Gaan deze horecaconcepten doorbreken?

Gaan deze horecaconcepten doorbreken?

Ondanks corona blijft de horeca volop in beweging. Welke ontwikkelingen zien we nu én straks als de branche weer volop kan draaien? We noemen er vijf om in de gaten te houden.

Tekst: Iris Kranenburg

1. Roaring Twenties

De roaring twenties uit de vorige eeuw! Associaties met die losbandige periode na de Eerste Wereldoorlog en Spaanse Griep worden nu graag gelegd. Logisch. Het leven werd gevierd en mensen lieten het geld rollen. Life in full swing! Veel sociologen en trendwatchers verwachten zodra de horeca weer open is een herleving van deze tijd. Krijgen we inderdaad een Summer of Love? In elk geval is één ding zeker: de horeca is hiervoor een uitstekende plek. Foto: Bar Rouge in Amsterdam.

2. Dessertrestaurants

Lang waren dessertrestaurants alleen in het buitenland te vinden. Zoals Cakes & Bubbles in Londen van chef Albert Adrià. Of CODA* in Berlijn, dat zelfs in 2018 een Michelinster kreeg en waar de gast een zevengangenmenu met cocktailpairing krijgt. Maar Nederland blijft niet meer achter. Tim Koldenhof opent binnenkort de Dessert Club in Apeldoorn. Patissiers Bart de Gans en Maurits van der Vooren nemen de culinaire invulling voor hun rekening en zetten een dessertdiner van zeven gangen op de kaart. Dat dit een succes gaat worden, staat buiten kijf: de pop-upedities van de Dessert Club op het Zwitsalterrein in Apeldoorn waren afgelopen zomer binnen een dag uitverkocht. En als we culinair trendwatcher Mara Grimm mogen geloven, zijn patissiers en bakkers sinds de coronacrisis de nieuwe influencers. Foto: CODA* in Berlijn.

 

3. Horeca-abonnementen

Het is normaal om maandelijks een vast bedrag te betalen voor Netflix, HelloFresh of de sportschool. Maar waarom zou dat bij hotels, (koffie)bars en restaurants niet kunnen? Het is zeker iets om over na te denken: sinds de lockdowns zien we nóg meer het belang in van een vaste gastenkring én van een regelmatige inkomstenstroom. In Amerika is het al normaler, vooral in het fast casual-segment. Het meest succesvolle voorbeeld is lunchroom Panera. Die heeft sinds een jaar een koffie-abonnement voor negen dollar per maand. Met succes: binnen een paar maanden waren er achthonderdduizend abonnees.

 

4. Hotelbars- en restaurants

Veel Nederlanders stappen niet snel een hotelbar of -restaurant binnen om wat te eten of drinken. Brengt de coronacrisis daarin verandering? Door alle hotelovernachtingen in eigen land maken mensen immers automatisch kennis met de bars en restaurants van hotels waarin ze verblijven. Een positieve ontwikkeling, want we krijgen er dit jaar weer een hoop pareltjes bij! Zo opent binnenkort INNSiDE by Mélia in Amsterdam en krijgt het een skybar op de negentiende etage. Hotelgroep WestCord opent dit voorjaar The Market in Groningen, mét restaurant. En twee in het buitenland: Fine Fleur, het restaurant dat Jacob Jan Boerma en Thomas Diepersloot in het voorjaar openen in hotel Botanic Sanctuary Antwerp. Dit hotel in een oud-klooster wordt gezien als de spectaculairste hotelopening van dit jaar bij onze zuiderburen. Tot slot nog eentje om naar uit te kijken: hotel NoMad in Londen, dat in april opent. Foto: Hotel The Market in Groningen (opent op 1 mei).

 

5. Clubrestaurants

De kans dat restaurants met clubachtige sfeer straks nog populairder worden is aanzienlijk. Het nachtleven staat immers op een laag pitje en er is weinig perspectief, maar mensen hebben wel de behoefte om lekker op stap te gaan. Een mooi voorbeeld is restaurant Bar Rouge in Amsterdam: een plek die sexy oogt en waar Parijse nachten met live-entertainment weer tot leven komen. Foto: Bar Rouge in Amsterdam

Tot eind april staan de online-kanalen van Entree Magazine in het teken van de terrasheropening. Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief!

Tags: 
Artikel delen