Dit zijn de 9 belangrijkste horecatrends van dit moment

Dit zijn de 9 belangrijkste horecatrends van dit moment

De genomineerden van de Entree Awards laten altijd een aantal ontwikkelingen in de branche zien. Welke zien we dit keer? Goed om vooraf te weten: de genoemde bedrijven met een nominatie zeggen niks over de uitslag. Deze wordt (als de coronasituatie het toelaat) op 31 januari 2022 bekendgemaakt in Theater Amsterdam. Je leest de 9 horecatrends van 2021 hieronder.

 

Tekst: Iris Kranenburg

Retail Renaissance

De traditionele winkel heeft het moeilijk en veel panden staan dan ook leeg. Merken vernieuwen daarom om toch klanten te trekken, bijvoorbeeld met horeca-elementen. Retail-experts zeggen zelfs dat we in een retail-renaissance zitten. Neem House of Rituals, de nieuwe flagshipstore van beautymerk Rituals in Amsterdam. Hier wordt de bezoeker met wellness, retail én een restaurant onder één dak ondergedompeld in het merk Rituals. Of neem Tony Chocolonely dat pal naast hun winkel in Amsterdam een restaurant opende. En het nieuwe Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam waar de bezoeker met winkels, bars, restaurants, bioscoopzalen, een Instagram-museum en een versmarkt een ‘360-graden shopping-experience’ krijgt.

Nieuwe generatie vakantieparken

Nederland heeft te maken met een volgende generatie vakantieparken met oog voor nieuwe concepten en nieuwe doelgroepen. Neem The Unbound, een hip designpark in Amsterdam dat zichzelf presenteert als boetiekhotel. Terecht, want met een goed restaurant, verzorgd ontbijt, bedden die worden opgemaakt en een wellnessruimte komt het aardig in de buurt van een hotelconcept. De individuele eigenaren moeten het opnemen tegen grote partijen zoals EuroParcs, Center Parcs en Roompot. Want ook dáár staat vernieuwing hoog op de agenda. Neem de samenwerking tussen Roompot en de ondernemers van Break Away Concepts. Die leidde tot de designhuisjes van Cuber in Hoenderloo met de vrijheid van een vakantiehuisje en de services van een goed hotel. Of neem het hippe Terhills van Center Parcs, net over de grens in België. Tot slot het Solo Retreat-concept van EuroParcs: tiny houses voor één persoon. Nu staan de huisjes alleen nog in EuroParcs in Otterlo, maar straks in meerdere parken.

horecatrends

Cocktailbars: Nederlandse producten en ‘kleine’ ondernemers

Veel nieuwe cocktailbars worden gerund door bartenders die een zaak openen, meestal met beperkte middelen en op plekken die geen AAA-locaties zijn. Welke ontwikkelingen ziet de Entree Awards-jury op de kaart? De cocktails zijn vaak een nieuwe interpretatie van bekende cocktails en het gebruik van Nederlandse producten is in trek. Mezcal blijkt verder een favoriete drank onder bartenders, vooral in de ‘echte’ cocktailscene. En steeds vaker staat de hoeveelheid units alcohol in een cocktail op de kaart. Tot slot zien we regelmatig huisgemaakte cordials en shrubs en citrusvruchten die worden vervangen voor acids: zuren in poedervorm. Deze maken de cocktail langer houdbaar en zorgen ervoor dat er niet geïmporteerd hoeft te worden.

diner entertainment

Diner Entertainment

De kans dat restaurants met clubachtige sfeer en/of entertainment-elementen nog populairder worden is groot. Het nachtleven staat immers voorlopig nog op een laag pitje. Voorbeelden onder de genomineerden zijn Bar Rouge, Bellezza en The Harbour Club Theater in Amsterdam, waar eten op hoog niveau hand in hand gaat met allerlei vormen van entertainment. Van complete show, tot visuals en danseressen tussen de tafels.

