Robèr Willemsen (KHN) reageert op verlenging

Robèr Willemsen (KHN) reageert op verlenging

Eet- en drinkgelegenheden blijven nog minimaal tot en met 28 april gesloten. KHN-voorzitter Robèr Willemsen reageert op het besluit en praat ons bij over de laatste horeca-ontwikkelingen.

 

Tekst: Iris Kranenburg

 

Wat is je eerste reactie op de persconferentie van gisteren?

“Niemand ging er vanuit dat de horeca op 7 april weer ‘gewoon’ open zou kunnen. De verlenging hadden we verwacht en is blijkbaar ook nodig. Horecaondernemers snappen het besluit en ook KHN heeft er alle vertrouwen in dat dit een goede overweging is van het kabinet. Maar goed, voor de horeca én veel andere sectoren is dit wel een klap in het gezicht. De hele maand april valt weg en de kans is groot dat het nog langer duurt. Dat liet de premier gisteren tijdens de persconferentie duidelijk merken.”

Even recht voor z’n raap: gaat de horeca uit deze crisis komen?

“De horeca gaat hier niet zonder schade uitkomen en iedere ondernemer zal zijn spaarpot moeten aanbreken. Ja, er gaan bedrijven failliet. Zowel bedrijven die al voor de crisis niet lekker liepen, als gezonde bedrijven. Maar simpel gezegd: als iedereen wat water bij de wijn doet, heb ik vertrouwen in een goede afloop voor het overgrote deel van de bedrijven.”

Dat klinkt positief!

“Ja, maar het wil niet zeggen dat er geen angst is. Sterker nog, horecaondernemers zijn heel bang dat de financiële hulp niet op tijd komt en dat faillissement alsnog op de loer ligt. Daarom doen wij er alles aan om die hulp snel op gang te laten komen.”

Veel hangt in dat kader af van de uitwerking van de NOW (loonkostensubsidie). Hoe staat het daarmee?

“Op 31 maart zijn de details van de NOW bekend gemaakt. De voorwaardes zijn nu een stuk duidelijker. Het is goed om te weten dat de overheid er naar streeft het loket op 6 april te openen, maar het is belangrijker dat er snel wordt uitbetaald. Ik geloof dat iedereen die er recht op heeft wel zijn geld krijgt, maar is het gisteren beloofd termijn haalbaar? Het kabinet heeft laten weten dat ondernemers het geld binnen twee tot vier weken op hun rekening hebben staan. En: het gaat om een voorschot en is een voorschot genoeg? Vorige week hebben veel ondernemers de salarissen voor maart al moeten voorschieten en als dat in april weer moet gebeuren zullen voor velen de problemen nóg groter worden. Verder zijn er volgens ons nog steeds punten voor verbetering als we kijken naar de NOW-regeling.” Lees hier hoe je in aanmerking komt voor de NOW-regeling.

Zoals?

“De NOW loonkostensubsidie wordt nu gebaseerd op de loonsom van de maand januari. Dat is in de horeca meestal de maand met de laagste loonkosten. Daar zou een andere referentiemaand voor in de plaats moeten kunnen komen. Ook wordt in de horeca veel gebruik gemaakt van payrollbedrijven. Ook payrollbedrijven kunnen gebruik maken van de NOW, maar onduidelijk is hoe horecaopdrachtgevers de payrollfactuur kunnen korten vanwege NOW-beroep door het payrollbedrijf. Daar moet ook duidelijkheid over komen. En ten slotte; ook de WAB schiet nu zijn doel voorbij. Wij roepen op tot uitstel van de toepassing van hoge premies en het verplichte aanbod voor vasten uren tot eind 2021. Deze week gaan we daarover in gesprek met het UWV.”   

De doorlopende huren vormen nog steeds een probleem voor horecaondernemers. Kun je daar al meer over zeggen?

“Het is één van de grootste pijnpunten nu en veel verhuurders en pandeigenaren nemen een starre houding aan. Wij ontvangen steeds meer signalen van ondernemers die financieel in de problemen komen door onwelwillende verhuurders die niet willen meewerken aan kwijtschelding van de huur. In sommige gevallen wordt de betaling uitgesteld, maar dat is volgens ons slechts het verschuiven van het probleem omdat een ondernemer straks met dubbele lasten zit. Het kan niet zo zijn dat verhuurders hun poot stijf houden en daarmee horecaondernemers in de problemen brengen. De vastgoedsector moet ook een deel van de pijn pakken. KHN eist dat verhuurders worden gestimuleerd om mee te werken aan afstel of in elk geval uitstel van huren. Als dat niet gebeurt móet de overheid snel ingrijpen of moeten huurders (financiële) hulp krijgen. Anders lopen de schulden snel op. We zijn hierover in gesprek met o.a. brouwers en het Ministerie van Economische Zaken.”

Waar voert KHN nog meer gesprekken over?

"Wij zijn continu met de overheid in gesprek over de noodzakelijke maatregelen om de horeca te helpen om deze coronacrisis goed door te komen. We eisen solidariteit van boekingssites, zoals Booking.com en Expedia. We voeren gesprekken met allerlei leveranciers als het gaat om het tonen van coulance. Onze landelijke oproep aan de VNG en onze lokale lobby richting gemeenten voor uitstel of kwijtschelding van belastingen begint zijn vruchten af te werpen en zoals eerder gezegd; we zijn in gesprek met het Ministerie van Economische Zaken omtrent de doorlopende huren."

Wat vind je van de opstelling van de overheid tot nu toe?

“Ik vind hun inzet en wil bewonderingswaardig. Ze doen hun stinkende best. Alles valt of staat nu bij de snelheid waarmee de maatregelen uitgevoerd kunnen worden.”

Je bent namens KHN continu bezig en in het nieuws. Is het vol te houden voor je?

“Het klinkt misschien slap, maar het is in de tijd dat ik KHN-voorzitter ben de eerste keer dat ik echt enorme druk voel vanuit de branche. Wij doen er alles aan om dingen voor elkaar te krijgen. Ik dacht vannacht, ja de crisis bezorgt mij echt slapeloze nachten, aan alle ondernemers die ik afgelopen tijd sprak. Soms hoor ik schrijnende verhalen, maar altijd vol moed. Ik ben echt trots op wat we tot nu toe bereikt hebben. Den Haag heeft ons zelfs laten weten dat wij het goed doen en er als branche vroeg bij waren met onze lobby. Ik snap dat niet álles wat wij willen kan, maar we blijven vechten voor de Nederlandse horeca.”

Wil je weten hoe horecaondernemers tijdens de corona-crisis te werk gaan? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van Entree Magazine!

 

Tags: 
Artikel delen