementen geboekt worden, krijgen minder bezoekers en moeten dat financiële gat dichten. Dat is moeilijk, maar ik ben ervan overtuigd dat het wel kan. Je moet alleen slim zijn en durven investeren in de juiste tools, zodat het voor de opdrachtgever het ook waard is om extra te betalen.” Want het organiseren van een hybride event vereist wel een andere denk- en werkwijze dan horecaondernemers met een eventruimte gewend zijn.

Verheij: “Tijdens de eerste golf werd er over het organiseren van hybride events vaak te makkelijk gedacht. De online kijkers kregen meestal exact hetzelfde voorgeschoteld als de live-gasten.” Waar moet je in elk geval aan denken? “Een must zijn goede belichting, goed geluid, de kwaliteit van het internet en veiligheid. Zo creëer je met LiFi (draadloos internet via licht) gemakkelijk beveiligde verbindingen die van buitenaf niet of nauwelijks te hacken zijn. Online producties worden gewoon steeds professioneler en de kijker veeleisender.”

Percentage per ticketomzet

Maar je kunt als horecaondernemer nog een stap verder gaan. Verheij: “Denk aan het uit handen nemen van het uitnodigingstraject en het beheren van de website waarop bezoekers al warm worden gemaakt voor het event.” En: “Je kunt een percentage van de ticketomzet vragen of een vast bedrag per online deelnemer rekenen.”

Vooral voor hotelketens met een internationaal netwerk liggen er kansen, denkt Verheij. Hij noemt wat voorbeelden: “Denk aan multinationals die hybride events in meerdere landen tegelijkertijd willen laten plaatsvinden. De keynote-sprekers worden dan op meerdere hotellocaties gestreamd.”

Daarnaast kunnen sprekers vanuit een studio in een Hilton-hotel in de eigen woonplaats een presentatie geven. Deze wordt uitgezonden in het Hilton-hotel waar het congres plaatsvindt.” Dan besluit Verheij: “Live bijeenkomen blijft noodzakelijk en voor velen heeft dat de voorkeur. Maar hybride is een hele mooie oplossing.”

Op de hoogte blijven van nieuws uit de horeca? Meld je aan voor de Entree nieuwsbrief!