Shop-In-Shops

Slimme shop-in-shops kunnen zorgen voor een hoop positieve extra’s voor beide partijen. In de retail zijn ze al veel langer zichtbaar, nu zijn ze ook bij de horeca in trek. Zo opende Dunkin’ Donuts onlangs vestigingen in de hotellobby’s van Van der Valk in Uden, Ridderkerk en Amersfoort en zijn er counters van pizzaketen Sugo te vinden in andere horecazaken. Dan The Tosti Club: die is inmiddels in dertien locaties van SPAR te vinden. Tot slot grab and go-concepten in hotels en kantoren: micro-supermarkten, soms onbemand, die vaak goede producten, snelheid en (digitaal) gemak bieden. Voorbeelden zijn Pura Go, Rootz Kitchen, Grab &Co, Stach en Wundermart. Retaildeskundige Art Frickus ziet dit soort samenwerkingen als een kans. “In Azie zie je ze heel veel. Lokale horecaondernemers die een pop-up mogen openen in de supermarkt. Goed voor het aanbod en imago van de supermarkt (lokaal, sympathiek, kwaliteit), goed voor de naamsbekendheid van de horecazaak é n goed voor de consument, die op zoek is naar gemak. Win-win-win dus.”

horecatrends

Horeca stapt in retail

Steeds vaker verkopen horecabedrijven ook producten. Een ontwikkeling die jaren geleden al werd ingezet - denk aan de merchandise van het Hard Rock Café - maar nu op grotere schaal zichtbaar wordt. Zo heeft het gloednieuwe Hotel âme in Rotterdam een eigen conceptstore met Japanse accessoires en zelfgemaakte keramiek en opent het Strandhotel in Cadzand binnenkort een winkel vlakbij het hotel. Restaurantketen Bavet verkoopt verder eigen merchandise en ketens als YB en Vegan Junk Food Bar lanceren foodproducten voor in de supermarkt. Een goede manier voor een extra omzetstroom en goed voor de naamsbekendheid.

hotspot lobby

Lobby als hotspot

Lang was de lobby een plek waar de gast incheckte en snel weer wegging. De opening van Ace Hotel in New York in 2009 bracht hierin verandering. Als je hier binnenkomt, voel je meteen de bruisende energie en zie je een mix van locals en hotelgasten. Hoe de oprichters dat voor elkaar krijgen? Er is muziek, in het weekend staat er een dj, er is een goede bar, er zijn samenwerkingen met toffe merken en er staan grote tafels om aan te werken. Er wordt wel gezegd dat Ace het hotellandschap voorgoed heeft veranderd. Inmiddels is in veel meer hotels de lobby een fijne plek, iets wat we ook zien bij veel van de genomineerde hotels.

Groeiconcepten

Horecaformules zullen de komende jaren groeien. Dat liet kennisorganisatie Foodservice Instituut Nederland (FSIN) onlangs weten. Voorbeelden zijn de Belgische restaurantketen Bavet die nu een eerste locatie heeft in Maastricht en meerdere zaken gaat openen in Nederland, en Poké Perfect dat nu elf locaties heeft en er volgend jaar deels met franchisenemers tien opent. De oprichters zien sinds de coronacrisis een nadrukkelijk toegenomen interesse in hun franchisemodel.

dineren aan de bar

Dineren aan de bar

Uitgebreid dineren aan de bar zit niet in het DNA van veel Nederlanders. Of brengen nieuwe restaurants daarin verandering? Zaken zoals Wils*, Klein Breda, Cielo, De Juwelier (Amsterdam) en Vigor (Vught) zetten namelijk in op én gewone tafels én barplekken. Bij Tres (Rotterdam), 212** en Undercover (Amsterdam) zijn zelfs helemaal geen tafels. Bij deze ‘no table restaurants’ eten gasten letterlijk aan de keuken. De gast ervaart een bijzondere interactie met de chef en ziet precies waar die mee bezig is. Eigenlijk begeeft de gast zich dus in een soort intieme theatershow.

Artikel delen