ENJAY wint Horecava Innovation Award 2022

ENJAY wint Horecava Innovation Award 2022

Op 3 februari maakte de Horecava de winnaars van de Horecava Innovation Award 2022 bekend. ENJAY is met hun Energie terugwinsysteem de overall winnaar. Daarnaast heeft de jury uit 170 ingezonden innovaties vier categoriewinnaars en een winnaar van de Duurzaamheid Award Karel de Vos bekendgemaakt.
 

Overall winnaar ENJAY

Het energie terugwinsysteem van ENJAY is de winnende inzending en weet een snelle terugverdientijd te verbinden met een belangrijk milieuaspect: het terugdringen van de CO2 uitstoot. De technische toepassing van deze inzending bestond al, maar is dusdanig aangepast dat er meer rendement uit de afzuigkap gehaald kan worden. Volgens ENJAY kan een gemiddeld restaurant een besparing van 85.000 kWh aan stookkosten realiseren, wat gelijk staat aan ongeveer 13.000 Euro. Daarnaast wordt er zo’n 25 ton minder CO2 uitgestoten wanneer het terugwinsysteem van ENJAY toegepast wordt. ‘Veel ingezonden innovaties dragen bij aan het verbeteren van de omzet en marge, juist in deze zware tijden voor de branche. Met een overduidelijk door de jury gekozen Overall winnaar met een oplossing voor het klimaatvraagstuk en een lagere energierekening voor veel horecabedrijven!’, aldus juryvoorzitter Hayk Simons. Het energie terugwinsysteem van ENJAY is naast terechte overall winnaar, ook de winnaar van de categorie ‘Equipment & Services’.

Winnaar categorie Concepts, Interior & Design: Sugo Pizza

In deze categorie is Sugo Pizza de winnaar met Het Sugo Delivery & To Go. De jury laat weten: ‘Sugo begon als een ‘gewone’ pizzaketen. Maar met de nieuwe franchiseformule die niet draait om het openen van reguliere restaurants, maar om virtual branding en shop-in-shops kunnen ook andere horecaondernemers meeliften op het succes van het merk. Horecamannen Herman Hell en Hugo Kruijssen zetten hiermee slim in op merkbeleving, delivery en efficiëntie. Met succes: zonder te investeren in extra vierkante meters of personeel is de omzet van inmiddels zo’n twintig ondernemers verhoogd. Het concept klopt van a tot z. Dit concept van franchising biedt enorme kansen voor veel horeca-ondernemers en we beschouwen Sugo als vaandeldrager van deze nieuwe manier van franchisen. We verwachten dat vele zullen volgen.’

Winnaar Digital, Apps & Social Media: Scanfie

In deze categorie is Scanfie de winnaar met het All-1-Systeem. ‘Scanfie is een overzichtelijke alles-in-1 besteloplossing die zeer flexibel in te zetten is.’, vindt de jury,  ‘Gasten kunnen met Scanfie zelf bestellen via een QR-code, waarbij de bestelling direct bij de bar of in de keuken uitkomt. Zo kun je als bedrijf ondanks het personeelstekort en de coronamaatregelen blijven voldoen aan de verwachtingen van je gasten. De combinatie van alle verschillende functionaliteiten, de eenvoudige koppeling met andere systemen en het overzichtelijke dashboard, maken Scanfie een krachtige tool voor elke ondernemer!’

Winnaar Food & Beverage: D’Arta

D’Arta is de winnaar in deze categorie met de salade ‘Green Cuisine ‘easy Indian Summer’. ‘Deze gezonde, plantaardige, koude salade, vrij van kleurstoffen of bewaarmiddelen, speelt in op het gevoel van de gast om op een andere manier naar eten te kijken en daar dan ook een bewuste keuze in te maken’, legt de jury uit. ‘Het speciale vries procedé zorgt ervoor dat er geen kleur en smaak verloren gaat. Op vele fronten een aanwinst in de huidige, aan verandering onderhevige, markt zowel voor de consument als de gast.’

Winnaar Duurzaamheid Award Karel de Vos - Ozarka

Ozarka is de winnaar in deze categorie met het gesloten circulaire systeem ‘Re-usable as a service’. Deze winnaar is gekozen uit alle genomineerden van de Horecava Innovation Award. De Duurzaamheid Award is vernoemd naar oprichter en eerste voorzitter van de Horecava Innovation Award. 

De jury is enthousiast over het systeem: ‘Afgelopen jaren, en zeker in deze coronatijd, wordt er heel wat afgehaald bij en thuisbezorgd door horecaondernemers. Hierbij is het shocking om te zien hoeveel eenmalige plastic verpakkingsmateriaal daarbij komt kijken. Kan dat nou niet beter? Wij willen herbruikbare verpakkingen zien; niets heeft meer impact op een beter milieu dan hergebruik! Maar hoe organiseer je dat gebruikte verpakkingen ook weer terugkomen en daadwerkelijk opnieuw worden gebruikt? Daar heeft Ozarka goed over doorgedacht. Wij worden blij van het gesloten circulaire systeem dat zij hebben ontwikkeld.’ 

 

Benieuwd naar alle genomineerden van de Horecava Innovation Awards? Lees dit artikel!

 

Artikel delen