20 LinkedIn tips voor horecaondernemers

20 LinkedIn tips voor horecaondernemers

LinkedIn is misschien niet het meest voor de hand liggende platform voor een horecazaak. Al is het wel een belangrijk platform om nieuw personeel te vinden en om een iets oudere doelgroep aan te spreken dan je doet via Facebook en Instagram. Marjolein Bongers van adviesbureau House of Social Media, houdt de ontwikkelingen op LinkedIn nauwlettend in de gaten. Ze legt uit waarom het als horecaondernemer slim is om een bedrijfspagina aan te maken, ze tipt vijf leuke en nuttige LinkedIn-tools en geeft tips hoe je personeel werft via LinkedIn.

20 LinkedIn tips voor de bedrijfspagina van je horecazaak:

Volgens Marjolein Bongers fungeert een bedrijfspagina op LinkedIn eigenlijk vooral als visitekaartje. “Zo’n pagina is een goed idee als je medewerkers in dienst hebt die actief zijn op LinkedIn en hun profiel aan jouw bedrijfspagina koppelen. Als hun profiel bekeken wordt, klikken bezoekers sneller door naar jouw bedrijfsprofiel.”

LinkedIn tips

Verwacht echter niet teveel van het profiel als ‘actief account’ op LinkedIn. “LinkedIn geeft personen voorrang op bedrijven, als het aankomt op zichtbaarheid in de feed. Berichten van bedrijfspagina’s hebben een bereik van zo’n 5 tot 10%, terwijl je medewerkers met hun berichten veel meer mensen bereiken. Steek dus niet al je tijd en energie in die pagina, maar zorg er gewoon voor dat je ‘m netjes bijhoudt.” Hoe een goede bedrijfspagina eruit ziet? Bongers geeft tips:

  1. Plaats ongeveer eens per week iets op je bedrijfspagina.
  2. Gebruik de content van je Instagram-account niet in dezelfde vorm voor LinkedIn. Op Instagram bereik je je gasten, op LinkedIn eerder de office manager die een bedrijfslunch regelt. Bovendien hebben mensen die je op beide platformen volgen geen zin om alles dubbel te zien.
  3. Content die werkt? Stel je medewerkers voor, plaats vacatures of breng een arrangement onder de aandacht. Vertel je bedrijfsverhaal, maar dan in kleine stukjes.
  4. Ondersteun je updates met mooi beeld. Dat wordt op LinkedIn ook steeds belangrijker.
  5. Ria Joosten Catering & Evenementen doet dit heel goed. Bekijk haar bedrijfspagina eens als voorbeeld.

Vijf LinkedIn-tools voor horecaondernemers om (vaker) in te zetten

LinkedIn gebruik je niet enkel om zo nu en dan een update te plaatsen. Je kan er namelijk veel meer uithalen. Marjolein tipt vijf leuke, nuttige, minder bekende LinkedIn-tools die handig zijn voor horecaondernemers:

  1. Voeg pdf’s toe
    “Sinds kort kun je op LinkedIn pdf-bestanden uploaden waar mensen doorheen kunnen scrollen. Heel handig om je arrangementen mooi vormgegeven op een rij te zetten. Gebruik per pagina één foto en weinig tekst.”
  2. Gebruik hashtags
    “Per post kun je het beste drie tot vijf relevante hashtags gebruiken. Eén daarvan zou altijd de naam van je zaak moeten zijn, zodat je volgers en medewerkers ook met die hashtag over jou praten. Hierdoor kun je makkelijk volgen wat er online over je gezegd wordt.”
  3. Zet Coverstory in
    “LinkedIn heeft een nieuwe functie: Coverstory. Die tool geeft je de mogelijkheid om een korte video achter je profielfoto te zetten. Zodra iemand over je foto scrollt, gaat het beeld bewegen en verandert het. Een mooie mogelijkheid om een filmpje van twintig seconden van je zaak te laten maken en in beeld te brengen.”
  4. Licht belangrijke posts uit
    “Veel mensen weten niet dat LinkedIn je de kans biedt om posts of updates ‘vast te zetten’ op je profiel. Door een post toe te voegen aan de ‘uitgelicht’-functie, blijft die zichtbaar. Ideaal om bijvoorbeeld die pdf in beeld te houden.”
  5. Maak evenementen aan
    “Op LinkedIn kun je evenementen aanmaken. Zowel fysieke evenementen als online bijeenkomsten. Het evenement krijgt dan een eigen pagina, waar je ook weer berichten en updates op kunt plaatsen, om het onder de aandacht te brengen. Je medewerkers kunnen mensen in hun netwerk ook uitnodigen voor het evenement. Ideaal voor de horeca natuurlijk.”

Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Personeel werven via LinkedIn?

LinkedIn is misschien niet het meest voor de hand liggende platform om een vacature op te plaatsen als je parttime of flexibel personeel zoekt voor jouw zaak, zegt Marjolein Bongers. “Op Instagram en Facebook bereik je immers een jongere doelgroep.” Maar, tipt ze, ook mensen uit je netwerk op LinkedIn kunnen een zoon of buurmeisje hebben met horeca-ambities. En wie een (chef-) kok of (hotel)manager zoekt, doet er ook goed aan LinkedIn te gebruiken. Belangrijk als je personeel zoekt: laat dan vooral zíen dat je een mooi bedrijf hebt en dat het personeel graag voor je werkt.

Hoe je LinkedIn efficiënt inzet? Bongers geeft tips:

  1. Maak een ‘pitchvideo’ die je uitlicht. De functie ‘Uitlichten’ vind je op je persoonlijke pagina, waar je eigen posts kunt ‘vastzetten’ zodat deze meer opvallen bij mensen die op jouw profiel kijken. Maak gebruik van die functie! Laat in die pitchvideo je zaak zien, maar juist ook de mensen die er werken. Maak het met zorg, besteed er aandacht aan en schakel eventueel een bureau in die dit voor jou maakt. Zo’n video is veel vernieuwender, past bij nu en spreekt veel meer aan dan een formele tekst met arbeidsvoorwaarden.
  2. Zoek je jonge mensen? Vraag of ze via WhatsApp een filmpje sturen waarin zij zichzelf pitchen. Zo krijg je meteen een eerste indruk.
  3. Gebruik op LinkedIn boolean search. Deze manier van zoeken geeft betere resultaten als je bijvoorbeeld zoekt op een combinatie van woorden, zoals ‘chefkok AND beschikbaar’.
  4. Plaats de volledige vacature, met mailadres of telefoonnummer om te reageren, op je bedrijfspagina.
  5. Laat je personeel de vacature delen op hun persoonlijke pagina. Zo bereik je veel meer (serieuze) kandidaten.

Welke content deel je als horecaprofessional op LinkedIn?

Heb je een bedrijfspagina of een persoonlijk profiel op LinkedIn? Vul het dan met content die werkt. Marjolein Bongers: “Op het bedrijfsprofiel kun je vooral het verhaal achter je zaak, events, arrangementen, vacatures of medewerkers onder de aandacht brengen, bijvoorbeeld door een kijkje achter de schermen te geven of een nieuw arrangement te delen. Op je persoonlijke profiel mag je best wat meer van jezelf laten zien. De mens achter het merk.”

Do’s en don’ts volgens Marjolein:

  1. Laat zien waar je voor staat. “Niet alleen binnen je vakgebied: het kan ook iets maatschappelijks zijn wat je bezig houdt of waar je je voor inzet. Of iets actueel waar je een sterke mening over hebt. Mensen vinden dat persoonlijk interessant.”
  2. Meng je niet in politieke discussies. “Daar is LinkedIn dan weer niet de plek voor: het kan mensen een ander beeld van je geven dan je wilt laten zien.”
  3. Geef je visie. “Zie je een interessant artikel voorbijkomen? Deel het dan met je netwerk en laat weten hoe je erover denkt.”
  4. Laat je expertise zien. “Als je ondernemer bent kun je een artikel schrijven met tien ondernemerstips, waarbij je put uit eigen ervaring. Of deel je top 5 manieren om gastvrij te zijn. Maak het niet te moeilijk: schrijf in je eigen woorden en maak er een mooi PDF-bestand van.”
  5. Houd de grens in de gaten. “LinkedIn is geen Instagram. Updates over uitjes met de kinderen zijn al snel té persoonlijk.”

Met dank aan: Marjolein Bongers van adviesbureau House of Social Media

Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Artikel delen