Meer gasten in je restaurant door je website SEO-proof te maken. Klinkt moeilijk, maar dat is het niet. Rutger Steenbergen, eigenaar SEO Zwolle, geeft vier handige tips, waarmee jij je bedrijfssite snel optimaliseert en potentiële gasten naar je zaak trekt. “Kruip in het hoofd van een gast en vraag jezelf af waar hij naar zoekt.”
Tekst: Madelief de Weerd
Foto: Goesting in Deventer, gemaakt door Pim Ras
Zoekmachine-optimalisatie (SEO) van je website zorgt voor meer gasten in het restaurant, zegt Rutger Steenbergen van SEO Zwolle. Door de techniek van je site te optimaliseren en waardevolle content te maken, verbeter je de vindbaarheid van je site. Dat is belangrijk, legt Steenbergen uit: “Iedereen zoekt op Google: van jong tot oud. Zoekers zijn gemotiveerd en bewust op zoek naar informatie of een restaurant. Door deze hoge intrinsieke motivatie is de kans groot dat zij bij jou komen eten, mits je bezig bent met SEO. Doe je hier niks mee? Dan loop je deze potentiële gasten mis.” Steenbergen deelt vier tips om te starten met zoekmachine-optimalisatie.
Zorg dat er goede en waardevolle content op je website en socialmediakanalen staat. Volgens Steenbergen is het belangrijk dat je niet zomaar wat schrijft, maar gericht kijkt naar zoekopdrachten van gebruikers. Dit doe je door zoekopdracht-voorbeelden in te tikken in een Google-incognitovenster. Bijvoorbeeld: ‘restaurant [plaatsnaam], ‘restaurant [wijknaam]’ of ‘restaurant [specifiek gerecht]’. “Kruip in het hoofd van een potentiële gast en vraag jezelf af waar hij naar zoekt. Maak de content op je site bijvoorbeeld aan de hand van plaatsnaampagina's”, vertelt Steenbergen.
Google vindt betrouwbaarheid van websites belangrijk en je vergroot deze door anderen over jou te laten schrijven. Bekende restaurants ranken hoger in Google, omdat veel andere websites over hen schrijven. Steenbergen: “Vraag aan je netwerk of ze over jouw zaak willen schrijven en daar naartoe willen linken. Ook kun je een ludieke marketingactie bedenken die spontaan linkjes trekt. Sla maar even flink op de trommel en maak jezelf bekend!”
SEO staat voor zoekmachine-optimalisatie. Hieronder vallen alle processen en verbeteringen met als doel jouw site hoger te laten ranken in zoekmachines als Google, Bing en Yahoo. Zodra een gebruiker een zoekopdracht intikt, komt jouw website hoger te staan. Zoekmachines gebruiken een algoritme om te bepalen welke sites in welke volgorde verschijnen. Hoe hoger je rankt, hoe groter de kans dat een gebruiker jou vindt, op je website klikt en uiteindelijk bij je komt eten.
Voor de ondernemers die nog geen Google Bedrijfsprofiel hebben: richt dit op! Volgens Steenbergen is het vergelijkbaar met een Facebook-bedrijfspagina, waarop openingstijden, contactgegevens en eventueel video’s staan. Daarnaast kunnen gasten reviews en foto’s delen. “Hiermee zet je jouw restaurant letterlijk en figuurlijk op de digitale kaart. Hoe meer je bezig bent met je Google Bedrijfsprofiel, hoe vaker Google je laat zien bij lokale zoekopdrachten. Héél nuttig!”
Google kijkt niet alleen naar geschreven content, maar ook naar video’s. De zoekmachine is eigenaar van YouTube en investeert in Shorts. Maak je YouTube Shorts dan worden deze ook getoond bij Google-zoekopdrachten. Steenbergen: “Creëer video’s waarin je kort uitlegt waarom een gast bij jou moet eten óf geef een leuk inkijkje in de keuken. De mogelijkheden zijn eindeloos!”