Dick Slootweg (Bidfood): "Blijf communiceren"

Dick Slootweg (Bidfood): "Blijf communiceren"

Horecaondernemers zitten in deze tijd niet stil, maar leveranciers óók niet. Dick Slootweg, managing director van groothandel Bidfood: “Juist nu is het onze taak om de horeca bij te staan.”

 

Tekst: Iris Kranenburg

Hoe gaat het met Bidfood nu?
“Natuurlijk is de crisis hier ook hard ingeslagen. De horeca zorgt normaal gesproken voor 70% van onze bestellingen en die liggen nu grotendeels stil. De overige 30% leveren we aan o.a. zieken-, bejaarden- en zorghuizen, cateraars en gevangenissen en die lopen natuurlijk wel door.”

En dat in zo’n korte tijd. Dat vergt crisismanagement. Hoe gaan jullie daarmee om?
“Wij hebben een vast crisisteam voor als er iets gebeurt. Hierin zitten onder andere collega’s uit het operationeel managementteam, het interne en externe communicatie-team, de IT, finance en ikzelf. De avond van de horecasluiting was ons draaiboek klaar en nog voor de daadwerkelijke sluiting om 18.00 uur, wisten we al hoe we de organisatie na dat weekend moesten inrichten. Nee, geen makkelijke taak en Rutte verwoordde het toen al mooi: “Met 50% van de kennis moet je 100% van de beslissingen nemen.” Het belangrijkste voor ons is in elk geval: transparante interne en externe communicatie.”

Waarom is dat zo belangrijk?
“Kort gezegd: dat geeft rust en dat is nodig. Onze kerntaak is het beleveren van onze klanten, maar juist nu kunnen wij onze kennis breder inzetten. Onze klanten hebben veel vragen over allerlei onderwerpen en via tools die wij hebben opgezet (zie onder) voorzien wij in die behoefte. Dat dat duidelijk naar buiten gecommuniceerd moet worden, is essentieel. Daarnaast zit een groot deel van ons personeel thuis, denk aan de meeste vrachtwagenchauffeurs. Ook zij willen weten hoe het gaat en betrokken blijven. Op ieder niveau hebben we Whats App-groepen zodat iedereen betrokken blijft. Ten slotte wijs ik er iedere horecaondernemer op: blijf communiceren met je gasten zodat ze na de crisis blijven komen. Bidfood probeert daarin een steentje bij te dragen.”  

Op welke manier?
“Wij bieden digitale ondersteuning aan onze klanten en krijgen daarop goede reacties. Vorige week lanceerden we bijvoorbeeld de website E-food waarop ondernemers makkelijk een bezorgservice kunnen opzetten. Sommigen behaalden in een week al 6.000 en 7.000 euro omzet. Dat zijn vaak wel lagere omzetten dan normaal, maar zorgt wel voor cashflow. Daarnaast hebben we het initiatief Horeca Samen Sterk, waarop mensen een lunch- of dinerbon kunnen kopen hun favoriete restaurant. Dat zorgt nu voor liquide middelen en straks voor gasten. Ten slotte hebben we wekelijks webinars. De ene keer beantwoorden we vragen over werktijdverkorting en volgende week gaat het over de inzet van social media. Volgende week staat bijvoorbeeld een webinar gepland samen met Milo Berlijn en deze week hadden we speciale sessie voor onze Chinese cafetariaondernemers met tolk. Die deed het met 12.000 views heel erg goed.”

Hoe hebben jullie die initiatieven zo snel op touw gezet?
“Er werken tweeduizend mensen bij Bidfood en die hebben zich vanaf dag één ingezet om samen door deze crisis te komen. Heel bijzonder is dat. Dit is iets wat we samen moeten doen.”

Hoe is het contact met buitenlandse Bidfood-vestigingen?
“We hebben ontzettend veel vestigingen in 35 landen. Normaal gesproken komen de managing directors twee keer per jaar bij elkaar. Nu hebben we op vaste tijden digitaal overleg om te horen hoe het gaat. Toen vorige week de Bidfood-vestiging in het Chinese Wuhan weer opende en de eerste leveringen weer kon doen, was dat écht gaaf om te horen! Dat laat zien dat we allemaal uit deze crisis komen en biedt licht aan het eind van de tunnel. Maar belangrijker nog: landen leren van elkaars aanpak. Zo willen de locaties in Engeland en Australië onze initiatieven uit Nederland adapteren.” 

Welke tip heeft u voor horecaondernemers?
“Blijf communiceren met je gasten. Belangrijk voor nu én straks. En bedenk goed: deze crisis is eindig! Gelukkig zitten we in een branche met veel daadkracht, saamhorigheid en creativiteit. Hier komen we uit, ondanks dat deze crisis iedereen hard raakt. Eten en drinken verbindt en mensen willen altijd gastvrijheid, dat geldt straks ook nog.”

Tags: 
Artikel delen